۱۴۰۳ مهر ۲۳, دوشنبه

اتحادیه اروپا 7 فرد و 7 نهاد ایرانی را تحریم کرد

 اتحادیه اروپا 7 فرد و 7 نهاد ایرانی را تحریم کرد



وزرای خارجه اتحادیه اروپا، صبح دوشنبه تحریم‌های جدیدی علیه حکومت ایران برای ارسال تسلیحات و موشک‌های قاره پیما به روسیه در جنگ علیه اوکراین اعمال کردند.

این تحریم‌ها شامل هفت مقام ایرانی و هفت نهاد است. سه شرکت هواپیمایی ایرانی شامل «ایران ایر، ساها ایرلاینز و ماهان ایر» هستند که در انتقال تسلیحات و فناوریهای مرتبط با موشک‌های قاره پیما به روسیه فعالیت داشته‌اند. دو شرکت تولیدکننده سوخت موشک‌ها نیز در این فهرست قرار گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین حمزه قلندری، معاون وزیردفاع ایران، فرماندهان اصلی نیروی قدس و نیروی هوافضای سپاه پاسداران، قرارگاه خاتم‌الانبیا و همچنین مدیران اجرایی شرکت صنایع هوایی ایران و سازمان هواپیمایی ایران را تحریم کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین حمزه قلندری، معاون وزیردفاع ایران، فرماندهان نیروی قدس و نیروی هوافضای سپاه پاسداران، قرارگاه خاتم‌الانبیا و همچنین مدیرعامل دو سازمان صنایع هوا فضای ایران و شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) را تحریم کرده است.

بسامد الکترونیک پویا، شرکت آلمنیوم ایران، مرکز تحقیقات صنایع نظامی حاج علی موحد، شرکت مهندسی تیف تدبیر نیز از دیگر نهادهای تحریم شده هستند که در برنامه ساخت پهپاد و موشک با سپاه پاسداران همکاری داشته‌اند.

بهنام شهریاری از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران که مسئولیت تدارکات و ارسال تسلیحات و موشک‌ها و به نیروهای نیابتی ایران در لبنان، سوریه، عراق و اراضی اشغالی فلسطین را برعهده داشته یکی از مقامات ایرانی است که مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

علی شادمانی، معاون قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران، این قرارگاه مسئول اتخاذ تصمیمات نظامی و همچنین توسعه برنامه پهپادی ایران است.

علی جعفرآبادی، از فرماندهان هوافضای سپاه پاسداران، مهدی گوگردچیان مدیرعامل هسا، رضا خسروی مقدم نماینده نظامی ایران در روسیه، میراحمد نوشین مدیرعامل سازمان صنایع هوا فضای ایران از سایر افراد مورد تحریم اتحادیه اروپا هستند.

دارایی این افراد و این نهادها در اتحادیه اروپا مسدود و اجازه سفر به محدوده اتحادیه اروپا و همچنین نقل و انتقال مالی را ندارند.

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران پیش از آغاز نشست صبح دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ باردیگر با اشاره به گفت‌وگوی خود با جوزف بورل در نیویورک مدعی شده بود که ایران موشک قاره‌پیما به روسیه نداده اما همکاری نظامی ایران و روسیه سابقه‌ای طولانی دارد.

«پولیتیکو»، پیش از آغاز این نشست خبر داده بود که موضوع ارسال موشک‌های قاره‌پیما از سوی حکومت ایران به روسیه برای جنگ علیه اوکراین در دستور کار امروز قرار دارد و تحریم‌هایی علیه حکومت ایران اعمال خواهد شد.

همچنین تحریم هواپیمایی ایران ائر نیز در دستور کار جلسه امروز بوده است، چند کشور اروپایی پیش‌تر اعلام کرده بودند که شرکت دولتی هواپیمایی ایران ائر را تحریم خواهند کرد.

از سوی دیگر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از آغاز نشست گفت که درخواست تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران از سوی سوئد در دستور کار این نشست قرار داده شده است.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد روز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواست که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

به دنبال اعلام مقامات قضایی سوئد که نیروی قدس سپاه را به سازماندهی حملات مسلحانه اخیر علیه سفارت اسرائیل در استکهلم و کپنهاگ متهم کردند، دولت سوئد بهره‌برداری ایران از باندهای جنایتکار برای حمله به اهداف خود در خاک سوئد را «تهدید امنیتی» تلقی کرده است.

در همین حال دیوید لامی، وزیرخارجه بریتانیا نیز که در نشست لوکزامبورگ شرکت دارد از اتحادیه اروپا خواست تا «تهدیدات ایران» را مورد بررسی قرار دهد.

هفته گذشته، رئیس اداره امنیت داخلی بریتانیا (ام ای فایو)، نسبت به افزایش تهدیدات حکومت ایران در خاک بریتانیا و کشف چندین مورد توطئه تروریستی هشدار داد و گفت این تهدیدات آن چنان افزایش یافته‌اند که اکنون به یکی از چند خطر عمده برای امنیت داخلی بریتانیا بدل شده و از جمله مواردی است که تمرکز اصلی ما برای مقابله با آنها است.

پیش از این پارلمان اروپا نیز خواستار تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران توسط اتحادیه اروپا شده بود و درصورت رای مثبت وزرای خارجه اتحادیه اروپا به این درخواست‌ها، گام مهمی در این زمینه برداشته خواهد شد. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه به «فرانس‌پرس» گفته بود که اتحادیه اروپا راه حلی حقوقی برای اعلام تروریستی بودن سپاه پاسداران بر اساس رای دادگاه دوسلدورف که این نیروی نظامی را عامل اصلی طراحی حمله به یک کنیسه در سال 2022، یافته است.العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر