۱۴۰۳ تیر ۲۶, سه‌شنبه

پوتین با حالتی مطمئن به اروپا هشدار داد «بی‌دفاع» است

 پوتین با حالتی مطمئن به اروپا هشدار داد «بی‌دفاع» است

پوتین در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ

منبع تصویر،EPA

  • نویسنده,استیو رزنبرگ
  • شغل,سردبیر اخبار روسیه

از زمان تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، مسکو سرگرم قدرتنمایی هسته‌ای بوده و با اشاراتی نه چندان ظریف این پیام را می‌رساند که تلاش برای شکست دادن یک قدرت هسته‌ای مانند روسیه می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد.

رئیس جمهور پوتین امروز مدعی شد که روسیه برای پیروزی در اوکراین نیازی به استفاده از سلاح هسته‌ای ندارد.

او در جریان مصاحبه‌ای در یک میزگرد در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ اظهار نظر می‌کرد. این رویداد سالانه اغلب به عنوان «داووس روسیه» توصیف می‌شود.

به ندرت اتفاق می‌افتد که آقای پوتین در مقایسه با کسی که از او سوال می‌پرسد، صلح‌طلب به نظر برسد.

اما وقتی کسی که سؤالات را می‌پرسد سرگئی کاراگانوف باشد، سخت است صلح‌طلب به نظر نرسد. آقای کاراگانوف یک کارشناس جنگ‌طلب سیاست خارجی روسیه است. سال گذشته او خواستار یک حمله اتمی پیشگیرانه شده بود. امروز او پیشنهاد کرد که در ارتباط با اوکراین یک «تپانچه اتمی» روی شقیقه غرب نگه داشته شود.

پرزیدنت پوتین در بیانات خود چنین افراطی نبود. ولی او کبوتر صلح نیست.

رهبر کرملین گفت که تغییر دکترین هسته‌ای روسیه را رد نمی‌کند: سندی که شرایط استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای را مشخص می‌کند.

او گفت: «این دکترین یک ابزار زنده است و ما با دقت آنچه در دنیای اطرافمان می‌گذرد را رصد می‌کنیم و ایجاد تغییرات در این دکترین را منتفی نمی‌کنیم. این همچنین به آزمایش سلاح‌های هسته‌ای مربوط می‌شود.»

او به کشورهای اروپایی که از اوکراین حمایت می‌کنند هشدار داد که روسیه «تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی» بیشتری از قاره اروپا دارد، حتی اگر ایالات متحده تسلیحات دیگری به آنها تحویل دهد.»

او افزود: «اروپا (یک سیستم هشدار اولیه) توسعه یافته ندارد. به این معنا آنها کم و بیش بی دفاع هستند.»

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کلاهک‌های کوچک‌تری هستند که برای از بین بردن اهداف بدون پخش گسترده رادیواکتیو طراحی شده‌اند.

این یک هفته سورئال در سن پترزبورگ بود. از یک سو، یک مجمع اقتصادی بین‌المللی بزرگ در حال برگزاری است که این پیام را ارسال می‌کند که روسیه آماده همکاری است و علی‌رغم همه اتفاقات سال‌های اخیر اوضاع عادی است.

با این حال واضح است که اوضاع مثل همیشه نیست. روسیه در حال جنگ در اوکراین است، جنگی که اکنون سومین سال خود را می‌گذراند. در نتیجه، روسیه تحت تحریم‌ترین کشور جهان است.

و در حال حاضر تنش‌ها بین روسیه و غرب افزایش یافته است.

اوایل این هفته، رئیس‌جمهور پوتین در نشستی با روسای خبرگزاری‌های بین‌المللی در سن‌پترزبورگ گفت که ممکن است روسیه سلاح‌های پیشرفته متعارف دوربرد را برای حمله به اهدافی در غرب در اختیار دیگران قرار دهد.

این پاسخ او به متحدان ناتو بود که به اوکراین اجازه دادند با سلاح‌های غربی به خاک روسیه حمله کند.

او امروز دوباره این مطلب را تکرار کرد.

«ما هنوز آن سلاح‌ها را تامین نمی‌کنیم، اما این حق را برای دولت‌ها یا اشخاص حقوقی که تحت فشار خاصی، از جمله فشار نظامی از سوی کشورهایی هستند که به اوکراین سلاح می‌رسانند و استفاده از آنها را در خاک روسیه تشویق می‌کنند، محفوظ می‌داریم.»

او هیچ جزئیاتی ارائه نکرد یا از کشوری نام نبرد.

بنابراین روسیه ممکن است در کدام بخش از جهان موشک‌های خود را مستقر کند؟

ولادیمیر سولوویف، یکی از برجسته‌ترین مجریان تلویزیون دولتی روسیه، به من می‌گوید: «هر جا که فکر کنیم لازم است، قطعا آنها را قرار خواهیم داد. همانطور که رئیس جمهور پوتین به صراحت گفت، ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید به ما آسیب برسانید، باید مطمئن باشید که فرصت‌ها و امکان کافی برای آسیب رساندن به شما داریم.»

من در پاسخ گفتم: «درغرب، برخی می‌گویند که ما قبلا این رجزخوانی را شنیده‌ایم و این یک بلوف است.»

آقای سولوویف پاسخ می‌دهد: «همیشه یک بلوف است تا زمانی که نباشد. می‌توانید مدام فکر کنید که روسیه بلوف می‌زند و روزی دیگر بریتانیای کبیر برای آنکه به آن بخندیم وجود ندارد. هرگز سعی نکنید به خرس روسی فشار آورید با این فرض که 'اوه، این یک بچه گربه است، ما می توانیم با او بازی کنیم'.»

مدیران‌عامل شرکت‌های اروپایی و آمریکایی زمان به مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ می‌رفتند. ولی دیگر نه. در عوض هیات‌هایی از آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی را آنجا دیدم. روسیه از رویداد امسال استفاده کرده است تا نشان دهد علیرغم تحریم‌های غرب، کشورهای زیادی در جهان هستند که آماده تجارت با روسیه‌اند.

و ما در سن پترزبورگ در مورد ولادیمیر پوتین چه آموختیم؟

او بیش از پیش به خود مطمئن به نظر می‌رسد و مصمم است که پا پس نکشد. به نظر می‌رسد او معتقد است که در رویارویی جاری میان روسیه و غرب، این غرب است که اول دچار دودلی خواهد شد.بی بی سی فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر