۱۴۰۳ مهر ۷, شنبه

ناگفته‌هایی از «فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله»؛ علی کرکی کیست؟

 ناگفته‌هایی از «فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله»؛ علی کرکی کیست؟



اسرائیل اعلام کرد علی کرکی در حملات شب گذشته به بیروت کشته شده است

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در حملات شب گذشته جنگنده‌های اسرائیلی به جنوب بیروت کشته شده است.

به گفته ارتش، در حمله به مرکز این حزب در حومه جنوبی بیروت، علی کرکی، از فرماندهان ارشد حزب‌الله نیز جان خود را از دست داد.

علی کرکی کیست؟

علی کرکی، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله و یکی از اعضای «شورای جهاد»، پس از کشته شدن بسیاری از رهبران مهم نظامی این گروه، به عنوان بالاترین مقام نظامی حزب‌الله شناخته می‌شد. او که به‌عنوان جانشین فواد شکر منصوب شده بود، مسئولیت فرماندهی جبهه جنوبی حزب‌الله را بر عهده داشت.

کرکی که در سال 1967 در شهر نبطیه به دنیا آمد، علاوه بر شهروندی لبنان، تابعیت کشور گینه را نیز دارا بود. او یکی از چهره‌های برجسته نظامی حزب‌الله محسوب می‌شد و به دلیل نقش کلیدی خود در این گروه، همواره در ترس از هدف قرار گرفتن توسط اسرائیل زندگی می‌کرد و همیشه محل اقامت خود را تغییر ‌می‌داد.

علی کرکی به عنوان عضو شورای جهاد، نقشی مهم در تصمیم‌گیری‌های نظامی و راهبردی حزب‌الله ایفا می‌کرد. این شورا بالاترین نهاد نظامی حزب‌الله است و عملیات نظامی و جنگی این گروه، به‌ویژه علیه اسرائیل، را مدیریت می‌کند. کرکی همچنین مسئولیت فرماندهی دو فرمانده به نام‌های «طالب عبدالله» و «محمد ناصر» را داشت که واحدهای نظامی «نصر» و «عزیز» را در جنوب رودخانه لیطانی، نزدیک مرزهای اسرائیل، هدایت می‌کردند.

آمریکا در سال 2019، با اشاره به نقش برجسته کرکی در عملیات‌های نظامی حزب‌الله، او را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار دارد.

این فرمانده ارشد حزب‌الله در فوریه سال جاری از یک سوءقصد جان سالم به در برد؛ حمله‌ای که در آن محمد الدبس، یکی از رهبران حزب‌الله، کشته شد. پس از این حادثه، کرکی برای در امان ماندن از حملات احتمالی، چندین بار محل اقامت خود را تغییر داد.

به گفته منابع نزدیک به حزب‌الله و به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، کرکی در حمله روز گذشته کشته شده است. او سومین فرمانده ارشد حزب‌الله است که پس از فواد شکر و ابراهیم عقیل طی حملات اخیر جان خود را از دست داده است.

با این حال، حزب‌الله در شامگاه جمعه، با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن علی کرکی را تکذیب کرد. این گروه اعلام کرد که «فرمانده حاج علی کرکی در سلامت کامل است» و او را به مکانی امن منتقل کرده‌اند.

حملات اخیر اسرائیل به حزب‌الله و رهبران این گروه نشان‌دهنده افزایش سطح درگیری‌ها در منطقه است. اسرائیل در تلاش است با حملات هوایی هدفمند، رهبران ارشد حزب‌الله را از بین ببرد و ساختار فرماندهی این گروه را تضعیف کند.العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر