۱۴۰۳ مرداد ۷, یکشنبه

جراید بین‌المللی مراسم بازی‌های المپیک پاریس را جسورانه، نبوغ‌آمیز و استثنایی خواندند

 جراید بین‌المللی مراسم بازی‌های المپیک پاریس را جسورانه، نبوغ‌آمیز و استثنایی خواندند


سلین دیون حین خواندن سرود عشق ترانۀ ادیت پیاف بر فراز برج ایفل در مراسم گشایش بازی‌های المپیک پاریس © AFP POOL OLYMPIC BROADCASTING SERVICES

جراید بین المللی روی‌هم رفته مراسم گشایش بازی‌های المپیک پاریس را که بخش عمدۀ آن روی رود سن برگزار شد موفقیتی منحصربفرد و استثنایی توصیف کردند. هنگامی که سلین دیون بر فراز برج ایفل در حاشیه رود سن "سرود عشق"، ترانۀ معروف ادیت پیاف، خوانندۀ بنام فرانسوی، را می‌خواند گزارشگر شبکۀ "ان‌بی‌سی" با بغضی در گلو توان سخن گفتن را از دست داده بود.

مفسران این شبکه جملگی مراسم گشایش بازی‌های المپیک را فوق العاده توصیف کردند و این توصیف را می‌توان در اغلب رسانه‌ها و جراید آمریکا و دیگر کشورها دید. "لُس آنجلس تایمز" با تیتر درشت نوشت که با این مراسم فرانسه مانع جهیدن را بسیار بالا گذاشت و شهر لُس آنجلس را که میزبان بازی‌های المپیک ۲٠۲٨ خواهد بود از هم اکنون با چالشی بزرگ روبرو ساخته است. به نوشتۀ این نشریه مراسم بازی‌های المپیک ۲٠۲٤ پاریس در تاریخ بازی‌های المپیک ماندگار و نمونۀ منحصربفرد خواهد بود.

روزنامۀ سوئیسی "تریبون ژنو" در اظهاراتی مشابه این مراسم را آمیخته‌ای از جسارت و نبوغ و در عین حال رویدادی تاریخی توصیف کرد. "بی بی سی" این مراسم را نمایشی درخشان و با سبکی منحصربفرد خواند. جراید ورزشی اسپانیا از این مراسم به عنوان بهترین مراسم افتتاحیه در تاریخ بازی‌های المپیک یاد کردند. جراید ایتالیا "جنبۀ انقلابی" این مراسم را ستودند و جراید لهستان نوشتند که فرانسوی‌ها با جشنی نفسگیر ناممکن را ممکن ساختند. روزنامۀ واشنگتن پست تأکید کرد که پاریس با نمایش دیشب نشان داد که با اندیشه‌ای جسورانه می توان به یک رویداد جهانی ورزشی درخشش و محبوبیت از دست رفته را باز‌گرداند.

این جسارت و نبوغ را جراید ژاپن نیز  یک صدا ستودند‌ و نوشتند که در برگزاری رویدادهای ورزشی نیز فرانسوی‌ها همانند مُد سبک منحصربفرد خود را دارند. روزنامۀ گاردین با اشاره به همزمانی این مراسم با بارش شدید باران عزم فرانسوی‌ها را در برگزاری موفقیت آمیز مراسمی باشکوه ستود. بارش باران باعث شد که برگزارکنندگان مراسم در آخرین دقایق در بخش‌هایی از آن تجدیدنظر کنند.

در این باره روزنامۀ لُس انجلس تایمز نوشت که بارش شدید مانع از برگزاری یکی از باشکوه‌ترین مراسم بازگشایی بازی‌های المپیک نشد. روزنامۀ فاینشنال تایمز از این مراسم به عنوان پیام جهانی مدارا یاد کرد و نوشت که بی دلیل نبود شاید که رهبران حزب راست افراطی فرانسه، اجتماع ملی، این مراسم را پیش از حتا برگزار شدن آن محکوم کردند.

روزنامۀ اسپانیایی "ال پایس" تأکید کرد که فرانسه با مراسم گشایش بازی‌های المپیک به جهانیان پیام مدارا و فروتنی داد، هر چند یکی از رهبران حزب راست افراطی آلمان، بئاتریس فون ستورش، که نوۀ وزیر مالیه رژیم هیتلر نیز هست مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس را به دلیل انتقاد از مسیحیت و حضور دگرباشان جنسی در آن شدیداً مورد سرزنش قرار داد.

جراید روسیه انتقادهای مشابه‌ای دربارۀ این مراسم مطرح کردند و شبکۀ ورزش تلویزیون ملی لهستان خوانده شدن ترانۀ معروف "جان لنون" (تصور کن"، Imagine) در این مراسم را به کمونیسم و جهانی بدون "آسمان، ملت و دین" نسبت داد. با این حال، واشنگتن‌پست نوشت که با مراسم استثنایی دیشب، پاریس و بازی‌های المپیک با هم یگانه شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر