۱۴۰۳ مهر ۱۱, چهارشنبه

بمب‌های سنگرشکن و تاسیسات هسته‌ای حمهوری اسلامی

 بمب‌های سنگرشکن و تاسیسات هسته‌ای حمهوری اسلامی


بمب سنگر شکن (Bunker Buster) یک نوع بمب تخصصی است

روزنامه هاآرتص سال ۲۰۰۸ گزارش داد که ایالات متحده آمریکا از فروش بمب‌های سنگرشکن جی‌بی‌یو‌ــ۲۸ به این دلیل اینکه این‌گونه بمب‌ها ممکن است در حمله هوایی احتمالی نیروی هوایی ارتش اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی استفاده شوند، صرف‌نظر کرده است.


بیشتر بدانید 


چرا بمب‌های سنگرشکن خاص هستند


به گفته برخی کارشناسان، بمب‌های سنگرشکن جی‌بی‌یو-۲۸ می‌توانند برای شکستن سنگرهای زیرزمینی تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز موثر عمل کند. با این حال برخی دیگر معتقدند که تاسیسات زیرزمینی در حال احداث ایران در عمق رشته کوه‌های زاگرس مرکزی در نزدیکی سایت نطنز به‌قدری عمیق است که قوی‌ترین بمب سنگرشکن آمریکا نیز به‌سختی می‌تواند به آن نفوذ کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ژوئن ۲۰۲۳ در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای نوشت: «در نزدیکی قله‌ای در رشته‌کوه‌های زاگرس واقع در مرکز ایران، کارگران در حال ساختن تاسیساتی در عمق زمین‌اند که احتمالا از دسترسی آخرین سلاح آمریکایی طراحی‌شده برای تخریب چنین مکان‌هایی فراتر است.»

در آن گزارش اشاره شد که بنا بر اعلام ارتش آمریکا، وجود این‌گونه تاسیسات زیرزمینی باعث شد ایالات متحده بمب جی‌بی‌یو‌ــ۵۸ را بسازد که می‌تواند به ژرفای دست‌کم ۶۰ متری زمین نفوذ کند، با این حال، مشخص نیست چنین بمب‌هایی بتوانند به تاسیسات عمیقی که ایران احداث کرده است، آسیب برسانند.

 بخشی از یک مقاله ایندپندنت فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر