۱۴۰۳ مهر ۲۴, سه‌شنبه

لیبراسیون : مردم ایران وحشت دارند که کشورشان همانند غزه و بیروت شود

 لیبراسیون : مردم ایران وحشت دارند که کشورشان همانند غزه و بیروت شود


مردم ایران از جنگ وحشت دارند 

به نوشتۀ گزارشگر لیبراسیون از تهران، مردم سخت نگرانند که ایران به غزه و بیروت بدل شود. این ترس زندگی روزمره در ایران را فلج کرده است. از دوم اکتبر که همه اطمینان یافتند که اسرائیل پاسخ حملۀ موشکی تهران را خواهد داد،ایران که پیشتر در بحرانی عمیق به سر می برد و درگیر تورمی مهار گسیخته بود، حالا کم‌کم قفل می شود. نگرانی‌ از آیندۀ ناروشن به قدری قوی است که باعث توقف فعالیت‌های اقتصادی شده است.

گزارشگر لیبراسیون در تهران با انتشار مقاله‌ای در این نشریه از اضطراب، وحشت و نگرانی دائمی ایرانیان از پاسخ نظامی اسرائیل به حملۀ موشکی رژیم تهران در اول اکتبر گذشته نوشته است. نوشته است که همه در انتظار رویدادی شوم‌اند و کشور عملاً فلج و تعطیل شده است.

به نوشتۀ گزارشگر لیبراسیون مردم آب و آذوقه و بنزین ذخیره می‌کنند بی آنکه بدانند که پاسخ اسرائیل به حملۀ موشکی رژیم ایران چه شکل و ابعادی به خود خواهد گرفت. به نوشتۀ گزارشگر لیبراسیون، در بازار، ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها و حتا میهمانی‌های خانوادگی همه از جنگی که در راه است حرف می زنند. یکی می پرسد : آیا اسرائیل حمله خواهد کرد؟ آیا فکر می کنی امشب حمله خواهد کرد؟ دیگری در پاسخ می گوید : "نه، حمله نمی‌کنند، اگر هم بکنند پایگاه‌های نظامی را می زنند." دیگری می پرسد : "اگر به تأسیسات هسته‌ای حمله کنند، چه؟ یکی می گوید : در هر حال به غیرنظامیان حمله نمی کنند و دیگری می افزاید : جنگ، جنگ است. همیشه مردم عادی رنج آن را می کشند. حتا اگر به رژیم حمله کنند هواداران آن پاسخ خواهند داد و به این ترتیب حملات نظامی متقابل ادامه خواهند یافت. "

به نوشتۀ گزارشگر لیبراسیون مردم سخت نگرانند که ایران به غزه و بیروت بدل شود. یک دختر جوان معماری داخلی به خبرنگار لیبراسیون گفته است : از آن شبی که رژیم ایران به اسرائیل حملۀ موشکی کرد، مادرش تا سحر بیدار می‌ماند، انگار که خاطرات جنگ ایران و عراق از نو در او زنده شده باشند. بی وقفه از ترسش از بمباران می‌گوید، از نگرانی‌اش برای ما و به ویژه برای برادرم که در پتروشیمی جنوب کار می کند. می‌ترسد که ایران همانند غزه و بیروت به منطقه‌ای جنگی بدل شود با سربازان اسرائیلی که در خیابان‌های کشور رفت و آمد می‌کنند. دختر جوان در ادامه می افزاید که خود او فکر نمی‌کند که چنین اتفاقی بیفتد، اما، حقیقتاً او هم نگران برادرش است. زیرا، تأسیسات نفتی نخستین اهداف جنگی اسرائیل هستند.

گزارشگر لیبراسیون می افزاید که این ترس زندگی روزمره در ایران را به حال فلج و خفگی درآورده است. یک دختر دانشجو به لیبراسیون گفته است : از وقتی که از خواب بیدار می شوم تا پاسی از شب به تماشای اخبار و انتظار حملۀ اسرائیل و وقوع فاجعه می نشینم.  هر عنوان خبری مرا به فکر فرو می برد و می کوشم آنچه قرار است روی دهد را پیش گویی کنم. اما، هر چه بیشتر فکر می کنم، پریشان‌تر می شوم. دختر جوان سپس می گوید : شبی که پرواز هواپیماها لغو شد نتوانستم بخوابم و تمام شب را در وحشت و نگرانی به صبح رساندم.

گزارشگر لیبراسیون در ادامه می افزاید که بیش از پیش خانواده‌ها با ذخیره کردن آب و آذوقه خود را برای رویارویی با جنگ آماده می کنند. یک مرد ٤٨ ساله که با همسر و دو دخترش زندگی می‌کند به لیبراسیون گفته است که اگر به شهرها حمله شود او و خانواده‌اش باید بتوانند بلافاصله خود را به پناه‌گاهی در خارج از شهر برسانند. وی سپس افزوده است که هر شب پیش از خوابیدن ساکی مملو از اسناد و مدارک و همچنین آب و آذوقه آماده می کند و مراقب است که باک خودروی او سوخت کافی داشته باشد.

گزارشگر لیبراسیون در ادامه افزوده است که از دوم اکتبر که همه اطمینان یافتند که اسرائیل پاسخ حملۀ موشکی تهران را خواهد داد، کشور که پیشتر در بحرانی عمیق به سر می برد و درگیر تورمی مهار گسیخته بود، حالا کم‌کم قفل می شود. نگرانی‌ از آیندۀ ناروشن به قدری قوی است که باعث توقف فعالیت‌های اقتصادی شده است. بازار، بازار سهام، نرخ بیکاری و هزینه مواد اولیه دائماً دچار نوسان و تغییر می‌شوند و تا زمانی که وضع چنین است هیچکس حاضر به فعالیت نیست.  ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر