۱۴۰۳ مرداد ۱۰, چهارشنبه

اسماعیل هنیه در تهران با حملۀ موشکی اسرائیل به قتل رسید تهران سرگرم بررسی آن است

 اسماعیل هنیه در تهران با حملۀ موشکی اسرائیل به قتل رسید تهران سرگرم بررسی آن است




ابراز خوشحالی فراوان اسماعیل هنیه از اعلام آمادگی خامنه‌ای برای مجهز کردن حماس - تصویر آرشیوی .

سازمان حماس و سپاه پاسداران کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در اقامتگاه خود در تهران را تأئید کردند. سازمان حماس گفته است که اقامتگاه اسماعیل هنیه توسط یک موشک اسرائیلی مورد اصابت قرار گرفت که در نتیجه آن علاوه بر رهبر سیاسی حماس یک تن از محافظان وی نیز کشته شدند.

سایت خبری "العربیه" نوشت که ساعت دو بامداد امروز چهارشنبه سی و یک ژوئیه اسماعیل هنیه در تخت‌خواب اقامتگاه خود در تهران هدف یک موشک قرار گرفت و کشته شد.

اسماعیل هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران رفته بود. ساعاتی پیش از کشته شدن، اسماعیل هنیه رئیس جمهوری جدید ایران را در صحن مجلس شورای اسلامی در آغوش کشیده بود، در حالی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران او را احاطه کرده و شعار"مرگ بر اسرائیل" سرمی دادند. کشته شدن هنیه پیامی به جمهوری اسلامی ایران، متحد و پشتیبان اصلی حماس و حزب‌الله، نیز به شمار می رود. ساعاتی پیش از قتل اسماعیل هنیه در تهران، اسرائیل نفر دوم حزب‌الله لبنان، فواد شکر، را در یک حملۀ موشکی به اقامتگاه وی در بیروت به قتل رساند.

در واکنش به این قتل مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت که این کشور پاسخ پشیمان‌کننده‌ای به اسرائیل خواهد داد و از تمامیت ارضی و حیثیت خود نیز دفاع خواهد کرد.

وزیر امور خارجۀ ترکیه هاکان فیدان که برای شرکت در مراسم تحلیف پزشکیان به تهران رفته بود قتل اسماعیل هنیه توسط اسرائیل را شدیداً محکوم کرد و گفت که این قتل نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو خیال صلح ندارد و بالعکس می‌خواهد دامنۀ جنگ در غزه را به دیگر کشورهای منطقه بکشاند.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، ضمن محکوم کردن قتل اسماعیل هنیه، از مردم فلسطین خواست که متحد بمانند تا دورنمای آتش‌بس در غزه از بین نرود. چین نیز که به تازگی گروه‌های فلسطینی را با هم آشتی داد قتل اسماعیل هنیه در تهران را قویاً محکوم کرد.

موسی ابو مرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس تهدید کرد که قتل اسماعیل هنیه بی پاسخ نخواهد ماند. خبر کشته شدن رهبر سیاسی حماس در تهران را سپاه پاسداران اعلام کرد بی آنکه توضیحی درباره چند و چون آن بدهد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران گفت که "بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه توسط نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران" ادامه دارد. ناصر کنعانی نگفت که اطلاعات اقامتگاه مهمان یک‌شبۀ جمهوری اسلامی، اسماعیل هنیه، چگونه به بیرون درز کرده است.  

یک مقام ارشد سازمان حماس، طاهر النونو، با انتشار بیانیه‌ای گفت که اسماعیل هنیه هدف مستقیم حمله بوده و چگونگی قتل او را بررسی‌های "همتایان ایرانی ما" معلوم خواهند کرد.

سخنگوی سازمان حماس، سامی ابو زهری، نیز در گفتگو با رویترز، قتل اسماعیل هنیه را مرحلۀ خطرناکی از تنش و جنگ توصیف کرد و افزود که اسرائیل به اهداف خود در این زمینه نخواهد رسید.  ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر