زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ تیر ۲۲, پنجشنبه

با یاد مجاهد شهید مرتضی مثنیاز پیشتازان دلیر نبرد با دو دیکتاتوری شاه وشیخ

 با یاد مجاهد شهید مرتضی مثنیاز پیشتازان دلیر نبرد با دو دیکتاتوری شاه وشیخ 

مجاهد شهید مرتضی مثنی
مجاهد شهید مرتضی مثنی

محل تولد: تهران
شغل: دانشجو
سن: 30
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: رشت
تاریخ شهادت: 10-4-1361
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه : ۱۳۵۴تا ۱۳۵۷  / زندان قزلحصار و قصر او به مدت ۳سال

نحوه شهادت: تیرباران در زندان رشت

مرتضی مثنی در خانواده‌ای زیر متوسط در جنوب تهران به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. وی پس از دوران دبیرستان در رشته زمین‌شناسی دانشگاه تربیت معلم تهران به ادامه تحصیل پرداخت.

مرتضی که در دبیرستان علوی تهران با توجه به فضایی که در آنجا وجود داشت با مسایل سیاسی آشنا شده بود در دانشگاه وارد فعالیت سیاسی علیه شاه خائن در کنار دانشجویان هوادار سازمان شد. بر اثر این فعالیت‌ها وی در سال۵۴ توسط ساواک دستگیر و به شکنجه‌گاه کمیته مشترک برده شد.

با توجه به شرایط سال۵۴ و حملات گسترده ساواک برای دستگیری گروه‌های وابسته به سازمان مجاهدین و دانشجویان هوادار و مرتبط با سازمان، فشار روی دستگیر شدگان در کمیته مشترک بالا بود و مرتضی نیز زیر همین فشارها و شکنجه‌ها قرار گرفت. نهایتاً پس از عبور از دوره بازجویی و شکنجه وی به سه سال زندان محکوم شد.

مرتضی ابتدا به زندان قزل‌حصار و سپس به زندان قصر منتقل شد. وی در زندان پس از عبور از شرایط سخت ضربه اپورتونیستی با آموزشهایی که آنجا گذراند به یک کادر همه‌جانبه تبدیل شد.

وی نهایتاً در آبان سال۵۷ از زندان آزاد شد و در ارتباط با سازمان در تظاهرات علیه دیکتاتوری شاه شرکت فعال داشت.

پس از انقلاب ضدسلطنتی مرتضی در موضع مسئول امنیت پایگاه مرکزی امداد پزشکی مجاهدین در خیابان بهار به مبارزاتش ادامه داد. وی در این مسئولیت توانست با حملات متعدد پاسداران و چماقداران ارتجاع به این مرکز را با فرماندهی که در صحنه داشت مقابله کند.

وی با ویژگیهای شادابی و سرحالی و شور انقلابی در عین جدیت در انجام مسئولیت، در میان همرزمانش شناخته می‌شد.

مرتضی قبل از سی خرداد به بخش شهرستان منتقل شد و پس از سی خرداد شصت و آغاز مبارزه مسلحانه انقلابی به استان گیلان در شمال کشور منتقل و در شهر رشت ایفای مسئولیت می‌کرد.

مرتضی قهرمان در سال۶۱ در یک تردد برای انجام مأموریتی مورد شناسایی مزدوران رژیم قرار گرفت و در خیابان دستگیر و به شکنجه‌گاه فرستاده شد.

وی پس از تحمل شکنجه‌های بسیار نهایتاً در تیرماه سال۶۱ در زندان رشت تیرباران شد و به عهدش با خداوخلق وفا کرد.

دو برادر مرتضی، علی، مصطفی مثنی و نیز همسر برادرش ناهید رحمانی از شهدای سازمان مجاهدین خلق ایران هستند که در سالهای ۶۰ و ۶۱ تیرباران شدند

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر