۱۴۰۵ تیر ۱, دوشنبه

غلبه‌ٔ اراده مقاومت بر تهدیدهای تروریستی و زدوبند استعماری در پاریس

 

غلبه‌ٔ اراده مقاومت بر تهدیدهای تروریستی و زدوبند استعماری در پاریس

غلبه‌ٔ اراده مقاومت بر تهدیدهای تروریستی و زدوبند استعماری در پاریس
غلبه‌ٔ اراده مقاومت بر تهدیدهای تروریستی و زدوبند استعماری
 در پاریس

خیابان‌های مرکزی پاریس و محوطه‌ٔ نزدیک به میدان ووبان، روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۵ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۶) شاهد یکی از دراماتیک‌ترین و در‌ عین‌حال حماسی‌ترین رویارویی سیاسی میان ایرانیان آزاده و حامیان مقاومت از یک سو، و اتحاد آشکار تهدیدهای تروریستی رژیم آخوندی و فاشیست‌های سلطنت‌طلب از سوی دیگر بود.

این تظاهرات که توسط انجمن‌های فرانسوی-ایرانی، از جمله کمیته حمایت از حقوق‌بشر در ایران و سازمان‌های غیردولتی فرانسوی و بین‌المللی در حمایت از مخالفان ایران برنامه‌ریزی شده بود، به‌رغم صدور حکم ممنوعیت ناگهانی و فضای شدید امنیتی، با حضور معترضانی برگزار شد که برای محکوم کردن سرکوب داخلی در ایران تجمع کرده بودند.

 

حکم دادگاه اداری پاریس؛ افشای تهدیدهای مشترک رژیم و شاه‌پرست‌ها

دادگاه اداری پاریس در بررسی شکایت وکلا نسبت به ممنوعیت تظاهرات، حکمی صادر کرد که ابعاد جدیدی از توطئه علیه اپوزیسیون سازمان‌یافته را برملا ساخت. دادگاه در حکم خود اعلام کرد که دستور اولیه ممنوعیت توسط پلیس، شامل «دلایل کلیشه‌ای و عاری از هر گونه اطلاعات زمینه‌ای» بوده است. با این حال، بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی رسمی که در اختیار دادگاه قرار گرفته، فاش شد که تظاهرات روز ۳۰ خرداد «در معرض خطر حمله بزرگ رژیم ایران یا سلطنت‌طلبان ایرانی قرار دارد».

بر اساس مفاد این حکم قضایی، بقایای رژیم شاه تشکیلات و سرویس امنیت داخلی به نام «ساواک» را بازسازی کرده‌اند که اکنون در اروپا فعال است. این گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند که این جریان تهدید کرده است در صورت صدور مجوز تظاهرات در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۶ توسط مقامات اداری، اقدام به بمب‌گذاری در محل تظاهرات خواهد کرد. دادگاه اداری پاریس با استناد به همین خطرات تروریستی و تهدید بمب‌گذاری از سوی رژیم حاکم و شاه‌پرستان علیه تظاهرکنندگان، برگزاری تظاهرات را از نظر اجرایی منتفی اعلام کرد؛ تصمیمی که بلافاصله با درخواست استیناف از سوی وکلای مقاومت مواجه شد.

 

احیای نمادهای سرکوب و فراخوان برای مسدودسازی تجمع

حکم دادگاه اداری به شواهد عینی از فعالیت‌های خشونت‌آمیز این جریان اشاره کرده و مکتوب ساخته است که حضور ساواک پیش از این در جریان تظاهرات ۲۶ آوریل ۲۰۲۶ در لندن و هم‌چنین ۱۰ مه همان سال در رگنسبورگ آلمان مشهود بوده است. در آن تجمعات، اعضای این جریان لباس‌ها و بنرهایی با نماد ساواک (سازمان امنیت و اطلاعات رژیم پهلوی) را به نمایش گذاشتند.

علاوه بر این، در حکم دادگاه قید شده است که جریان شاه‌پرست از طریق یکی از اعضای فعال خود به نام «محمد صادقی آهنگر» – که به‌خاطر مواضع تهدیدآمیزش، به‌ویژه نسبت به نیروهای امنیتی فرانسه و رئیس‌جمهور این کشور شناخته شده است – رسماً از هواداران خود خواسته بود تا مسیر راهپیمایی مسالمت‌آمیز ایرانیان را مسدود کنند. ناظران سیاسی تأکید می‌کنند که این مواضع و تهدیدهای مشترک، یک بار دیگر اثبات کرد که شاه‌پرستان به‌عنوان هم‌دست و آلت فعل دیکتاتوری دینی حاکم بر ایران علیه مردم و مقاومت عمل می‌کنند و باندهای فاشیستی آنها از هیچ جنایتی علیه مخالفان شاه و شیخ رویگردان نیستند.

 

ایستادگی معترضان در برابر سرکوب پلیس و انزجار عمومی

با وجود این تهدیدات و ممنوعیت‌های رسمی، هزاران تن از ایرانیان آزادی‌خواه و هواداران در مرکز پاریس دست به تجمع زدند. این اقدام شجاعانه با برخورد خشن و ضرب‌وشتم شدید از سوی پلیس فرانسه مواجه شد.

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که در جریان این درگیری‌ها، حداقل ۱۲ تن از شرکت‌کنندگان در اثر ضربات پلیس مجروح شده‌اند. در میان مصدومان، حسن حبیبی که دست او در اثر ضربات مأموران شکسته، در بیمارستان بستری شده است.

هم‌چنین، پلیس فرانسه اقدام به بازداشت بیش از ۵۰ تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات کرد. این رفتارهای سرکوبگرانه که به باور ناظران، اقدامی شرم‌آور برای کسب رضایت و باج‌دهی به رژیم آخوندی بود، با موجی از انزجار و اعتراض عمومی روبه‌رو شد. فشار افکار عمومی و انزجار جامعه مدنی باعث شد که تمامی بازداشت‌شدگان تا غروب روز شنبه آزاد شوند.

 

گردهمایی جهانی ایران‌ آزاد ۲۰۲۶، یک نقطه‌عطف سیاسی

تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۴۰۵ و متعاقب آن گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۶ با شرکت شخصیت‌های برجسته‌ٔ بین‌المللی، به یک نقطه‌عطف سیاسی تبدیل شد. حکم دادگاه اداری بار دیگر نشان داد که چگونه بقایای دیکتاتوری گذشته و حاکمان دیکتاتوری فعلی، در یک هم‌پوشانی استراتژیک، منافع خود را در سرکوب و خفه کردن صدای آلترناتیو دموکراتیک ایران می‌بینند. با این حال، حضور پرشور ایرانیان در خیابان‌های پاریس با وجود تهدید به بمب‌گذاری، ضرب‌وشتم و بازداشت، نشان داد که اراده آزادی‌خواهی مردم ایران غیرقابل‌سرکوب است و این هم‌دستی‌ها نمی‌تواند مانع طنین‌انداز شدن خواست عمومی برای سرنگونی استبداد در ایران شود.

https://article.mojahedin.org/i/سازمان مجاهدین خلق ایران 

پاریس، ۳۱ خرداد؛ موانع آزادی، همبستگی انسانی، راه‌حل ایران

 

پاریس، ۳۱ خرداد؛ موانع آزادی، همبستگی انسانی، راه‌حل ایران

کنفرانس ایران آزاد - پاریس ـ ۳۱ خرداد
کنفرانس ایران آزاد - پاریس ـ ۳۱ خرداد

روز ۳۱ خرداد، دومین کنفرانس ایران آزاد به‌مناسبت یادمان چندین رخ‌داد موازیِ تحول تاریخیِ ۳۰ خرداد، در پاریس، در مقر شورای ملی مقاومت ایران برگزار شد. صفی از سخنرانان، پیش‌بینیِ زمان پایان کنفرانس را ناممکن می‌کند. آن‌چه فضای کنفرانس را نسبت به کنفرانس روز قبل متفاوت می‌نماید، بازتاب وقایع روز ۳۰ خرداد در برخی خیابان‌های پاریس است؛ روزی که ایرانیان آزاده و اشرف‌نشانان در پایداری و سماجت برای اعتراض به منع تظاهرات توسط پلیس فرانسه، به‌راستی سنگ تمام گذاشتند و بر سیمای ایران‌زمین، افتخار و غرور مقاومت و ایستادگی نقش نمودند. در کنفرانس روز دوم تعدادی از مجروحین و فعالان اعتراضات و تظاهرات روز قبل حضور یافتند و مورد توجه و تحسین ناظران واقع شدند.

کنفرانس ایران آزاد در روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ را به‌راستی باید همبستگی عواطف انسانی، تشریح موانع آزادی و نشانی راه حل ایران دانست.

 

وقتی دیکتاتوری راه حضور و بیان آزاد مردم را در میهن خودشان می‌بندد، عرصه‌های جهانی به پل ارتباط برای ابراز اعتراض و فریاد دادخواهی تبدیل می‌شوند. کنفرانس روز ۳۱ خرداد در پاریس در مقر شورای ملی مقاومت ایران، یکی از همین عرصه‌هاست. عرصه‌یی که وجدان‌های بیدار بشری برای شنیدن و انعکاس دادن صدای ایران حضور به‌هم رسانیده‌اند.

 

در این کنفرانس، ویژگی‌های شایسته‌ی نیروی تغییر در ایران، بخش‌ مهم سخنرانی مریم رجوی است که در طی سالیان گذشته نیز بارها بر اهمیت آن تأکید نموده: «تمام مسأله این است که تغییر در ایران به نیروی تغییر نیاز دارد. نیرویی که بتواند زیر اختناق حداکثری مبارزه کند و نیرویی که دوشادوش قیام مردم، سپاه پاسداران را از سر راه مردم ایران کنار بزند. حالا به نسلی بنگرید که به صفوف کانون شورشی پیوسته است. به جوانان شورشگری نگاه کنید که در بی‌دادگاه‌ها با سر بلند می‌گویند برای براندازی برخاسته‌اند.» 

 

ژنرال جیمز جونز و باب بلکمن بر هم‌سویی و همراهیِ بقایای سلطنت پهلوی با دیکتاتوری آخوندی تأکید نمودند. جیمز جونز گفت: «سخنرانان نسبت به تظاهرات دیروز و مماشاتی که صورت گرفت و کاری که شبکه پهلوی انجام داد ابراز تأسف کردند. دیروز روشن شد که پهلوی نمی‌تواند یک گزینه باشد. دیروز شراکت رضا پهلوی با رژیم آخوندی روشن شد. حتی اشاره به ساواک هم خجالت‌آور است.

باب بلکمن نیز به عملکرد بازماندگان دیکتاتوری پهلوی برای منحرف نمودن مسیر قیام‌ها در ایران پرداخت: «بعد از قیام سال  ۱۴۰۱ یک پروپاگاندای بزرگ فیک برای بازگرداندن دیکتاتوری شاه از طریق پسر شاه، شروع شد. دموکراسی در ایران با کسانی تحقق نخواهد یافت که دنبال میراث سلطنت هستند. رضا پهلوی از دوران شاه و مأموران بدنام ساواک تقدیر کرده است. 

 

ژنرال کیت کلاگ به توصیف «میراث یک مسیر» پرداخت که «معماران آینده‌»اش را روبه‌روی خود می‌بیند: «بسیاری از حاضرین در این‌جا، معماران آیندهٔ روشن‌تر هستند. هنگامی که تاریخ نگاشته شود، شما بار دیگر صفحات درخشانی را در آن به خود اختصاص خواهید داد. بنیان‌های آینده ایران در حال پی‌ریزی است و به سمت یک آینده تاریخی رهسپار است. در حقیقت، این همان میراثی است که شما پایه‌گذاری کرده‌اید.»

 

 لویی فری ضمن برشمردن نقض صریح حقوق بشر در منع تظاهرات روز ۳۰ خرداد و نیز نقض فاحش حقوق اولیه‌ی بشر توسط دیکتاتوری ملایان، به ویژگی‌ِ ایران آینده از منظر دیدگاه مریم رجوی پرداخت: «خانم رجوی، شما در برنامه ۱۰ ماده‌یی خود، به پدیده‌ی حقوق بشر بیش از هرکس دیگری بها داده‌اید و این مسأله‌یی است که حتی دولت ما نیز باید آن را درک کند و آن هم مسأله پاسخگویی است و هیچ‌کس نباید آن را فراموش کند.»

دکتر لیام فاکس و کاتلین دپورتر در مضمونی مشترک، باتوجه به جنگ و پایان آن، بر ویژگیِ نظام ملایان و راه درست نبرد با آن پرداختند: «اصلی‌ترین واقعیت عمیق این است که صلح در منطقه و فراتر از آن صورت نخواهد گرفت تا وقتی که رژیم حاکم بر ایران در قدرت باقی بماند. رژیم ایران  هیچ‌وقت قابل اصلاح نیست. تغییر رژیم از روی آسمان به‌وجود نمی‌آید. بلکه توسط مقاومت سازمانیافته ایران تعیین تکلیف می‌شود.»

«آن‌چه که دیروز در پاریس اتفاق افتاد، باورنکردنی است.» این عبارت کوتاه را آنلی یتنمکی در وصف منع تظاهرات روز ۳۰ خرداد بیان کرد و تأکید نمود: «ما از تاریخ آموخته‌ایم که دیکتاتوری‌ها سقوط می‌کنند و این اتفاق در ایران نیز رخ خواهد داد. من به ایران آزاد و برنامه ده ماده‌ای اعتقاد دارم؛ این راهی برای یک ایران امن، آزاد و دموکراتیک است.» 

 

مارگوت کسمن در سخنانی انگیزاننده، بر پایه‌یی‌ترین مشترکات انسانی برای داشتن حق آزادی و برابری و استقلال اندیشه تأکید نمود و این‌ حقوق را شایسته‌ی ایران آزاد فردا دانست‌: «به‌عنوان یکی از ۳۰ اسقف، خاخام و روحانی، همراه با ده‌ها تن دیگر از رهبران مذهبی با اعتقادات مختلف، بیانیه‌یی را علیه اعدام‌ها در ایران و در حمایت از اقلیت‌های مذهبی در ایران امضا کردیم. جدایی دین از دولت بسیار اهمیت دارد که در برنامه شورای ملی مقاومت گنجانده شده و مورد حمایت ماست. بحث بر سر انسان‌هاست: زنان، مردان و کودکان. بحث بر سر انسان‌ها، بر سر امید و بر سر اعتقاد است.»

ژنرال تاد وولترز چکیده‌ی عواطف و تأثیرپذیری‌اش از مشاهدات و شنیده‌هایش در کنفرانس ایران آزاد و تاریخچه‌ی مقاومت ایران را چنین خلاصه نمود:  «یک تشکر شخصی دارم از همه‌ی میهن‌پرستانی که در اشرف ۳ هستند. به‌خاطر ایستادگی بی‌وقفه‌ی شماست که این مقاومت تا دیرباز ادامه خواهد یافت.» 

سازمان مجاهدین خلق ایرانhttps://article.mojahedin.org/i

۱۴۰۵ خرداد ۳۰, شنبه

وقتی صدای ایران در ۲۰ ژوئن خاموش نشد بازتاب گردهمایی «ایران آزاد ۲۰۲۶» در پاریس و پیام آن برای آینده ایران شهرام بهزادی

وقتی صدای ایران در ۲۰ ژوئن خاموش نشد بازتاب گردهمایی «ایران آزاد ۲۰۲۶» در پاریس و پیام آن برای آینده ایران


۲۰ ژوئن ۲۰۲۶ یا ۳۰خرداد ۱۴۰۵ هم صدای مردم ومقاومت ایران بلند تر شنیده شد 

در روز ۲۰ ژوئن ۲۰۲۶، پاریس شاهد یکی از بحث‌برانگیزترین رویدادهای سیاسی مرتبط با ایران بود.

با وجود محدودیت‌ها و تلاش‌هایی که برای جلوگیری از برگزاری تجمع صورت گرفت، صدای معترضان ایرانی و حامیان بین‌المللی آزادی مردم ایران خاموش نشد.

خبرگزاری فرانسه (AFP) در گزارش خود تأکید کرد که معترضانی که سرکوب داخلی در ایران را محکوم می‌کردند، علی‌رغم ممنوعیت اعلام‌شده، در نزدیکی میدان ووبان پاریس گرد آمدند. این گزارش، صرفاً خبر یک تجمع نبود؛ بلکه نشانه‌ای بود از استمرار یک مطالبه سیاسی که طی دهه‌ها خاموش نشده است.

فراتر از یک گردهمایی

گردهمایی ایران آزاد ۲۰۲۶ تنها یک مراسم سیاسی نبود.

حضور شخصیت‌هایی از فرانسه، انگلستان، آلمان، بلژیک، رومانی، کانادا، اسپانیا و اوکراین نشان داد که موضوع ایران دیگر صرفاً یک مسئله داخلی نیست، بلکه به یکی از مباحث مهم حقوق‌بشری و سیاسی در سطح بین‌المللی تبدیل شده است.

آنچه در سخنان بسیاری از این شخصیت‌ها تکرار می‌شد، مخالفت هم‌زمان با دو سیاست بود:

  • سیاست جنگ و مداخله خارجی
  • سیاست مماشات با حکومت ایران

در مقابل، آنان بر نقش مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته برای ایجاد تغییر تأکید کردند.

از آزادی تظاهرات تا آزادی ایران

یکی از محورهای مهم این رویداد، بحث آزادی تجمع بود.

چندین شخصیت سیاسی و حقوقی اروپایی تصمیم به محدود کردن این گردهمایی را مورد انتقاد قرار دادند و آن را در تعارض با سنت آزادی بیان و آزادی تجمع در فرانسه دانستند.

اما مسئله برای شرکت‌کنندگان فراتر از یک تجمع بود.

برای بسیاری از آنان، بحث اصلی این بود که آیا صدای مخالفان یک حکومت استبدادی باید شنیده شود یا نه؟

آیا حق اعتراض مسالمت‌آمیز باید قربانی ملاحظات سیاسی شود؟

و آیا دفاع از آزادی در ایران، خود نباید بخشی از دفاع از آزادی در اروپا باشد؟

پیام مشترک سخنرانان

با وجود تفاوت دیدگاه‌ها و ملیت‌ها، یک پیام مشترک در میان سخنرانان دیده می‌شد:

آینده ایران نه در بازگشت به گذشته و نه در استمرار وضع موجود است.

بسیاری از آنان بر ضرورت یک جمهوری دموکراتیک، انتخابات آزاد، جدایی دین و دولت، برابری زن و مرد، لغو مجازات اعدام و رعایت حقوق‌بشر تأکید کردند.

در سخنان شماری از شخصیت‌های حاضر همچنین تأکید شد که مردم ایران میان دیکتاتوری مذهبی و بازگشت سلطنت، انتخابی اجباری ندارند و می‌توانند مسیر دیگری را برگزینند؛ مسیری مبتنی بر حاکمیت مردم و نهادهای دموکراتیک.

چرا این گردهمایی اهمیت داشت؟

اهمیت گردهمایی ایران آزاد ۲۰۲۶ را نباید تنها در تعداد شرکت‌کنندگان یا نام سخنرانان جستجو کرد.

اهمیت آن در پیامی بود که منتقل کرد:

اینکه پس از دهه‌ها سرکوب، اعدام، زندان و فشار سیاسی، مسئله آزادی و دموکراسی در ایران همچنان زنده است.

اینکه تلاش برای خاموش کردن یک صدا، لزوماً به خاموش شدن آن صدا منجر نمی‌شود.

و اینکه آینده ایران همچنان موضوعی است که نه‌تنها برای ایرانیان، بلکه برای بسیاری از مدافعان آزادی و حقوق‌بشر در سراسر جهان اهمیت دارد.

چهره‌های بین‌المللی حاضر در گردهمایی

وزن سیاسی این گردهمایی فقط در پیام آن نبود، بلکه در ترکیب شخصیت‌هایی بود که از کشورهای مختلف در کنار مقاومت ایران قرار گرفتند.

در میان سخنرانان و حامیان این برنامه، چهره‌هایی چون خانم مریم رجوی، شارل میشل رئیس پیشین شورای اروپا و نخست‌وزیر پیشین بلژیک، بوریس جانسون نخست‌وزیر پیشین انگلستان، جان برکو رئیس پیشین پارلمان انگلستان، دمیترو کولبا وزیر خارجه پیشین اوکراین، جان برد وزیر خارجه پیشین کانادا، سناتور رابرت توریسلی، پروفسور آلخو ویدال کوادراس، دومینیک آتیاس، کریستیان اریگی، کارستن مولر، مارتین پاتسلت، پتره رومن، جودی اسگرو و بارونس اولون دیده می‌شدند.

حضور این چهره‌ها نشان داد که حمایت از آزادی مردم ایران و مخالفت با دیکتاتوری مذهبی، محدود به یک جریان یا یک کشور نیست؛ بلکه به موضوعی بین‌المللی در میان مدافعان حقوق‌بشر، دموکراسی و آزادی تبدیل شده است.

جمع‌بندی

گردهمایی ایران آزاد ۲۰۲۶ در پاریس صرفاً یک رویداد سیاسی نبود.

این گردهمایی به صحنه‌ای تبدیل شد که در آن چند پیام هم‌زمان شنیده شد:

نه به دیکتاتوری مذهبی.

نه به بازگشت استبداد گذشته.

نه به جنگ.

نه به مماشات.

و آری به ایرانی آزاد، دموکراتیک و مبتنی بر حاکمیت مردم.

پیامی که فارغ از دیدگاه‌های سیاسی مختلف، همچنان یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث درباره آینده ایران باقی مانده است.

شهرام بهزادی

مسعود رجوی - ۲ فروردین ۱۴۰۵-تبریک برای چهل و پنجمین بهار سرخ‌فام مقاومت تاریخی

 

مسعود رجوی - ۲ فروردین ۱۴۰۵

اطلاعیه ارتش آزادیبخش ملی ایران

تبریک برای چهل و پنجمین بهار سرخ‌فام مقاومت تاریخی

و اینک سال جنگ جنگ‌ها و آزمایش آزمایشات که بر قامت وطن نوشت: سال سرنوشت

بر خلاف بقایای شیخ و شاه، شورای ملی مقاومت و دولت موقت صلح و آزادی می‌خواهند

هر گونه فاشیسم و دیکتاتوری اعم از دینی و سلطنتی هم‌چون ۱۰۰ سال گذشته جنگ با ملت ایران است

جنگ ۶۰ سالهٔ ما با شاه و شیخ برای آزادی و استقلال تا پیروزی انقلاب دموکراتیک ادامه دارد

 

نوروز پارسال گفتیم که خامنه‌ای از خدای ۴۰۴ بسیار می‌ترسد و بیم آن دارد طوری بشود که به سال ۶۰ غبطه بخورد و چنین شد، آن‌قدر که جایی برای غبطه نماند.

هم‌چنین گفتیم که هیچ مذاکرهٔ ”برد-برد“ و موفقیت‌آمیز برای خامنه‌ای متصور نیست. برخلاف خمینی ”زهر خوردن“ سیاسی هم در ظرفیتش نیست. بر سرکوب و غارت پا می‌فشارد اما ناخواسته بر ابعاد اشتعال و انفجاری که در تقدیر است، می‌افزاید. از این‌رو سال آتشفشان و قیام در پیش است و چنین شد، آن‌قدر که نظم و نظام منطقه و تا حدودی وضعیت جهانی آشفته شد.

در میانهٔ آشفتگی و این‌همه آتش و دود و گرد و غباری که دیده‌ها را تار می‌کند، باید رکن رکین و چند اصل راهنما و عاری از ابهام جستجو کرد تا قابل تکیه باشد، ذهن را از پیچ و تاب برهاند تا مانند پر کاه در گردباد به این‌سو و آن‌سو نرود. این نیاز پیشتاز و هر شورشگر انقلابی است. در غیراینصورت به درجات در دام بقایای شیخ و شاه و کاتبان و جارچیان و روضه‌خوانان آنها می‌افتد.

۱-پس از ۳۶ سال و ۹ ماه از سلطنت خامنه‌ای، ولی‌فقیه جدید ”کینگ مجتبی خامنه‌ای دوم“ بر تخت ولایت نشست. ولایت فقیه هم موروثی شد. حاصل سیاسی آن قبل از هر چیز پس زدن و پرتاب بچهٔ شاه به عقب است. یعنی تا وقتی آن یکی هست و تعیین‌تکلیف نشده، قیمت این یکی در بازار سیاست داخلی و منطقه‌یی و بین‌المللی کیفاً کمتر است. اگر کسی می‌خواست بچهٔ‌شاه را بر تخت بنشاند باید او را بلافاصله پس از هلاکت خامنه‌ای ”صدا می‌زد“ و به‌رسمیت می‌شناخت. اما یک هفته گذشت نه از بالا و نه از پایین خبری از ”صدا و رضا“ نشد و خبرگان، مجتبی را در یک هفته ”آیت‌الله“ کرد و بر تخت نشاند. در حالی‌که یک روز هم نباید به خبرگان فرصت می‌دادند. این نکته را زودتر از همه حسن روحانی رئیس‌جمهور اسبق رژیم و شاهزاده حسن خمینی دریافتند و سریع و خاضعانه بیعت کردند.

در زورآزمایی‌های پیشین هم دیدیم که خامنه‌ای در مقام ولایت رقیبان قدرتمندی مانند ”اکبر شاه“ و خاتمی و موسوی و روحانی را که تقاضای رفراندوم هم داشت، یکی پس از دیگری در هم پیچید و کنار گذاشت. اکنون در جنگ شاهزادگان هم دیدیم که مجتبی، حسن و رضا را در هم پیچید! این معنی مشخص انتخاب بچهٔ خامنه‌ای در عرصهٔ سیاسی و جنگ جانشینی در میان ورثهٔ شیخ و شاه است.

اما آیا این به‌معنی پایان ماجراست؟ خیر، جنگ قدرت پایانی جز مرگ ندارد. مگر این‌که از اساس فکر کسب قدرت را به کناری گذاشته و هم‌چون مقاومت ایران از روز نخست، عاری از هر گونه ابهام و تکلف و تعارف، هم‌چنان که مریم تأکید کرده است، بنا را بر انتقال قدرت و رأی ملت بگذاریم.

۲- ”جنگ بشردوستانه“ که تکیه کلام بچهٔ شاه است، منتهای ابتذال و دجالیت است. مضحک و حاکی از فقدان بینش سیاسی و تاریخی است. جنگ‌ها برای منافع مشخص صورت می‌گیرند و نقطهٔ عزیمتی جز این ندارند.

کسی که امروز خواهان ”جنگ بشردوستانه“ و ”حملات استراتژیک“ برای ”فروپاشی“ رژیم است تا دیروز سراپا ”خشونت پرهیز“ بود و قسم و آیه می‌خورد که ”متد مبارزه“ او همیشه پرهیز از خشونت و ”نافرمانی مدنی“ بوده است. قبل از آن هم دست‌بند سبز به دست می‌کرد:

  •  «ضمناً اضافه می‌کنم که از نظر متد مبارزه، من همیشه روش پرهیز از خشونت و کارنافرمانی مدنی رو تشویق کردم» (صدای آمریکا- ۲۲ خرداد ۱۳۹۷)
  •  «اگه باور نداشتم به خشونت‌پرهیزی که اصلاً مطرحش نمی‌کردم، ولی دلیلی داره. برای این‌که شما در اصل اگه بخواین هزینه تغییر رو به حداقل برسونید و به‌خصوص که پشت سر حرکتهایی که بر مبنای انتقام‌جویی و کشت و کشتار پایه‌ریزی بشه، اغلب نتیجه دموکراتیک ازش درنمیاد. یه حکومت دیکتاتوری رو با یه حکومت دیکتاتوری دیگر جایگزین می‌کنید» (رادیو فردا-۱۹ اسفند ۱۴۰۱)

دست‌بند سبز

۳-جنگ و بمباران، فرصت قیام نمی‌دهد. حتی برعکس رژیم از آن به‌عنوان سپر بلا، برای بستن شکافها و عجالتاً برون‌رفت از سایر بحرانها یا سرپوش گذاشتن بر آنها، استفاده می‌کند.

۴- فرضیه ”فروپاشی“ هوایی و خودبه‌خودی که عمود خیمهٔ شاهپرستان و مرکز ثقل بافته‌های میان‌تهی بچهٔ شاه است، به‌کلی باطل و موهوم است. نشان می‌دهد که او از مبانی ساختار رژیم ولایت فقیه و تاریخچهٔ آن بی‌اطلاع است و از آن فهمی ندارد.

این رژیم از هوا فرو نمی‌پاشد. از زمین و توسط یک نیروی مشخص، فروپاشانده و سرنگون می‌شود. فروپاشی خودبه‌خودی و قیام خودبه‌خودی جواب ندارد.

۵-سرنگون کردن رژیم ولایت فقیه نیازمند نیروی جنگنده و رزم‌آور بر روی زمین است. تشکیلات و سازمان رزم و ایدئولوژی مشخصی هم می‌خواهد. ”گارد جاویدان“ کاغذی نیست که بتوان آن را یک‌شبه با پروپاگاند و هوچیگری درست کرد. اگر می‌شد، چرا با ۴۷ سال تأخیر؟ ما برای تشکیل کانون‌های شورشی در فضای اختناق حداکثری ۱۲ سال بی‌وقفه کار کرده و قیمت داده‌ایم. آن هم با استفاده از تجارب گرانبهای ارتش آزادیبخش که سابقهٔ آن به ۱۳۶۶ برمی‌گردد. این با حباب‌سازی و حباب‌بازی متفاوت است!

در همینجا این را هم بگویم که اگر ارتش آزادیبخش با ۱۴ قرارگاه و سلاحها و مهماتش در کنار مرزهای خودمان در کمین بود و دست باز می‌داشت، بدون شک نتایج قیامهای ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ و ۴۰۱ و ۴۰۴ سراپا متفاوت بود.

ما رسیدهای تحویل ۱۹ هزار و ۷۶۱ سلاح سبک و سنگین را به نیروهای آمریکایی در جنگ اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ در اختیار داریم که شامل۸۲۰ خودروی زرهی، هزار و ۱۲۳ تیربار زرهی، ۵۱۰ قبضه توپخانه، ۳۰۸ سلاح پدافندی، ۱۷ هزار قبضه سلاحهای پیاده و ۱۷ هزار و ۳۱۸ تن مهمات است.

۶- آمار عملیات ضداختناق کانون‌های شورشی در ۱۴۰۴ در میهن اشغال‌شده ۴۰۹۲ فقره و تعداد پراتیک‌های انقلابی در ۳۱ استان ۱۳ هزار و ۱۳۳ مورد شامل ۲۴۰ کارزار پیاپی یعنی دو سوم ایام سال بوده و از تلویزیون ملی ایران پخش شده است. کارزارهای بی‌وقفه در جمعه‌های زاهدان هم از دیماه ۱۴۰۱ تاکنون۱۷۲ هفته است، ادامه دارد. شرکت و حمایت از کارزار ”سه‌شنبه‌های نه به اعدام“ حسابی جداگانه دارد و در این آمار محسوب نشده است.

تشریح و توضیح آنچه کانون‌های شورشی از ۷ تا ۲۱ دیماه در جریان قیام در ۶۳۰ عملیات در مصاف با اهریمن و قوای دشمن ضدبشری در سراسر ایران انجام دادند، مبحث دیگری است. فقط تکرار می‌کنم که فرزندان رشید وطن درسهای ماندگار و فراموشی‌ناپذیر بر جای گذاشتند که روزگاری به آن خواهیم پرداخت. یادآوری می‌کنم که چندی پیش گفتم که از کانون‌های شورشی در قیام دیماه هنوز بیش از ۲ هزار نفر مفقود و ناپدید داریم که معلوم نیست چه تعداد دستگیر و چه تعداد شهید شده‌اند. اسامی و مشخصات همهٔ آنها موجود و قابل ارائه به هر دادگاه و مرجع بین‌المللی است.

اما بر تارک و فراتر از همهٔ اینها، که در آمار و ارقام بالا محسوب نشده و نمی‌گنجد، عملیات بزرگ و شگفت پتک آتشین در فروغ۲ در حمله به بیت‌العنکبوت خامنه‌ای در قلب تهران با شرکت ۲۵۰ نفر از مجاهدین در بامداد ۴ اسفند ۱۴۰۴ می‌درخشد و سزاوار کتابی ویژه است. بگذارید دشمن از سر ترس هر چه می‌خواهد بپوشاند و انکار کند اما اسامی دستگیر شدگان و مفقودین برای مراجع بین‌المللی ارسال شده در حالی‌که رژیم تا امروز حتی اسم یکی از آنها را (اعم از دستگیری یا شهید) اعلام نکرده است. ما باز هم به درخواستهای خود از گزارشگر ویژهٔ ملل متحد و نمایندگان سازمانهای بین‌المللی برای دیدار با نفرات دستگیر شده و رویت پیکرهای شهیدان ادامه می‌دهیم.

۷-در سال ۱۴۰۴ عملیات و کارزارهای مقاومت ایران در داخل میهن اشغال شده هم‌چون سالهای پیشین با بیشترین و گسترده‌ترین کارزارهای جهانی و حمایتهای بین‌المللی در ۵ قاره به همت و پایداری و وفای بیکران یاران شورشگر و اشرف‌نشان، ترکیب و تکمیل شد. با کهکشانها و کارزارهای پیاپی که در مجموع ۱۵۸۵ فقره تظاهرات و جلسات و تجمعات و نمایشگاهها در کشورهای مختلف جهان بود.

 

برای عبور مبارک و پیروزمند

از جنگ جنگ‌ها و آزمایش آزمایشات در سال سرنوشت آماده و برپا شوید

رود خروشان خون شهیدان در پرتو مهر تابان مقاومت و آزادی ایران

ضامن پیروزی محتوم خلق ماست

زنده باد انقلاب دموکراتیک -برقرار باد جمهوری دموکراتیک

 

مسعود رجوی-۲ فروردین ۱۴۰۵

سخنرانی خانم مریم رجوی در تظاهرات بزرگ ایران آزاد در پاریس – ایران آزاد ۲۰۲۶

 

سخنرانی خانم مریم رجوی در تظاهرات بزرگ ایران آزاد در پاریس – ایران آزاد ۲۰۲۶

سخنرانی خانم مریم رجوی در پاریس - ایران آزاد ۲۰۲۶
سخنرانی خانم مریم رجوی در پاریس - ایران آزاد ۲۰۲۶

ارتش آزادی، تنها راه برای آزادی
در سالگرد قیام۳۰خرداد۱۳۶۰

۴۵مین سالگرد مقاومت سراسری خجسته باد؛ روز شهیدان و زندانیان سیاسی و سالروز تأسیس ارتش آزادیبخش ملی ایران.

۴۵ سال مقاومت بی‌وقفه یک خلق، در برابر هیولای استبداد دین، بزرگ‌ترین دارایی برای آزادی است؛ این جنبشی است که مسعود رجوی آن را بنیاد نهاد و می‌رود تا یکی از تاریک‌ترین صفحات تاریخ معاصر ایران را ورق بزند.
او گفت: «خامنه‌ای مرد، خلق زنده می‌شود. ملت ایران با فرزندان رشیدش درصدد جنگ اصلی با قیام و سرنگونی است. جنگ جنگ‌ها برای پایان ۱۰۰ سال استبداد و خجسته میلاد آزادی و جمهوری دموکراتیک ”.
پسر خامنه‌ای که بیش از ربع قرن در کشتارها همدست پدرش بود، امروز میراث بر ویرانه ولایت فقیه است. اما دولت مستعجلی است که بر پیشانی‌اش حتمیت سرنگونی حک شده است. این ایستگاه آخر رژیم است.
به بقایای رژیم می‌گوییم از هر راهی که بروید؛ قیام و سرنگونی در انتظار شما است.
در برابر شورشگران و شهرهای شورشی ایران، از شهرهای موشکی شما هیچ کاری ساخته نیست.
در برابر قیام سازمان‌یافته، سیرک‌های خیابانی دردی از شما دوا نمی‌کند و اعدام هر روزه زندانیان سیاسی رژیم‌تان را نجات نمی‌دهد.

 

کسی جز بقایای شاه و شیخ خواهان جنگ نیست

ابتدا اجازه بدهید بار دیگر تأکید کنم مقاومت ایران که قریب ۵ دهه خواهان آزادی و صلح بوده و از ۳۵ سال پیش، با ۱۳۳ افشاگری و به‌خصوص افشاگری تأسیسات پنهانی نطنز و اراک در مرداد ۱۳۸۱، مهم‌ترین مانع دستیابی این رژیم به بمب اتمی شده است، از تفاهم برای پایان جنگ و مصیبت‌های مردم ایران، استقبال می‌کند. در ایران کسی جز بقایای شیخ و شاه خواهان جنگ نبوده و نیست.
تلاش برای تولید بمب اتمی و جنگ‌افروزی و دست‌اندازی به کشورهای منطقه بخشی از استراتژی دیکتاتوری دینی برای بقا است و از آن دست برنمی‌دارد. جنگ سپر این رژیم در برابر قیامهای مردمی است و صلح و آتش‌بس برای آن، هم‌چنان‌که خمینی گفت به‌مثابه «زهر» است. سرنگونی رژیم برعهده مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته آن‌هاست، با اصل کس نخارد که همان اصل دیرین ماست.
این که پسر خامنه‌ای کمتر از ۲۴ ساعت بعد از امضای یادداشت تفاهم، علم مخالفت با آن را بلند کرد و اعلام کرد «علی‌الاصول نظر دیگری داشتم» نشان داد که شکاف مرگبار در رأس رژیم و بی‌ثباتی و تزلزل آن تا چه حد است.
به آخوندهای حاکم می‌گویم سپر جنگ و اعدام و قتل‌عام در برابر قیام‌ها را زمین بگذارید. آنگاه خواهید دید که طغیان بغض‌های فرو خورده چه بر سر این رژیم پوسیده می‌آورد.
جنگ اصلی، میان مردم ایران است با این رژیم در حال مرگ که به هر طرف بچرخد، در بن‌بست است و سرش به سنگ می‌خورد. رژیمی که دهها میلیون نفر از مردم ایران را گرسنه نگه داشته است. برخی فقط می‌توانند با نان خشک سر کنند و قوت لایموتی در سفره‌شان نیست.
نجات مردم ایران، یک راه دارد؛ و تنها یک راه و آن سرنگونی این رژیم پلید با انقلاب دموکراتیک است و البته این سرنوشتی است که از آن گریزی ندارد.
تشبثات رژیم برای جلوگیری از تظاهرات امروز شما بازتاب هراس آخوندها از همین سرنوشت است. آنها از هر حرکتی که نشانی از مجاهدین و شورای ملی مقاومت داشته باشد، به خود می‌لرزند چرا که این جنبش را جدی‌ترین تهدید موجودیت خود می‌دانند.
خمینی از ابتدا و به‌طور صریح در روز ۴ تیر ۵۹ گفت که ترس او نه از آمریکا و شوروی و سایرین بلکه از همین مجاهدین در تهران است. او به‌درستی آنتی‌تز اسلام ریایی خود را در مجاهدین می‌دید و به همین دلیل، شعار مرگ بر منافق شعار اصلی او و رژیمش بوده و دست‌آخر هم حکم قتل‌عام همه مجاهدین سرموضع را داد.
در چهار دهه گذشته، نه مذاکره به خطر فاشیسم دینی پاسخ داده و نه جنگ. گفتیم که فاشیسم دینی و بنیادگرایی تحت نام اسلام، بزرگ‌ترین تهدید دنیای امروز است. اما کسی گوش نکرد.
امروز هم می‌گوییم که یک ایران صلح‌جو و غیراتمی فقط با سرنگونی رژیم، به‌دست مردم و مقاومت سازمان‌یافته آنها امکان‌پذیر است. حاکمیت مردم و حفظ تمامیت ایران، همزیستی و صلح با همسایگان و کشورهای منطقه، همه و همه در گروی برپایی یک جمهوری دموکراتیک است.

 

نیروی واقعی تغییر

راه آزادی ایران، جنگ خارجی نیست؛ چشم دوختن به فروپاشی خودبه‌خودی رژیم نیست؛ راه آزادی ایران، آلترناتیوسازی فیک و رباتیک نیست. نیروی واقعی تغییر، بر روی زمین و برخاسته از مردمی است که در پی یک جامعه آزاد و عادلانه هستند. همان جوانان آگاه و فداکاری که به شاه و شیخ می‌گویند نه، همراه با مقاومتی سازمان‌یافته با ۶۱ سال تجربه در مبارزه با دو دیکتاتوری.
پنج روز قبل از شروع جنگ اخیر، ۲۵۰ رزمنده مجاهد در سحرگاه چهارم اسفند، در قلب تهران بر مقر خامنه‌ای فرود آمدند. در جریان قیام دیماه، کانون‌های شورشی با ۶۳۰ عملیات، به مراکز و نیروهای سرکوب رژیم تهاجم کردند.
همه به یاد دارید که در سال ۱۳۸۲ در اشرف در عراق، حدود ۲۰ هزار سلاح سبک و سنگین و ۲۰ هزار تن مهمات را از مجاهدین گرفتند. مجاهدین این سلاحها را در ۱۰۰رشته عملیات ارتش آزادیبخش از رژیم خمینی به غنیمت گرفته یا با پول خودشان خریده بودند.
سنتکام در یک اطلاعیه رسمی در ۱۷ مه ۲۰۰۳، گردآوری ۲۱۳۹ تانک و نفربر زرهی و قبضه‌های توپ و توپخانه و سلاحهای پدافندی از مجاهدین را اعلام کرده بود. راستی سلاحهای مجاهدین و ارتش آزادیبخش ملی برای چه و به سود چه کسی از آنها گرفته شد؟
اگر ارتش آزادیبخش ملی ایران سلاحها و مهماتش را در کنار مرزهای ایران می‌داشت، بدون شک سرنوشت قیامهای مردم ایران در سال‌های ۹۶، ۹۸، ۴۰۱ و ۴۰۴ به‌کلی متفاوت بود. چرا که به‌قول مسعود، ارتش آزادی، تنها راه برای آزادی است.

 

آینده ایران با جمهوری دموکراتیک

در قیام دیماه، شورشگران در کف خیابان‌ها، راه ارتش آزادی را در پیش گرفتند. در بی‌دادگاهها با سر بلند گفتند برای براندازی رژیم برخاسته‌اند، اما آن‌هایی که ماشین تولید جعل و دروغ با هزینه‌های میلیاردی در دست داشتند، می‌خواستند با سرقت قیام، آن را تلاشی برای واگشت به دیکتاتوری سلطنتی وانمود کنند. امری که در عمل تماماً به سود خامنه‌ای و در خدمت سرکوب قیام بود.
در خیابانهای اروپا، رژه‌یی با آرم ساواک شکنجه‌گر و گارد جاویدان به راه انداختند. وعده برپایی حکومت نظامی می‌دهند. هموطنان کرد ما را سپاه پاسداران موشک‌باران می‌کند و بازماندگان شاه به آنها اتهام تجزیه‌طلبی می‌زنند. اما ما می‌گوییم خودمختاری، حق انکارناپذیر ملیتهایی است که در معرض ستم مضاعف بوده‌اند.
آری آینده ایران و صلح و آزادی در ایران، در برپایی جمهوری دموکراتیک است. اعلام دولت موقت از سوی شورای ملی مقاومت برای انتقال حاکمیت به مردم با انتخابات آزاد برای مجلس مؤسسان و قانونگذاری ملی طی شش ماه برای همین هدف است.

 

تعهد من

حال اگر بپرسید چه تضمینی وجود دارد که یک جمهوری به چنین هدف‌های والایی پایبند باشد؟ جواب را در نسل‌هایی بجویید که در یک نبرد ۶۱ ساله با شاه و شیخ، با آرمانهای آزادیخواهانه به میدان آمده‌اند.
مجاهدان سربه‌دار از زندانها بارها برای من نوشتند: ایستاده‌ایم تا پایان.
حال بگذارید در پاسخ به این سربداران و سربداران قتل‌عام ۶۷، در پاسخ به همه زندانیان مقاوم و در پاسخ به نسلی که برای شکست دادن رژیم، با پای سر به میدان آمده و به‌خصوص در پیشگاه مردم ایران یادآوری کنم:
هر قطره خونی که در این ۴۸ سال سیاه از پیکرتان بر زمین ریختند،
هر شلاقی که بر شما فرود آمد،
هر دقیقه‌یی که از عمرتان در سیاه‌چال‌ها و شکنجه‌گاهها اسیر بودید،
و هر چه از زندگی‌تان در فقر و کرونا و جنگ‌افروزی رژیم بر باد رفت، بر مسئولیت من و تمام جنبش مقاومت می‌افزاید.
تعهد من، پیمانی است ناگسستنی برای آزادی همه مردم ایران، از هر ملیت با هر مرام، هر عقیده و با هر دین و هر آیین.
تعهد من، دفاع از آزادی و شرف و استقلال ایران، رودرروی هر گونه دیکتاتوری و وابستگی است؛ در راهی پر پیچ و خم با هفت خانی از ابتلا و سختی‌ها. اما چه باک! ما بر این پیمان ایستاده‌ایم. این عهد من و عهد ماست.
عهد ما با شهیدان راه آزادی
عهد ما با مردم ایران
و عهد ما با مسعود است تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون.

برگرفته از سایت مریم رجوی

گردهمایی ایران آزاد ۲۰۲۶ - پیش به‌سوی جمهوری دموکراتیک - سخنرانی خانم مریم رجوی

 

گردهمایی ایران آزاد ۲۰۲۶ - پیش به‌سوی جمهوری دموکراتیک - سخنرانی خانم مریم رجوی

گردهمایی ایران آزاد ۲۰۲۶
گردهمایی ایران آزاد ۲۰۲۶

گردهمایی ایران آزاد ۲۰۲۶ - پیش به‌سوی جمهوری دموکراتیک - سخنرانی خانم مریم رجوی

شبکه ایکس خانم مریم رجوی:

 سخنرانی خانم مریم رجوی:

 

کریستیان اریگی – نماینده مجلس ملی فرانسه، رئیس کمیته پارلمانی برای یک ایران دموکراتیک

همه ما در یک نکته مشترک هستیم و آن این‌که همه ما خود را وقف آزادی مردم ایران از یک دیکتاتوری بی‌رحم کردیم
کریستیان اریگی: مردمی که سالهاست مورد سرکوب قرار دارند. در شرایط فعلی این گردهمایی می‌تواند نشان بدهد که مردم ایران حرف خودشان را دارند. حرف ما نه به مماشات است و آری به قیام علیه این رژیم بی‌رحم. این چیزی است که خانم مریم رجوی آن را اعلام کرده است. برای همین ما از برنامه خانم رجوی برای ایران آزاد حمایت می‌کنیم
کریستیان اریگی: این چیزی است که ما در مجلس ملی فرانسه با قدرت از آن حمایت می‌کنیم
شارل میشل رئیس شورای اروپا نخست‌وزیر پیشین بلژیک: مردم ایران چندین دهه است که رنج کشیدند، دیکتاتوری شاه و بعد دیکتاتوری آخوندها. جنایتهایی که ساواک انجام داد در قلب و ضمیر حک شده‌اند
شارل میشل: مماشات در برابر یک دیکتاتوری کارآیی ندارد. هرگز کارآیی نداشته است
شارل میشل: تلاش کردند با هیتلر مماشات کنند ولی جلو جنگ جهانی دوم گرفته نشد. در ایران هم دیپلوماسی مماشات تلاش کرد همان نتایج به‌دست آمد

 

شارل میشل: نه به دیکتاتوری، آری به آزادی

شارل میشل: جنگ کارآیی ندارد. خانم رجوی مکررا این را تکرار کردید. یک راه دیگر و یک گزینه و آلترناتیو دیگر وجود دارد. آن‌هم مقاومت سازمان‌یافته و مصمم است
شارل میشل: من نمی‌خواهم بی‌تفاوتی را بپذیرم به همین دلیل در کنار اپوزیسیون دموکراتیک هستم. نه به دیکتاتوری، آری به آزادی
شارل میشل: کانون‌های شورشی با ریسک و با جانشان اراده برای آزادی را نشان می‌دهند
شارل میشل: برنامه ۱۰ ماده‌یی یک انتخاب برای دموکراسی است. با نهادهای مشروع. یک قضاییه مستقل و لغو حکم اعدام. این برنامه هم‌چنین آزادی است
شارل مشل: آزادی زنان. برابری زن و مرد. آزادی عقیده. آزادی مذهبی. برای یک جمهوری دموکراتیک. یک ایران صلح‌آمیز با خودش با مردم خودش و صلح با همسایگانش. ایرانی غیرهسته، یی
شارل میشل: من ۱۰سال عضو شورای اروپا بودم. وقتی من برنامه ۱۰ماده‌یی را می‌خوانم از نظر من همان وعده‌هایی است که پدران و مؤسسان اتحادیه اروپا آن را مطرح کردند. عبور از تاریک اندیشی به سوی نور
شارل میشل: میزان ترس رژیم ایران را باید با وحشی‌گری و سبعیت آن سنجید. رژیم می‌خواهد ما باور کنیم تغییر غیرقابل انجام است. این تغییر در قلب هر کدام از شماست. در مبارزانی که در اشرف۳ هستند. تغییر در چشمان محکومان به اعدام دیده می‌شود
شارل میشل: شما تنها نیستید. ما به شجاعت شما درود می‌فرستیم در برابر ارعاب و شیطان‌سازی. هر روز بیش‌از‌پیش در کنار شما هستیم
شارل میشل: من به قدرت مردان و زنان مصمم ایمان دارم. همه ما باید سازندگان آزادی باشیم. ما باید در سمت درست تاریخ باشیم. در سمت ایرانی که جمهوری و دموکراتیک باشد

 

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان ۲۰۱۹ ـ ۲۰۲۲:

این افتخار بسیار بزرگی است که این‌جا سخنرانی می‌کنم و حمایت می‌کنم از آزادی در ایران و مبارزه شما برای آزادی و حقوق‌بشر و برنامه ۱۰ماده‌ای عالی خانم مریم رجوی
بوریس جانسون: نباید تظاهرات مقاومت ایران در پاریس لغو می‌شد. ادعای مقامها برای جلوگیری از تظاهرات مضحک بود. علت مشخص بود. وزیر خارجه فرانسه با عراقچی تماس گرفت و تصمیم گرفتند به اپوزیسیون ایران اجازه تظاهرات ندهند
بوریس جانسون: دولت فرانسه در برابر رژیم ایران تسلیم شد و کوتاه آمد. رژیمی که این همه شکنجه و کشتار می‌کند. این رژیم هزاران نفر را در دیماه کشت
بوریس جانسون: لغو تظاهرات امروز اشتباهی فاجعه‌بار بود
بوریس جانسون: من مطمئن هستم که خانم رجوی شما پیروز خواهید شد و به این رژیم پایان می‌دهید
بوریس جانسون: ما باید صدای مردم ایران را در مخالفت با رژیم تهران بشنویم. مردم ایران باید بدانند که از حمایت شما برخوردار هستند
بوریس جانسون: معلوم شد با جنگ تغییر در ایران حاصل نمی‌شود. تغییر باید از داخل و توسط مردم ایران صورت بگیرد. مردم ایران می‌خواهند آینده دیگری را برای خود انتخاب کنند. مردم ایران باید از شر این رژیم خلاص بشوند. ایران آزاد، محقق خواهد شد. سال آینده در تهران

 

دومینیک آتیاس ـ رئیس شورای اداری بنیاد وکلای اروپایی:

تظاهرات پاریس یک تظاهرات مسالمت‌آمیز بود که فریاد نفرت باری در آن نبود و فقط زنان و مردانی بودند که می‌گفتند نباید جوانان ایران را بکشید
دومینیک آتیاس: ولی دیدیم که دولت فرانسه بعد از این‌که انجام این تظاهرات را پذیرفت، مجدداً به بهانه نظم عمومی جلو آن را گرفت
دومینیک آتیاس: این مماشات و دست آخوندها است که روی نهادهای ما فشار می‌آورد
دومینیک آتیاس: آزادی تظاهرات یک لطف نیست. یک حق است. حقی که توسط قانون اساسی ما تضمین شده است
دومینیک آتیاس: ممنوع کردن این تظاهرات علیه قانون بود. در این‌جا در مهد حقوق بشر. هر عقب‌نشینی مقامات ما لبخندی است به چهره دژخیمان ایران
دومینیک آتیاس: ما این ممنوعیت را به چالش می‌کشیم و حتی تا استراسبورگ خواهیم رفت. زنده باد آزادی تظاهرات و حقوق‌بشر و حقوق زنان. زنده باد مردم ایران

 

کارستن مولر نماینده مجلس فدرال آلمان:

