زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۶ مرداد ۳۱, سه‌شنبه

جنبش دادخواهی قتل عام 67 - سمنان، گرمسار و سنگسر، با مزارهايي متعدد و ويران شده

سمنان، گرمسار و سنگسر، با مزارهايي متعدد و ويران شده


سمنان:
بزرگترین قبرستان عمومی سمنان، در مسير جاده قديم شهر، «وادي السلام» نام دارد. 
گوشه ای از این قبرستان متروکه ومخروبه را مزدوران رژيم آخوندي « منطقه معدومین» نام نهاده اند. این قسمت قبرستان از اوایل دهه ۶۰ به اعدام شدگان اختصاص یافت. مجاهد خلق عباس زرگر يكي از دفن شدگان در اين مزارستان است.



در گزارشي پيرامون شهادت و دفن او آمده است: «مجاهد شهيد عباس زرگر دو سال در زندان بود. بعد از آزادي او را دوباره دستگير و به شدت شكنجه كردند. او با استواري تمام شكنجه ها را تحمل كرد و عاقبت در سال1363 در زير شكنجه مزدوران به شهادت رسيد. به‌ مادر او اجازة دفن عباس را نداده و گفتند: ”نبايد از اين كه خدا فرزندت را گرفته ناراحت باشي و گريه كني”. مادر عباس با مزدوران برخورد تندي كرد و مزدوران به شرط دفن بي سر و صداي عباس اجازه دفن را دادند. عباس را در اختفاي كامل و فقط با حضور پدر و مادر و همسر و فرزندانش در منطقه‌اي كه به‌”منطقة معدومين وادي السلام” معروف است دفن مي‌كنند».
در همين نقطه 18مجاهد ديگر دفن شده بودند. اما مزدوران رژيم نتوانستند تحمل كنند و چندين بار با لودر مزارها را صاف كردند. اما هربار خانواده ها دوباره سنگي بر گور فرزندان خود نهادند.
بعد از قتل عام سال1367 سربه داران ديگري به جمع مجاهدين مدفون در وادي السلام اضافه شدند. از جمله آنها مي توان از مجاهدين شهيد آقا محمد تشرفی ، ابوالفضل قریشی ، محمد ابراهیم دانایی ، رضا دلاوری ، حمید رضا دوست محمدی ، داود شاهی ، داود زرگر ، محمدرضا رجبی ، حسن دامغانیان و احمد فتحی نام برد.

گرمسار: 
گرمسار در 124كيلومتري سمنان واقع شده است. در گورستان اين شهر چند مجاهد سربه دار خفته اند. : محمد گلپایگانی ، بهزاد عاطفی ، مرتضی کاسبان ، بهنام بیابانکی ، نعمت الله شادکام ، معلم شهید احمد صفری در فاصله اي كوتاه با آنان علیرضا عرب وزیری در شهرک آرادان و برادران او عبدالرضا و با بابک عرب وزيري. در روستاي نزديك آنجا به نام ريكان مزار مجاهد خلق محمدرضا احمدي قرار دارد و در روستاي ديگري به نام محمودآباد خليل بور بور به خاك سپرده شده است.

سنگسر: 
سنگسر، يا مهدي شهر، شهر  کوچکی در نزدیکی شهر سمنان است. سنگسر شهری است که با صخره های بلند محاصره شده است.مردم این شهر به دلاوری و مردانگی شناخته شده اند. اما آنچه این شهر را ویژه کرده است نه صخره های بی مانندش بلکه زنان و مردان صخره سانی است که در مبارزه با پلیدی و پلشتی خمینی لحظه ای درنگ نکردند و ققنوس وار به آتش زدند.
شهدای گرانقدری چون جهانگیر زینعلیان، برادران قلعه بانی، برادران ذوالفقاریان و خانجانی. 
اما مزار عمده شهدای مجاهد خلق در سنگسر در دو نقطه متمرکز است:
۱- قبرستان امامزاده علی اکبر :
اين گورستان در 2كيلومتري شهرك طالب آباد قرار دارد. اين شهرك شهرکی صنعتی است که عمده کارخانه هاي صنعتي این منطقه در آن جا متمركز هستند. در سمت چپ طالب آباد تپه ای به ظاهر خشك و بي طراوت قرار دارد كه قبرستان امام زاده علی اکبر در آن پنهان مانده است. تعداد زيادي از هموطنان بهايي با سنگ قبرهاي شكسته در اين گورستان دفن هستند. در گوشه ديگري از اين گورستان پنهان تعدادي از مجاهدين شهيد دفن شده اند. 




گفته می شود حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر ازمجاهدین و مبارزین  اعدام شده در این مکان دفن شده اند؛ که چند نفرشان از شهدای دهه ۶۰ و تعدادي از شهدای قتل عام 67 هستند.
مزدوران رژيم آخوندي در سال94 با بولدوزر به مزارها حمله كرد و آنجا را تسطيح كرد و بقاياي سنگ گورها را از بين برد.









۲-قبرستان آرگِرگه (arghargheh)
گورستان دوم سنگسر آرگرگه نام دارد كه در داخل خود سنگسر است. پیکرهای ۶تن از قتل عام شدگان ۶۷ در این محل به خاک سپرده شده است. اين مزارها دو به دو و جدا از هم دفن شده اند و عبارتند از: مزار خواهر مجاهد اقدس همتي و نسرين خانجاني و غلامحسين مؤكدي.







بنا به گزارشهای دیگر یکی از این مزارهای بی نام و بی نشان متعلق به مجاهد شهيد اکبر ذوالفقاریان است. او نوجوان کم و سن سالی بود که پس از اعدام سه برادر مجاهدش، ناصر قلي و محمد و كوچك به شهادت رسيد.



اكبر متولد شهرک صنعتی طالب آباد و از خانواده زحمت کشی به مبارزه پیوسته بود. او در سال ۶۷ در گرماگرم کشتار زندانیان در زندان سمنان به دار آویخته شد.

درعکس، مزار دو برادر  مجاهد، محمد و رضا قلعه بانی، ديده مي شود. آنها در سالهاي نخست دهه 60تيرباران شدند و مزارشان ويران شد. لذا براي پيشگيري از تخريب بيشتر سنگ قبري بر آنان گذاشته نشده است و اكنون شكسته هاي سنگي قديمي بر مزارشان ديده مي شود.



در سمنان از خانوادهٌ همتي 7تن در زمرة شهيدان انقلاب نوين ايران قرار دارند. پدر اين خانوادهٌ شريف، حاج رضا همتي، حين درگيري با پاسداران درمقابل زندان پس از سكتة قلبي جان سپرد و به فرزندان مجاهدش پيوست. با شهادت طهمورث رحيم نژاد (استاد دانشگاه)، هفتمين و آخرين بازماندة اين خانوادهٌ قهرمان‌پرور به كاروان شهيدان مجاهد خلق پيوست. تهمينه، ترانه، فريدون، عزيزالله و همسرش فريبا عاجلي در سالهاي1360 تا 1363 به شهادت رسيده بودند. تهمينه و همسرش مجاهد شهيد ميرطه ميرصادقي از جمله مجاهديني بودند كه در ركاب اشرف شهيدان مجاهد و سردارخياباني در عاشوراي مجاهدين به شهادت رسيدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر