زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۱, جمعه

رئیس «سی‌آی‌ای» قاهره را ترک کرد؛ سرنوشت مذاکرات غزه چه خواهد شد؟

 رئیس «سی‌آی‌ای» قاهره را ترک کرد؛ سرنوشت مذاکرات غزه چه خواهد شد؟


ویلیام برنز رئیس سازمان مرکزی آمریکا سیا مذاکرات را ترک کرد

منابع مصری، جمعه بیست و یکم اردیبهشت، فاش کردند که ویلیام برنز، رئیس «سی‌آی‌ای» که یکی از میانجیگران در مذاکرات آتش‌بس غزه است، روز گذشته قاهره را ترک کرد.

در همین حال، منابع مصری و آمریکایی تأکید کردند که گفت‌وگوها بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی، در پشت پرده، برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها همچنان ادامه دارد.

وزارت خارجه مصر امروز جمعه اعلام کرد که سامح شکری، وزیر خارجه این کشور، در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، بر ضرورت دستیابی به توافق آتش بس در «سریع‌ترین زمان ممکن» در نوار غزه تاکید کرده است.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی از شکست مذاکرات غیرمستقیم به میزبانی قاهره خبر دادند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که شکری و بلینکن بر اهمیت تشویق طرف‌های مذاکرات به «انعطاف‌پذیری‌» برای دستیابی به آتش‌بس تاکید کردند.

این دو مقام بلندمرتبه همچنین توافق کردند که از دو طرف اسرائیلی و فلسطینی درخواست کنند، که با تلاش‌ بیشتر و پذیرفتن آتش‌بس، به فاجعه انسانی در نوار غزه پایان داده و برای رساندن کمک‌های بشردوستانه و نیازهای فوری ساکنان نوار غزه تلاش کنند.

سامح شکری همچنین در گفت‌وگو با بلینکن بر پیامدهای امنیتی عملیات نظامی اسرائیل در رفح برای کل منطقه تاکید کرد.

اعتراض اسرائیل به مسائل کلیدی

ساعاتی پس تاکید حماس، مبنی بر اینکه اکنون برای دستیابی به توافق توپ در زمین اسرائیل است، یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که تل‌آویو پیشنهاد ارائه شده از سوی میانجی‌ها را رد کرده و در مورد چندین موضوع کلیدی به آن اعتراض کرده است.

این مقام ارشد اسرائیلی گفت که تل‌آویو ملاحظات خود را در مورد پیشنهاد حماس برای توافق آزادی زندانیان به میانجی‌گران در مذاکرات قاهره ارائه کرده است.

دشواری روند مذاکرات

در همین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خاطرنشان کرد که کشورش همچنان در حال برقراری ارتباط با اسرائیل درباره اصلاحات پیشنهادی آتش بس ارائه شده از سوی حماس است اما او در عین حال، بدون اشاره به جزئیات بیشتر، تاکید کرد که روند مذاکرات بسیار دشوار است.

گزارش‌ها در قاهره حاکی از آن است که حماس بر «آتش‌بس دائمی» پافشاری می‌کند. در حالی که هیئت اسرائیلی درخواست کرد که این بند را به «آتش‌بس پایدار» تغییر دهد، اگرچه تفاوت بین این دو عبارت مشخص نیست.

حماس همچنین به خروج نیروهای اسرائیلی از کل نوار غزه اصرار دارد اما طرف اسرائیلی در گذشته بارها آن را رد کرده و همچنان به مخالفت با این خواسته ادامه می‌دهد.

تصمیم اخیر اسرائیل برای حمله به رفح پس از تسلط نیروهای این کشور بر گذرگاه رفح، مانع مهمی برای دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس شده است. العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر