۱۴۰۳ مرداد ۱۱, پنجشنبه

ترور هنیه؛ وحشت در تهران و نفوذی‌های اسرائیل در حکومت ایران

 ترور هنیه؛ وحشت در تهران و نفوذی‌های اسرائیل در حکومت ایران


خامنه ای بر جنازه هنیه نماز میگذارد 

در حالی که مراسم تشیع پیکر اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و محافظ‌ش در تهران به پایان رسیده، تصاویری از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که در هنگام خواندن نماز میت بر پیکر هنیه و محافظ‌ش به نظر می‌رسد با نگرانی به اطراف و بالای سر خود نگاه می‌کند، جلب توجه کرده است.

حکومت ایران برای برپایی این مراسم به استقرار پدافند ضدهوایی و منطقه پرواز ممنوع در اطراف دانشگاه تهران برای محافظت از جان رهبر حکومت پرداخته بود. در این مراسم رئیس‌جمهوری و برخی از مقامات ارشد سیاسی و نظامی حکومت نیز شرکت داشتند.

با این حال رسانه‌های ایران و کاربران رسانه‌های اجتماعی همچنان درباره جزییات، پیامدها و دلایل ترور هنیه در تهران درحال بحث و بررسی هستند.

روزنامه «جمهوری اسلامی»، پنج‌شنبه یازدهم مرداد به موضوع «نفوذی‌ها» که در 24 ساعت گذشته مورد بحث بوده پرداخته و نوشته است: «اینکه رژیم صهیونیستی می‌تواند موشک خود را از پنجره اطاق خواب اسماعیل هنیه در نقطه کاملاً حفاظت شده‌ای در تهران عبور بدهد و او را به شهادت برساند، هیچ مفهومی غیر از این ندارد که این رژیم جنایتکار در داخل خودمان عوامل نفوذی دارد.»

از سوی دیگر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل صداوسیما در گفت‌وگو با «شبکه خبر» می‌گوید: «این اتفاق را نمی‌شود به دستگاه امتحان پس داده پر ابهت امنیتی ایران ربط داد و ما در صحنه‌های مختلف اقتدار نیروهای امنیتی و دفاعی ایران را دیده‌ایم.» این سخنان درحالی ایراد شده که عملیات منتسب به اسرائیل در داخل ایران در یک دهه اخیر در ایران چنان گسترده شده که حتی علی یونسی وزیر سابق اطلاعات نیز از آن به عنوان نفوذ در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی یاد کرده است.

کارشناس صداوسیما همچنین با تایید ورود موشک به داخل اتاق خواب هنیه، او را مسئول قصور در امنیت خود دانسته است و می‌گوید: «این حمله موشکی با سوار شدن روی نقطه ضعف‌های امنیتی طعمه این عملیات صورت گرفته است و فاجعه این چنینی رخ داده است.»

ساختمان محل اقامت هنیه
ساختمان محل اقامت هنیه

از سوی دیگر برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای با انتشار اطلاعات کلی ساختمان محل اقامت هنیه در شمال کاخ سعدآباد، محل آن را در یک مجتمع اقامتی یافته‌اند، محلی که گفته شده در همان زمان زیاد االنخاله، رئیس سازمان جهاد اسلامی هم در آن حضور داشته و هنیه در سفرهای مکررش به ایران بعد از هفتم اکتبر در برخی موارد در همین محل سکونت داشته است.

شورای امنیت سازمان ملل، چهارشنبه شب دهم مرداد به درخواست ایران تشکیل جلسه داد، امیرسعید ایروانی ترور هنیه توسط اسرائیل را اقدامی «متجاوزانه به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی» دانسته و خواستار محکومیت ترور او توسط شورای سازمان ملل شد.

ایروانی پیش از این جلسه گفته بود پاسخ ایران به این ترور«یک عملیات ویژه» خواهد بود. او همچنین مدعی شد که بدون اجازه و حمایت آمریکا اطلاعاتی آمریکا ترور هانیه در تهران امکان پذیر نبود. در همین حال نمایندگان بریتانیا، آمریکا و فرانسه مداخلات حکومت ایران در منطقه از طریق گروه‌های نیابتی خود را به شدت محکوم کرده و آن را سبب افزایش تنش و درگیری در خاورمیانه خواندند.

جانشین نماینده اسرائیل در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، حکومت ایران را «پشتیبان اصلی تروریسم دولتی در جهان» خواند. به گزارش «رویترز»، جاناتان میلر گفت: «جمهوری اسلامی، سالیانه 260 میلیون دلار به حماس و جهاد اسلامی کمک می‌کرد، اما مبلغ این کمک‌های پرداختی در 9 ماه گذشته افزایش یافته است. بیش از 30 درصد سلاح‌هایی که اسرائیل در غزه کشف کرده ساخت ایران بوده‌اند». او همچنین از کمک 800 میلیون دلاری حکومت ایران به حزب‌الله لبنان و دراختیار قراردادن مهمات، تسلیحات و فن‌آوری موشک‌های نقطه‌زن و پهپاد از سوی ایران به حزب‌الله نیز یاد کرد.

درحالی که نیویورک تایمز از دستور خامنه‌ای برای حمله به شهرهای تل‌آویو و حیفا خبر داده، منصور حقیقت‌پور از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» گفته است پاسخ ایران باید «مرکب» باشد: «رژیم اسرائیل با مقاومت درگیر شده، بنابراین باید پاسخ مرکب به آن‌ها داده شود.» او همچنین از سطح دسترسی اسرائیل به اطلاعات محرمانه و محل سکونت هنیه در تهران ابراز نگرانی کرده و گفته است: «با این وضعیت احتمال دارد که دسترسی اینها، دسترسی قابل توجهی باشد.»

پس از کشته شدن هنیه در تهران، علی خامنه‌ای خواستار «مجازات سخت» اسرائیل شد، فروردین ماه گذشته پس از حمله هوایی به ساختمان متعلق به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته شدن سرتیپ زاهدی فرمانده نیروی قدس در سوریه، خامنه‌ای دستور «تنبیه» اسرائیل را داده بود و صدها موشک و پهپاد از سوی ایران به سوی اسرائیل شلیک شد، در این حملات خسارات جزیی به برخی تاسیسات شهری و نظامی وارد شد و یک دختربچه عرب بادیه نشین نیز مجروح شد.العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر