جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه 20 ماه مه 2017 اعلام کرد، حکومت دونالد ترامپ دستور قتل همه جنگجویان داعش در عراق و سوریه را صادر کرد.
تصمیم دولت ترامپ بیشتر به هدف قتل جنگجویانی خارجی این گروه که طی 5 سال گذشته در سوریه و عراق ‌می‌جنگیدند.
آمریکا و کشورهای غربی بارها از خطر بازگشت افراد وابسته به داعش به کشورهای غربی و احتمال قدام آنها به اعمال تروریستی ابراز نگرانی کرده‌اند.
وزیر دفاع آمریکا که در یک کنفرانس خبری در مقر پنتاگون سخن می گفت، اظهار داشت:«هدف ما جلوگیری از فرار تروریست‌های خارجی و بازگشت آنها به کشورهای غربی جهت انجام عملیات تروریستی است. ما تلاش می کنیم نگذاریم افراد این گروه تروریستی فرار کنند و در جایی دیگر  جمع شوند یا حداقل شمار فرار یان آنها باید بسیار کم باشد».
ماتیس تاکید کرد:«جنگجویان خارجی داعش یک تهدید استراتژیک به شمار می روند فرق ندارد که آنها برای انجام عملیات تروریستی به کدام کشور برگردند،  به تونس، کوالالامپور، پاریس، دیترویت و یا جای دیگری آنها خطرناک هستند».
ماتیس افزود:«یکی از دستوراتی مهمی که ترامپ در روزهای گذشنه صادر کرد، افزایش اختیارات فرماندهان نظامی آمریکا در جبهه‌های نبرد با داعش است».
ماتیس روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای تاکید که نیروهای ائتلاف بین المللی ضد تروریسم تاکنون 90 درصد از مناطق تحت اشغال داعش را بازپس گرفته‌اند . داعش دیگر مانند گذشته قوی نیست اما هنوز خطرناک است».
وزیر دفاع آمریکا همچنین بر حمایت ایالات متحده آمریکا از نیروهای «سوریه دمکراتیک» که اخیرا شهر الطبقه را از داعش بازپس گرفته‌اند، نیز تاکید کرد.