ما باید از مبارزه آزادیخواهانه مردم ایران حمایت کنیم. آنها که با وجود تهدید به خیابان‌ها می‌روند. کاری که سازمان مجاهدین انجام می‌دهد. مجموعه‌یی از احزاب دموکراتیک در آلمان از مقاومت ایران حمایت می‌کنند
کارستن مولر: مماشات هیچ وقت به موفقیت نرسیده است. کشورهای اروپایی باید در کنار آزادیخواهان ایرانی بایستند و از آنها حمایت کنند. اروپا نباید سکوت کند
کارستن مولر: خانم مریم رجوی یک برنامه ۱۰ماده‌ای دارد که هر انسان آزاده‌یی باید از آن حمایت کند
کارستن مولر: آنچه در این‌جا در فرانسه تصمیم گرفته شد لغو یک تظاهرات آزادیخواهانه حرفی برای من باقی نمی‌گذارد. نتیجه‌اش چه می‌شود؟ ما می‌خواهیم در پاریس به‌صورت آزادانه به خیابان بروند آن‌هم در پاریس، این تصمیم ما را شوکه می‌کند
کارستن مولر: به دولتهای اروپایی باصدای بلند می‌گوییم خودتان را به عامل رژیم ایران تبدیل نکنید. کسانی نباشید که تظاهرات ایرانیان را لغو می‌کنید. کسانی نباشید که سلاح برایشان تدارک می‌بینید. بیایید در کنار آزادی قرار بگیرید. در کنار ایرانیان آزادیخواه
کارستن مولر: من می‌خواهم از ساکنان اشرف۳ استقبال گرم بکنم. کاری که آنها می‌کنند شگفتی آور است. من این افتخار را داشتم که با آنها دیدار کردم. بدانند آنها را فراموش نمی‌کنم

مارتین پاتسلت – عضو هیأت‌رئیسه کمیته آلمانی برای ایران آزاد نماینده پیشین پارلمان آلمانخانم رجوی می‌خواستم از شما به‌خاطر ایستادگی قاطع شما در رابطه با مداخله خارجی در ایران تشکر کنم

مارتین پاتسلت: در این زمینه حق با شما بود. این نشان‌دهنده عشق شما به مردم‌تان است. شما در این زمینه اراده کردید و تعهد دادید از شما متشکرم

 

جان برکو ـ رئیس و سخنگوی پارلمان انگلستان ۲۰۰۹-۲۰۱۹ 

تشکر می‌کنم از خانم مریم رجوی یک قهرمان آزادی، یک مدافع آزادی ویکی از شجاع‌ترین انسان‌ها در سراسر جهان
جان برکو: عجب اقدام مضحکی صورت گرفت و تسلیم زشتی بود از سوی مقام‌های پاریس. فکر می‌کنند چه کاری انجام می‌دهند. هر دلیل و توجیهی که مقام‌های مسئول درباره برنامه امروز ما بیاورند اما باید یک نکته را بدانند. لغو این تظاهرات مضحک بود. آنها توانستند جلوی انجام تظاهرات را بگیرند ولی نتوانستند ما را متوقف کنند
جان برکو: ما امروز این‌جا با روحیه‌یی بالا حضورداریم. رژیم ایران می‌تواند مردم خودش را کشتار کند ولی کاری که نمی‌تواند بکند کشتار یک ایده است. ایده آزادی و آرمان آزادی در قلب مردان و زنان از ابتدا زنده بوده است
جان برکو: خانم مریم رجوی هیچوقت از جنگ دفاع نکرده و خواهان مداخله نظامی نبوده. بلکه راه‌حل در دست مردم ایران است که آزادی را به کشور خود بیاورند
جان برکو: کسانی هستند که خود را شاهزاده می‌نامند. من رضا پهلوی را از قبل نمی‌شناختم. نمی‌دانم چه کار جدی‌یی کرده. ولی الآن می‌گوید من بعد از این کارنامه خالی می‌توانم بیایم مردم ایران را نجات بدهم. من می‌گویم تو با ما تماس نگیر و مطمئن باش ما هم با تو تماس نخواهیم گرفت. او کسی نیست که بخواهد آزادی و دموکراسی بیاورد. بلکه به گذشته نگاه می‌کند
جان برکو: ما باید به جهان و دولتهایمان یادآوری کنیم که رضا پهلوی در ۱۲ آوریل امسال چه گفت. گفت من به گذشته خانواده‌ام و هر کاری که آنها کرده‌اند افتخار می‌کنم
جان برکو: کسانی که در اشرف۳ هستند، آزادی واقعی را می‌خواهند. سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت جنبشی است که از اصل تغییر در ایران حمایت می‌کند که در برنامه ۱۰ ماده‌ای خودش را نشان می‌دهد. در تمام دوره‌یی که من در پارلمان انگلستان بودم حمایت از شورای ملی مقاومت ایران و خانم مریم رجوی به‌صورت مستمر و قوی ادامه داشت
جان برکو: ما می‌خواهیم که دولت ما رژیم ایران را یک حکومت بدنام و شکست‌خورده بداند و به همین صورت با آن برخورد کند
جان برکو: ما می‌خواهیم مردم ایران از آزادی و دموکراسی و عدالت و حاکمیت قانون برخوردار باشند. ما هرگز کارزار خود را تا تحقق این خواستها متوقف نخواهیم کرد

 

پتره رومن نخست‌وزیر پیشین رومانی:

فرانسه‌یی که ممنوعیت تظاهرات را اعمال کرد فرانسه‌یی نیست که ما می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورژیم. فرانسه‌یی که به آن عشق می‌ورزیم فرانسه آزادی، برابری و برادری است
پتره رومن: رژیم ایران هزاران نفر از مردم ایران را کشت. با اعدام و قتل بیرحمانه. آنها تنگه هرمز را مسدود کردند و باج‌خواهی کردند. برای اقتصاد جهانی در برابر میلیونها نفر در سراسر جهان و الآن مدعی پیروزی هستند. این واقعیت نیست و نمی‌تواند باشد
پتره رومن: شما یک ابزار بسیار قدرتمند دارید، آن هم برنامه ۱۰ ماده‌یی پرزیدنت مریم رجوی است. یک آلترناتیو است و راه را باز می‌کند. برای یک ایران آزاد و دموکراتیک. حیاتی است که چنین چیزی داشته باشیم
پتره رومن: همان‌طور که دیکتاتور رومانی سقوط کرد. سقوط رژیم آخوندها در ایران بسیار نزدیک است

 

دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین ۲۰۲۰-۲۰۲۴:

آنچه در فرانسه رخ داد خیلی تأسف انگیز است. فرانسه‌یی که بر آزادی و دموکراسی بنا شده است. مردم اوکراین در کنار کسانی ایستاده‌اند که از دموکراسی و آزادی مردم ایران حمایت می‌کنند
دمیترو کولبا: در تاریخ بشریت مقابله با رژیمی که فریبکار است و می‌کشد و شکنجه می‌کند و هیچ حد و مرزی را به‌رسمیت نمی‌شناسد، ساده نبوده است. چنین رژیمهایی نتوانستند در برابر مردمی که مخالفت می‌کنند، دوام بیاورند. در آرمان شما هم‌چنین است
دمیترو کولبا: من به شعارهای شما گوش می‌دادم. ایستاده‌ایم تا پایان. من به اراده شما و عزم جزمتان و عشق به کشور تان درود می‌فرستم

 

جودی اسگرو – وزیر مهاجرت کانادا ۲۰۰۵، رئیس کمیته تجارت بین‌المللی پارلمان کانادا:

مردم ایران دیماه را پشت سر گذاشتند با سرکوبی که ادامه پیدا کرد و هزاران کشته به جا گذاشت و فعالیت‌های کانون‌های شورشی که ادامه یافت
جودی اسگرو: این‌که گفته می‌شود سرنگونی رژیم باعث هرج و مرج در منطقه می‌شود ترفند مماشات است
جودی اسگرو: واقعیت است که بیش از ۴ دهه است که شورای ملی مقاومت به‌صورت یک آلترناتیو قوی عمل کرده است
جودی اسگرو: ما از فراخوان شورای ملی مقاومت و اعلام دولت موقت انتقالی حمایت می‌کنیم. این تضمین کننده یک انتخابات آزاد در ایران است. همه ما باید کنار خانم رجوی و برنامه ده ماده‌یی ایشان بایستیم


بارونس اولون عضو مجلس اعیان انگلستان:

من شب گذشته بسیار نگران بودم وقتی شنیدم فرانسه تظاهرات را ممنوع کرده است. تظاهراتی که اجازه‌اش داده شده بود، همه هماهنگیها شده بود و توافق کرده بودند که برگزار شود
بارونس اولون: ۱۰۰هزار نفر قرار بود در پاریس در این تظاهرات جمع شوند. به‌نظر می‌رسد این بعد از یک تماس بین وزیر خارجه فرانسه و رژیم ایران صورت گرفت
بارونس اولون: آنچه اتفاق افتاد غلط است. دلایلی گفتند که تماماً غیرقابل فهم است برای ما که دیدیم چه اتفاقی افتاد. هیچ تاریخچه‌یی وجود ندارد که شورای ملی مقاومت در خیابانهای هیچ‌یک از پایتختها یا هر جای دیگر دردسر ایجاد کند
بارونس اولون: آشفتگی برای ما توسط سپاه یا ساواک است که می‌آیند تا دردسر ایجاد کنند. بله دردسر در این مواقع ایجاد می‌شود که ساواک و سپاه می آیند
بارونس اولون: این اقدام فرانسه رد همه چیزهایی است که برای این کشور ارزشمند است. فرانسه ارزش آزادی و برابری را بزرگ می‌دارد. آزادی بیان و اعتقاد. همه اینها امروز عصر از مردم ایران گرفته شد و سلب شد
بارونس اولون: از همه حامیان شجاعشان. از ما هم سلب شد که آمدیم از شما حمایت کنیم. بنابراین آزادی بیان کسانی را سلب کردند از رومانی، لیتوانی، هند، کانادا، ایالات متحده، انگلستان و همه جا این حق گرفته شد تا درباره آزادی ایران صحبت کنیم
بارونس اولون: من گزارشهای شبکه اجتماعی را در مورد مرکز پاریس دیدم حتی یک نمونه ندیدم که کسی در حمایت از آزادی کاری بکند که غیرقانونی باشد. من دیدم پلیس مردم را دستگیر می‌کند. نمی‌دانم چرا این کار را می‌کنند. آنچه ما دیدیم نمونه دیگری است از شکست سیاست مماشات
بارونس اولون: رژیم ایران خواهان این نبود که این برنامه برگزار شود. بیایید تلاشهایمان را دوبرابر کنیم. از شورای ملی مقاومت و از پرزیدنت مریم رجوی خواهر گرامی من، حمایت کنیم در کارزاری که پیش می‌برد
بارونس اولون: بگذارید اعدامهای وحشتناک و سرکوب در ایران پایان پیدا کند و شروعی برای ایران جدید باشد. ایرانی برای آزادی، برابری و شکوفایی. من مطمئن هستم آن روز خیلی نزدیک است

