دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه 8 مه اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای به ایران که سال 2015 منعقد شد، خارج می‌شود.
پس از این اعلام، ترامپ فرمان از سرگیری تحریم‌های ایران را که بر پایه توافق هسته‌ای تعلیق شده بود، امضا کرد.
ترامپ در سخنان خود نظام ایران را «جنایتکار» توصیف کرد که با اقدام‌های خود، خاورمیانه را شعله‌ور کرده است.او همچنین ایران را به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی متهم کرد.
او به توافق هسته‌ای منعقد شده با ایران در سال 2015 اشاره کرد و گفت که توافق هسته‌ای با ایران باید آمریکا و متحدانش را از سلاح اتمی ایران حفظ کند اما این توافق به ایران اجازه داد تا به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد و به آستانه تولید بمب اتم برسد.
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که توافق هسته‌ای، پوششی برای فعالیت‌های «خبیثانه» ایران در سوریه و یمن ایجاد کرد و جلوی این فعالیت‌ها را نگرفت.
ترامپ گفت که توافق هسته‌ای به سود ایران بود و صلح را برای کسی به ارمغان نیاورد.
او با اشاره به اجازه دادن به ایران برای ادامه غنی سازی اورانیم در توافق هسته‌ای، گفت اگر این توافق ادامه یابد، ایران به سلاح اتمی دست خواهد یافت.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که توافق هسته‌ای، نتوانست جلوی فعالیت ایران برای ساخت موشک‌های بالستیک را بگیرد. او تاکید کرد: «اجازه نخواهیم داد به کسی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد، به اسلحه اتمی دست یابد».
او داد: «با متحدانمان به منظور دست‌یابی به راه‌حل‌هایی حقیقی برای تهدیدهای هسته‌ای ایران، همکاری خواهیم کرد».
ترامپ سپس با امضای از سرگیری تحریم‌های ایران، تاکید کرد که این اقدام، آمریکا را امن‌تر خواهد کرد.
توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، از ابتدا مخالف برجام بود که در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده منعقد شد و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف می‌کرد.