۱۴۰۳ مرداد ۱۱, پنجشنبه

ترورهای اسرائیل در تهران؛ از فخری‌زاده تا هنیه

 ترورهای اسرائیل در تهران؛ از فخری‌زاده تا هنیه


ترورهای در تهران از فخری زاده تا هنیه

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران، تازه‌ترین مورد از سری ترورهای پیچیده‌ای است که اسرائیل در داخل ایران انجام داده است. این ترورها بخشی از جنگ پنهانی بین دو کشور است.

ترور محسن فخری‌زاده

در 27 نوامبر 2020، محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای ایران و عضو سپاه پاسداران، در کمینی در تهران با استفاده از یک سلاح خودکار که از طریق ماهواره کنترل می‌شد، ترور شد. ایران، اسرائیل را به این ترور متهم کرد، اما اسرائیل هرگز این اتهامات را تأیید نکرد.

ترورهای 2020

در سال 2020، دو مقام ایرانی در تهران با دو خودروی بمب‌گذاری شده هدف قرار گرفتند. یکی از این مقامات کشته شد و دیگری زخمی شد.

ترور حسن سید خدايی

دو سال بعد، حسن سید خدايی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران، در تهران ترور شد. سه روز بعد یکی از مهندسان ایرانی در پایگاه نظامی پارچین درگذشت. مقامات ایرانی اعلام کردند که پهپادها این پایگاه را مورد حمله قرار داده‌اند.

مرگ علی اسماعیل‌زاده

علی اسماعیل‌زاده، فرمانده ارشد «واحد 840» نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز در حادثه‌ای که به عنوان سقوط از بام خانه‌اش در کرج گزارش شد، جان باخت. منابع مخالف دولت ایران مدعی شدند که او توسط سپاه پاسداران به دلیل ارتباطش با ترور خدايی کشته شده است.

مرگ دانشمندان ایرانی در 2022

در مه 2022، دو دانشمند ایرانی، ایوب انتظاری و کامران ملاپور، در شرایط مشکوکی جان باختند. انتظاری که در پروژه‌های امنیتی بزرگ در یزد کار می‌کرد، ظاهراً مسموم شد. ملاپور نیز، که در تأسیسات هسته‌ای نطنز کار می‌کرد، با علائم مسمومیت درگذشت. ایران اسرائیل را به این ترورها متهم کرد.

ترور ابو محمد المصری

عبدالله احمد عبدالله، معروف به ابو محمد المصري، نفر دوم القاعده، که در حملات سال 1998 به سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا نقش داشت، در تهران ترور شد. همراه با او، دخترش مریم، همسر فرزند اسامه بن لادن، را نیز کشتند.طبق گزارش‌ها، این ترور توسط عوامل اسرائیلی و به درخواست ایالات متحده انجام شد. العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر