زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ مرداد ۱۲, پنجشنبه

نگرانی فزاینده واشنگتن برای حمایت از حقوق مخالفان ایرانی در آلبانی - ئی یوریپورتر

  نگرانی فزاینده واشنگتن برای حمایت از حقوق مخالفان ایرانی در آلبانی - ئی یوریپورتر



سناتور رابرت منندز
سناتور رابرت منندز


ئی یوریپورتر روز ۱۱مرداد در گزارشی درباره جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و پرسش سناتور رابرت منندز از جیمز اوبرایان کاندیدای دستیار وزیر در امور اروپا و اروآسیا درباره دفاع از حقوق و آزادیهای اساسی ساکنان اشرف۳ در آلبانی نوشت: کمیته روابط خارجی سنا در ۲۶ژوئیه یک جلسه استماع برگزار کرد تا در مورد چندین نامزدی معلق برای پستهای وزارت‌خارجه، از جمله معاون وزیر امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا، بحث کند. رابرت منندز، رئیس کمیته، در پرسش خود از جیمز اوبرایان نامزد، موضوع افرادی را که به‌دنبال پناهندگی در منطقه مورد نظر وی هستند، مطرح کرد و به جامعه‌ای متشکل از حدود ۳۰۰۰ تبعیدی ایرانی اشاره کرد که در چند سال گذشته در آلبانی اقامت داشته‌اند.
سناتور منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا تصریح کرد: «در ۲۰ژوئن، دولت آلبانی به کمپ اشرف۳ حمله کرد. و افزود که "روایتهای مختلفی" از این حمله وجود داشته است.
بر اساس گزارشهای خبری، در این حمله یک تن از اهالی کشته شد و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند. آلبانی پذیرفت که میزبان هزاران تن از اعضای اصلی جنبش اپوزیسیون ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران از چند سال پیش باشد.
منندز هنگام طرح این موضوع در جلسه استماع روز چهارشنبه در مورد انگیزه‌های حمله شک داشت. از یک طرف، او از آلبانی به‌خاطر موافقت با کمک به جابه‌جایی اعضای مجاهدین خلق از پایگاه نظامی سابق آمریکا در کمپ لیبرتی در عراق، جایی که به دستور رژیم ایران مورد حمله مکرر قرار گرفته بودند، قدردانی کرد. اما از سوی دیگر تأکید کرد که «اگر پناه می‌برید، در نهایت باید در موقعیتی باشید که بدانید پناهگاه امن است».
اوبرایان در مورد هر دو نکته موافق بود و گفت: "من به شما در قدردانی از آلبانی که پناهگاه بسیار مهمی برای تعدادی از افراد متقاضی پناهندگی بوده است، می‌پیوندم." او در ادامه قول داد که حمله به اشرف۳ را بررسی خواهد کرد و در مورد یافته‌های خود به کمیته روابط خارجی گزارش خواهد داد تا در آینده با کمیته همکاری کند.
اوبرایان در پاسخ به این سؤال منندز که آیا "متعهد به دفاع از حقوق و آزادیهای اساسی ساکنان کمپ اشرف خواهد بود"، پاسخ داد: "کاملا".
چندین قانونگذار دیگر ایالات متحده نیز نگرانی خود را در مورد امنیت ساکنان اشرف۳ ابراز کرده‌اند و اغلب این مسائل را به مسأله حمایت بین‌المللی از اعتراضات دموکراسی خواهانه در ایران که به‌ویژه از سپتامبر گذشته، جرقه خورد.
در این راستا، نماینده لنس گودن (R-TX) و نماینده استیو کوهن (D-TN) در ۲۷ژوئیه قطعنامه‌ای را به مجلس نمایندگان ارائه کردند که در آن حکومت ایران را به‌دلیل سرکوب مخالفان، به‌ویژه کشتار سال۱۹۸۸ زندانیان سیاسی که عمدتاً اعضا و حامیان مجاهدین خلق را هدف قرار می‌دادند، محکوم کرد.
این قطعنامه اعتراضهای اخیر را «ریشه در بیش از چهار دهه مقاومت سازمان‌یافته» معرفی می‌کند که رژیم ایران با کشتن بیش از ۳۰۰۰۰مخالف و فعال در تابستان ۱۹۸۸ تلاش ناموفق برای سرکوب آن داشت. بر این اساس، سازمان ملل متحد را ترغیب کرد. شورای حقوق‌بشر تحقیقات در مورد آن قتل‌عام را به‌عنوان بخشی از تحقیقات جاری خود در مورد سرکوب قیام سپتامبر به‌شمار آورد.
این قطعنامه که دهها حامی از هر دو طرف به دست آورده است، تصریح می‌کند که «ایالات متحده باید در هر گونه تحقیقات بین‌المللی درباره قتل‌های غیرقانونی مخالفان ایرانی در سال۱۹۸۸ و هم‌چنین قتل معترضان مشارکت داشته باشد. سپس تأکید کرد که بیش از ۹۰۰نفر از ساکنان اشرف۳ زندانیان سیاسی سابق هستند که می‌توانند در مورد جزئیات کشتار و دخالت مقامات عالی‌رتبه ایران از جمله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فعلی شهادت دهند.
در واقع، چند تن از آن ساکنان در سال۲۰۲۱، به‌عنوان بخشی از پیگرد قضایی حمید نوری، یکی از مقامات سابق زندان ایران، به اتهام جنایات جنگی و قتل‌عام توسط قوه قضاییه سوئد، چنین شهادتی ارائه کردند.
قطعنامه مجلس از آلبانی قدردانی می‌کند، اما هم‌چنین نسبت به دوام تعهدات آن ابراز نگرانی می‌کند.
در این بیانیه از دولت ایالات متحده خواسته شد تا با همکاری هم‌پیمانمان آلبانی، حمایت کامل از پناهندگان سیاسی ایرانی در اشرف۳ در آلبانی را تضمین کند و آنها را از تمام حقوق مندرج در کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی در مورد حقوق‌بشر، از جمله حق حیات، آزادی و امنیت، و حمایت از دارایی، و هم‌چنین آزادی بیان و تجمع». به‌طور گسترده‌تر، استفاده کند. این قطعنامه اعلام کرد که مجلس نمایندگان «در کنار مردم ایران می‌ایستد» و «مبارزه آنها برای ایجاد یک جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌یی ایران» را به‌رسمیت می‌شناسد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر