پس از رقابتی نفس‌گیر و پر چالش، سرانجام امانوئل مکرون میانه رو، با کسب 65.9 درصد از آرا، به ریاست‌جمهوری فرانسه رسید. او جانشین فرانسوا اولاند رئیس جمهوری چپ‌گرای فرانسه می‌شود.
 دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه رقیب مکرون یعنی ماریان لوپن که راست‌گرای افراطی است 34.1 درصد از آرا را به دست آورد.

در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که یکشنبه 7 مه برگزار شد، مکرون با ماریان لوپن که راست‌گرای افراطی است، رقابت کرد. 
پیش از اعلام نتایج انتخابات، نظر سنجی‌ها از پیشتازی مکرون بر رقیب خود حکایت داشت. مکرون 39 ساله، پیشتر وزیر اقتصاد فرانسه بود.

در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، 11 نامزد با یکدیگر رقابت کردند.
برای اروپایی‌ها نتایج این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، بسیار حائز اهمیت است چرا که لوپن، مخالف اتحادیه اروپا است. این درحالی است که مکرون بر ضرورت آزاد سازی اقتصاد و تعمیق روابط با اتحادیه اروپا تاکید دارد.
دیگر تفاوت مهم میان این دو مساله مهاجرت است. لوپن وعده داده بود که سیاست‌های ضد مهاجرتی اتخاذ کند و نسبت مهاجرت را به میزان 80 در صد کاهش دهد. همچنین علیه شرکت‌هایی که خارجی‌ها را استخدام می‌کنند، مالیات وضع کند. در مقابل مکرون موافق مهاجرت است و وعده تسریع روند کسانی را داده که نیاز به حمایت دارند.

در این دور از انتخابات، نگرانی از به قدرت رسیدن لوپن، باعث حمایت چپ‌گرایان و راستگرایان میانه‌رو از مکرون شد.