 

جان برد – وزیر خارجه کانادا ۲۰۱۱-۲۰۱۵:

جان برد – وزیر خارجه کانادا ۲۰۱۱-۲۰۱۵

خطاب به اشرفیها می‌گویم مبارزه شما مبارزه ما است. همین‌طور به مردم ایران می‌گویم مبارزه ما مبارزه شماست و شما پیروز خواهید شد
جان برد: ما باید با شرارت مقابله کنیم. این فاشیستهای مذهبی، شرور هستند. نمی‌توان با شر مماشات و مذاکره کرد و با آن کنار آمد. این مبارزه اکنون دارد در ایران اتفاق می‌افتد
جان برد: مردم ایران روشن کرده‌اند که هر نوعی از دیکتاتوری را رد می‌کنند. چه دیکتاتوری آخوندها و چه بازگشت به سلطنت و رژیم ننگین شاه
جان برد: ما باید این ایده را که فقط بین دیکتاتوری مذهبی و سلطنت قدرت انتخاب داریم رد کنیم. ما گزینه بهتر می‌خوایم. گزینه بهتر یک جمهوری دموکراتیک است که حکومت آخوندها و سلطنت در آن وجود نداشته باشد
جان برد: مردم کانادا به مقاومت مردم ایران با تحسین می‌نگرند. آینده به مقاومت سازمان‌یافته و مردمی که به خیابان‌ها آمدند تعلق دارد
جان برد: ما می‌خواهیم سرخوردگی خود را نسبت به دولت فرانسه ابراز کنیم که اجازه یک تظاهرات مسالمت آمیز را نداد
جان برد: مردم فقط از یک طریق به آزادی می‌رسند و آن قیام و سرنگونی رژیم ایران است. شورای ملی مقاومت با رهبری ذیصلاح خانم رجوی این قدرت را دارد که با یک ائتلاف گسترده بتواند رژیم ایران را سرنگون کند
جان برد: بیش از ۴۰ سال است که شورای ملی مقاومت این اراده را دارد. برابری زن و مرد، حقوق اقلیتها، ایران غیراتمی، انتخابات آزاد، جدایی دین و دولت و لغو حکم اعدام، این برنامه خانم رجوی است. این برنامه‌یی است که مردم ایران خواهان آن هستند. همه ما باید از مردم ایران و از مبارزه شجاعانه‌شان حمایت کنیم

 

سناتور رابرت توریسلی:

خانم رجوی، یکی از افتخارات زندگی من این بوده که در این سالیان در کنار شما باشم
رابرت توریسلی: برای همه کسانی صحبت می‌کنم که حق آزادی بیانشان امروز در خیابانهای پاریس از آنها سلب شد. آن شجاعانی که در زندانهای ایران هستند، در انتظار آخرین نفسهایشان
رابرت توریسلی: خطاب به دوستانمان در اشرف، روزی کودکان خواهند پرسید وقتی تاریکترین دوران در ایران حاکم بود، وقتی امیدی وجود نداشت، پدر من، عموی من، عمه من، برادر یا خواهر من در اشرف بودند هرگز تسلیم نشدند، کوتاه نیامدند و کنار نکشیدند
رابرت توریسلی: شما در کانون‌های شورشی در سراسر ایران که جانتان جان خودتان، خانواده و همه عزیزانتان را به خطر می‌اندازید، حرف من را ثبت کنید. فرزندان شما در خیابانهای ایران پلاک‌هایی نصب خواهند کرد و خواهند گفت شما در مبارزه ایران آزاد ایستادید
رابرت توریسلی: من در دهه هفتاد یک دستیار در کاخ‌سفید بودم. ایرانیان را می‌دیدم که جلو کاخ‌سفید تظاهرات می‌کردند، نیروهای طرفدار ساواک هم آنجا بودند که درگیری راه بیندازند و هرج و مرج ایجاد کنند و به هم بزنند
رابرت توریسلی: ۴۷سال بعد در پاریس، دولت فرانسه حق ما را برای تظاهرات سلب می‌کند و می‌گوید چون هواداران پهلوی ممکن است آشوب ایجاد کنند
رابرت توریسلی: این حرف، دو نکته را به من می‌گوید یکی این‌که پهلوی هیچی نیاموخته است و اعتبارش تماماً از بین رفته در هر گونه آینده‌یی از ایران. پس بکش کنار
رابرت توریسلی: هیچ کشوری با نیروی هوایی کشورهای دیگر حتی کشور من آزاد نمی‌شود. حتی با مداخله زمینی هم این رخ نمی‌دهد
رابرت توریسلی: شورای ملی مقاومت خواهان دوستی همه مردم آزاده است ولی همیشه می‌دانست این مبارزه، مبارزه خود آنهاست
رابرت توریسلی: این کابوس باید تمام شود. هر چقدر طول بکشد، هر چقدر سخت باشد، هرقیمتی که داشته باشد، ما آماده‌ایم برای آرمان آزادی

 

پروفسور آلخو ویدال کوادراس ـ رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت:

به ولی‌فقیه جنایتکار رژیم و بقیه عوامل رژیم گفته‌ام و تکرار می‌کنم. گوش کنید! امروز مانوری انجام دادید که تظاهرات ما را متوقف کنید. ولی باید بدانید که هر اقدامی که بکنید و هر تهمتی بزنید هر گلوله‌یی به ما شلیک کنید. هر انسان بی‌گناهی که در سلولهای تاریک شما اعدام می‌شود ما را قدرتمندتر می‌کند. روزهای شما به پایان رسیده است
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: من از شما خانم رجوی می‌خواهم تشکر شخصی بکنم. ۲۵ سال پیش در همین‌جا ملاقات کردیم. من آن زمان نایب‌رئیس پارلمان اروپا بودم و از همان زمان مرا تحت تأثیر قرار دادید و جذب کردید
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: فراتر از خانواده خودم و کشورم اسپانیا‌، بیشترین چیزی که به من به‌عنوان پاداش داده شده این است که بخشی از مقاومت ایران باشم
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: ۴۰ سال است غرب با رژیم ایران به شکلهای مختلف سیاست مماشات را پیش برده ولی اکنون دیگر این سیاست شکست‌خورده است
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: در حالی که اروپا دنبال مدره‌ها در ایران است، این رژیم مردم ایران را اعدام کرده است. یک حاکمیت که با سرکوب در داخل و تجاوز در خارج زنده می‌ماند با فرمولهای دیپلماتیک رفرم نخواهد شد
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: این رژیم انعطاف‌پذیر نیست. پاسخ به این رژیم نه مذاکرات بی‌پایان است و نه مداخله خارجی و نظامی، پاسخ در مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته آنها نهفته است
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: اروپا باید یک آلترناتیو، یعنی مقاومت ایران تحت رهبری خانم مریم رجوی را به‌رسمیت بشناسد. برنامه ده ماده‌یی خانم رجوی یک نقشه مسیر روشن برای یک جمهوری دموکراتیک است
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: اروپا باید حق مردم ایران برای مقاومت در برابر استبداد را به‌رسمیت بشناسد
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: هم‌چنین باید کانون‌های شورشی را که زندگی خود را به خطر می‌اندازند به‌رسمیت بشناسد. ما باید سازمانی که مقاومت را رهبری کرده به‌رسمیت بشناسیم. این کار قیمت می‌طلبد و خانم رجوی ما حاضریم این بها را بپردازیم
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: مردم ایران از اروپا نمی‌خواهند که ایران را آزاد کند بلکه می‌خواهند برای مبارزان آزادی مانع ایجاد نکند
پروفسور آلخو ویدال کوادراس: بعد از ۴۵ سال یک درس هست که دیگر قابل انکار نیست. سیاست مماشات شکست‌خورده است زمان آن فرا رسیده که کنار مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته آنها برای آزادی قرار بگیریم