۱۴۰۳ مهر ۲۵, چهارشنبه

نخستین اجلاس سران خلیج و اتحادیه اروپا در بروکسل؛ گامی برای همکاری‌های راهبردی

نخستین اجلاس سران خلیج و اتحادیه اروپا در بروکسل؛ گامی برای همکاری‌های راهبردی


نخستین اجلاس سران خلیج و اتحادیه اروپا در بروکسل

این اجلاس با حضور 33 رهبر از کشورهای‌ مختلف به بررسی مسائل‌ مشترک خواهد پرداخت

 در حالی که تنش‌های منطقه‌ای همچنان در حال افزایش است، بروکسل شاهد برگزاری نخستین اجلاس مشترک بین سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج و اتحادیه اروپا است. این اجلاس به ریاست مشترک شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و رئیس کنونی شورای همکاری، و شارل میشل، رئیس شورای اروپا برگزار می‌شود.

این اجلاس از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اولین بار است که سران کشورهای عضو دو بلوک از زمان آغاز روابط رسمی در سال 1989 گرد هم آمده‌اند. در این نشست، 33 رئیس دولت و نخست‌وزیر حضور دارند و این فرصت را برای کشورهای خلیج و اتحادیه اروپا فراهم کرده است تا روابط راهبردی خود را تقویت کرده و درباره موضوعات بین‌المللی و چالش‌های منطقه‌ای به بحث بپردازند.

پیشرفت در روابط خلیج و اتحادیه اروپا

کشورهای خلیج، به‌ویژه پادشاهی سعودی، در سال‌های اخیر گام‌های بزرگی در جهت تقویت شراکت‌های راهبردی خود با اتحادیه اروپا برداشته‌اند. در سال 2022، این همکاری‌ها به سطح جدیدی از هماهنگی و تعامل رسید. محور اصلی این همکاری‌ها شامل امنیت منطقه‌ای، مقابله با چالش‌های مشترک و تقویت روابط اقتصادی و تجاری است.

روابط تجاری و اقتصادی

داده‌هایی که به «العربیه» رسیده، نشان می‌دهد حجم تجارت بین پادشاهی سعودی و اتحادیه اروپا در سال 2023 به 78.8 میلیارد دلار رسید که از این میان، صادرات پادشاهی سعودی به اتحادیه اروپا 38.4 میلیارد دلار و واردات آن 40.39 میلیارد دلار بوده است. اتحادیه اروپا همچنین اولین منبع سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در پادشاهی سعودی و دومین شریک تجاری این کشور به شمار می‌رود. بیش از 500 شرکت اروپایی در بخش‌های مختلف پادشاهی سعودی فعالیت می‌کنند و حدود 20 هزار نیروی کار اروپایی در این کشور مشغول به کار هستند.

در همین راستا ، ریاض شاهد تأسیس اولین اتاق بازرگانی اروپا در منطقه خلیج بوده است. این اتاق با هدف تسهیل دسترسی به بازارهای اروپا و خلیج ، حل چالش‌های مختلف و ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادات مهم برای بهبود دسترسی به بازارهای کسب‌وکار اروپا تأسیس شد و به منظور کمک به شکوفایی اقتصادی بلندمدت در پادشاهی سعودی و کشورهای خلیج فعالیت می‌کند.

تأثیرات چشم‌انداز 2030 سعودی و توافق سبز اروپا

چشم‌انداز 2030 سعودی و توافق سبز اتحادیه اروپا فرصت‌های بی‌نظیری برای همکاری در زمینه‌هایی مانند مبارزه با تغییرات اقلیمی، انرژی پاک، تجارت و سرمایه‌گذاری و دیجیتال‌سازی فراهم می‌کنند. یکی از زمینه‌های اصلی این همکاری‌ها، تسریع در تحول به انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد زنجیره‌های تأمین پایدار است.

گردشگری بین خلیج و اروپا

در حوزه گردشگری، کشورهای خلیج، از جمله پادشاهی سعودی، شاهد افزایش چشم‌گیر تعداد گردشگران اروپایی است. در مقابل، اروپا نیز همواره مقصد محبوبی برای گردشگران خلیجی است، به‌ویژه به دلیل تنوع فرهنگی و زبانی بالایی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه می‌دهند. یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این زمینه، راه‌اندازی سیستم «مرحله‌ای ویزا» (Visa Cascade) است که به عنوان یکی از چارچوب‌های پیشرفته در روند پیش از معافیت از ویزا مطرح شده است.

همکاری در زمینه‌های سیاسی و امنیتی

هم‌زمان با برگزاری این اجلاس در بروکسل، پادشاهی سعودی همچنان نقش رهبری خود در مسائل بین‌المللی را تقویت کرده است. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، نقش کلیدی در تقویت موقعیت بین‌المللی کشورش ایفا کرده و توانسته است از طریق هماهنگی‌های منطقه‌ای و جهانی، به ویژه در موضوعات مهم مانند کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و جستجوی راه‌حل‌هایی برای بحران‌های بین‌المللی مانند جنگ در غزه و بحران روسیه و اوکراین، دستاوردهای مهمی کسب کند.

ابتکارات بین‌المللی سعودی

در ادامه این اقدامات، سعودی به همراه مصر و اردن یک نشست وزارتی با اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار کرد. هدف از این نشست که در سپتامبر 2023 برگزار شد، احیای روند صلح فلسطین و دستیابی به راه‌حل دو دولت بود.

در همین راستا، سعودی نقش مهمی در تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ در غزه ایفا کرد و با همکاری سایر کشورها از جمله اسپانیا، ایرلند، نروژ و اسلوونی به دستاوردهای مهمی رسید که شامل به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی این کشورها بود.

پادشاهی سعودی همچنین با راه‌اندازی «ائتلاف بین‌المللی برای اجرای راه‌حل دو کشوری» در سپتامبر 2024 در نشست سازمان ملل متحد، نشان داد که همچنان بر تعهدات خود برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در منطقه پایبند است.العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر