زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۶ دی ۹, شنبه

وقتی سوپاپ اطمینان حفظ نظام صادق زیبا کلام هم بوی سرنگونی میشنود

وقتی سوپاپ اطمینان حفظ نظام صادق زیبا کلام هم بوی سرنگونی میشنود

خطر اعتراض‌های جاری امتزاج مطالبات سیاسی سرکوب شده و انتظارات اقتصادی محرومان است-گفتگو با صادق زیباکلام

media

در نخستین واکنش ها به اعتراض های خیابانی مردم ایران به فقر و گرانی و نبود آزادی، مقامات رسمی، از جمله سپاه پاسداران و خطیبان و امامان جمعه کشور این اعتراض ها را به توطئه قدرت های خارجی نسبت دادند. صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران، در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه، در تحلیل این واکنش ها و توضیح منشاء اعتراض های جاری در کشور از جمله گفته است :
اعتراض های امروز ادامۀ مطالبات سرکوب شدۀ مردم ایران در جریان رویدادهای پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱٣۸۸ است با این تفاوت که اینبار به مطالبات سرکوب شدۀ سیاسی گذشته، مطالبات اقتصادی مردم محروم نیز افزوده شده است و در این افزایش و ارتقاء مطالبات باید تازگی و بی سابقگی حرکت های اعتراضی جاری را مشاهده کرد. این تازگی به گفتۀ صادق زیبا کلام در این نهفته است
سرکوب و قهر راه حل نیست و نمی توان با ابزار زور و خشونت مطالبات، انتظارات و خواسته هایی را خاموش کرد که ریشه در مشکلات ساختاری و عدیدۀ اقتصادی و اجتماعی دارند. برای نمونه، صادق زیباکلام گفته است که صندوق های بازنشستگی کشور خالی و ورشکسته اند و از عمران و کار و اشتغال عملاً خبری نیست. مردم به لحاظ اقتصادی درمانده اند. اما، در مقابل وضعیت و بن بست ها و بحران های حاضر مقامات همچنان فرمول ها و اتهامات قدیمی را تکرار می کنند و اعتراض های عمومی را به "قدرت های خارجی و فتنه گران داخلی" نسبت می دهند. صادق زیباکلام چنین تلقی ای را خطرناک برای نظام اسلامی ایران دانسته و هشدار داده است که اگر مسئولان کشور به چاره اندیشی و اتخاذ تصمیم های اساسی روی نیاورند، باید مطمئن باشند که با چالش ها و خطرات بسیار جدی روبرو هستند که دیر یا زود گریبان آنان را خواهند گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر