۱۴۰۳ مهر ۱۱, چهارشنبه

بمب‌های سنگرشکن چه توانایی‌های دارند؟

 بمب‌های سنگرشکن چه توانایی‌های دارند؟



بمب های سنگر شکن آرشیو

بمب سنگرشکن یا «بانکر باستر» نوعی بمب است که برای نفوذ به ساختارهای سخت، مانند پناهگاه‌های نظامی یا تاسیسات زیرزمینی طراحی شده‌اند. این مواد منفجره قدرتمند معمولا در جنگ‌ها برای هدف قرار دادن مخفی‌گاه‌های دشمن که با بتن یا فولاد ضخیم محافظت شده‌اند، استفاده می‌شوند.

بمب‌های سنگرشکن با استفاده از ترکیبی از سرعت و وزن بالا برای شکستن لایه‌های حفاظتی قبل از انفجار عمل می‌کنند. این بمب‌ها می‌توانند از هواپیماها رها یا از سیستم‌های زمینی شلیک شوند.

بمب‌های سنگرشکن معمولا بدنه‌ای سنگین و تقویت‌شده‌ دارند که به آن‌ها کمک می‌کند در برابر ضربه ناشی از برخورد با هدف سخت مقاومت کنند. این بمب‌ها هنگامی که از یک هواپیما رها می‌شوند، سرعت و شتاب می‌گیرند که به نفوذ به لایه‌های بتن یا فولاد کمک می‌کند. درواقع ترکیب وزن، سرعت و فناوری پیشرفته بمب‌های نفوذی را برای عملیات نظامی موثر می‌کند.

بر خلاف موشک‌هایی که افقی یا بدون هدایت عمودی پرواز می‌کنند، بمب‌های سنگرشکن به محض برخورد با زمین، مستقیما با دماغه خود به سطح زمین می‌خورد و پس از آن قسمت نهایی می‌آید. برای این هدف، سازوکاری تاخیری موردنیاز است تا بمب قبل از رسیدن به هدف، ابتدا روی زمین منفجر نشود. این کار با استفاده از فیوز تاخیری یا فیوز هوشمند انجام می‌شود.

بمب‌های سنگرشکن انواع متفاوتی دارند و برخی از آ‌ن‌ها می‌توانند حتی پس از رها شدن از ارتفاع بیش از ۶۰۰ متری، به عمق ۳۰ متری زمین و شش متری بتن جامد نفوذ کنند.

به مرور زمان، برای سنگین‌تر کردن این بمب‌ها راه‌های پیشرفته‌تری پیدا شد تا پس از برخورد با هدف، انرژی جنبشی بیشتری به آن‌ها بدهد و نفوذ بیشتر را ممکن کند. علاوه بر این‌، در بسیاری از آن‌ها تقویت‌کننده‌های موشکی نصب می‌شدند تا پس از شلیک از هواپیماهای بمب‌افکن، سرعت بیشتری داشته باشند.

نفوذ به اهداف مستحکم با سنگرشکن‌ها

مفهوم نفوذ به اهداف مستحکم به جنگ‌های باستانی برمی‌گردد. با این حال از قرن بیستم و به‌ویژه در طول جنگ جهانی دوم و دوران جنگ سرد، در توسعه سنگرشکن‌ها و ابزار نفوذ به تاسیسات خاص پیشرفت‌های قابل‌توجه و بیشتری رخ داد.

نیاز به نفوذ به پناهگاه‌های بسیار مستحکم نازی‌ها در جنگ جهانی دوم به توسعه بمب‌های تخصصی منجر شد و زمینه را برای نوآوری‌های آینده در این زمینه فراهم کرد. در جنگ‌های امروزی، این مهمات یکی از ابزارهای حساس و مهم دانسته می‌شود و به‌ویژه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مدنظر قرار می‌گیرند.

بمب‌های سنگرشکن را چندتا از صنایع دفاعی جهان که در فناوری‌های نظامی پیشرفته تخصص دارند، تولید می‌کنند. شرکت‌هایی مانند بویینگ، لاکهید مارتین و ریتیان به دلیل توسعه این سلاح‌های قدرتمند شناخته شده‌اند.

استفاده از این ابزارهای نظامی سوالات اخلاقی درباره تاثیرگذاری بر غیرنظامیان و محیط زیست به وجود آورده است و در قوانین بسیاری از کشورها، برای استفاده از این سلاح‌های خاص محدودیت‌هایی وضع شده است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که درباره حملات روز جمعه اسرائیل در لبنان هیچ اطلاع قبلی دریافت نکرده‌اند. واشینگتن اوایل سال ۲۰۲۴ ارسال یک محموله بمب ۹۰۰ کیلوگرمی به اسرائیل را به دلیل نگرانی در مورد استفاده از آن‌ها در مناطق پرجمعیت غزه متوقف کرد. با این حال دولت بایدن بعدا ارسال بمب‌های ۲۲۷ کیلوگرمی را تایید کرد ایندپندنت فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر