زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

«مردم در انتظار رسیدن مرگ در هر آن، در خانه های خود باقی میمانند»

لینک به منبع 



 لوموند -۱می۲۰۱۶-لور استفان، خبرنگار لوموند در بیروت
«انهدام های مهیب در حلب که زیر آتش بمبارانهای گسترده رژیم و شلیک توپ و خمپاره از سوی شورشیان قرار دارد، از سر گرفته شده است...»
«حلب در آتش میسوزد. تنها ظرف چند روز، جنگ در این شهر در پی بمبارانهای هوایی شدید رژیم و حملات تلافی جویانه شورشیان با شلیک گلوله های توپ و خمپاره، با شدت تمام از سر گرفته شده است. ترک مخاصمه و آتش بس موقت در پایتخت سابق اقتصادی سوریه که از اهمیتی استراتژیک در جنگ جاری برخوردار است، اکنون خاطره ای دوردست بیش نیست. روز جمعه 29آوریل، به گزارش سازمان سوری نظارت بر حقوق بشر (OSDH)، بیش از سی نفر در دو سوی خط جبهه در این شهر که بین مناطق تحت کنترل اپوزیسیون و محلات زیر سلطه ارتش دمشق به دو بخش تقسیم شده، کشته شدند. این رقم بر بیش از 200 قربانی غیر نظامی طی هفت روز گذشته افزوده میشود. خیابانها بار دیگر پوشیده از غبار خاکستری رنگی است که هر بار که یک موشک رژیم یا یک گلوله توپ شورشیان منفجر میشود، فضا را فرا میگیرد.
محکومیتهای حداقلی که از سوی رهبری سازمان ملل متحد انتشار یافته، در مقایسه با ابعاد فاجعه، نشانه تازه ای از ورشکستگی دیپلماسی بین الملل در برابر جنگ سوریه است. همچنین واکنشهای ضعیف ایالات متحده، قدرتی جهانی که در کنار روسیه در منازعه سوریه وزن مهمی دارد، این احساس را منتقل میکند که مسکو و رژیم سوریه میتوانند دست بازی برای رسیدن به هدف خود یعنی بدست گرفتن کنترل کامل حلب داشته باشند.
«ساعات وحشت»
هواپیماهای رژیم در آسمان محلات شورشی با بمبارانهای مکرر مرگ می پراکنند : تنها در روز جمعه نیروهای اسد دهها حمله هوایی انجام دادند. از سوی دیگر در محلات و حومه های تحت کنترل ارتش، گلوله های توپ و خمپاره شلیک شده از سوی شورشیان نیز در حال باریدن است. تصاویر دلخراش از بزرگسالان یا کودکانی که در کنار جسد یک خویشاوند یا پدر خود شیون میکنند، نشانه ای از سطح بالای خشونت از 22 آوریل که درگیریها از سر گرفته شد، بدست میدهد. طبق شمارش OSDH، بیش از نیمی از قربانیان هفته گذشته، در مناطق شورشی بدست نیروهای رژیم کشته شده اند.
محمد الخطیب، از فعالان مرکز رسانه های حلب، که در بخش شرقی شهر تحت کنترل شورشیان زندگی میکند، میگوید : «به انسان این احساس دست میدهد که حلب در مرکز یک عملیات انهدام کامل بدستور بشار اسد قرار دارد...خیابانها خالی است. مردم در خانه هایشان میمانند و انتظار مرگ را میکشند». ساختارهای پزشکی، مدارس و حتی یک نانوایی در این محلات هدف قرار گرفته است. عبدالرحمن الحسن، افسر رابط حدود یک صد مددکار داوطلب حلب معروف به «کلاه سفیدها» که کارشان بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوار و انتقال بخشی از مجروحان به بیرون از شهر است، در تماسی از ترکیه میگوید : «رژیم با این بمبارانهای وحشیانه میخواهد غیر نظامیان را وادار به ترک شهر کند...ما نمیتوانیم با یقین بگوییم حملات هوایی بر محلات شرقی حلب را روسها انجام میدهند یا رژیم، زیرا هر دو از یک  نوع هواپیما استفاده میکنند. حلب ساعت وحشتناکی را میگذراند»...
هدف قرار گرفتن بیمارستان اطفال «القدس» در چهارشنبه شب، موجی از انزجار در بین سازمانهای امداد بشردوستانه و در شبکه های اجتماعی پدید آورده است. در این کشتار عمدی، طبق جدید ترین آمار سازمان پزشکان بدون مرز (MSF)، پنجاه تن کشته شده اند که در بینشان شماری از بیماران و پرسنل پزشکی، از جمله یکی از آخرین پزشکان متخصص اطفال باقی مانده در محلات شرق، دکتر محمد وسیم معاذ، دیده میشوند. او دور از خانواده خود که به ترکیه پناهنده شده، بنا به انتخاب خود در محلات تخریب شده باقی مانده بود تا جان کودکان را نجات دهد. بیمارستان القدس از تأسیسات پزشکی مورد پشتیبانی پزشکان بدون مرز و کمیته بین المللی صلیب سرخ بود.
روز جمعه به گزارش صلیب سرخ، چهار مرکز امداد پزشکی یا درمانگاه دیگر در حلب هدف قرار گرفت که سه ساختمان در منطقه شورشی و دیگری در منطقه تحت کنترل ارتش قرار داشت. ماریان گلاسر Marianne Glasser، مسئول هیئت نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه، چنین واکنش نشان داد : «هیچ توجیهی برای این گونه اعمال خشونت بار وحشتناک که بیمارستانها و درمانگاهها را عمدا هدف قرار میدهد و طبق حقوق بین الملل انسانی ممنوع است، وجود ندارد. در حلب دیگر هیچ مکان امنی وجود ندارد، حتی در بیمارستانها».
کمیته صلیب سرخ همچنین در مورد به وخامت گراییدن وضعیت انسانی در حلب هشدار داده است.
در حومه ها و محلات تحت کنترل ارتش که شورشیان هدف قرار میدهند، نیز ساکنان در وحشت و اضطراب دائم بسر میبرند، بخصوص کسانی که در نزدیکی خط جبهه زندگی میکنند. جمعه در این مناطق نیز روز بسیار خونینی بود. پدر غسان سهوی، که در حال به پایان بردن مأموریت خود در حلب در رأس یک سرویس مسیحی یسوعی کمک به پناهندگان (JRS)، کمکی که برای یک جمعیت فقر و محنت زده حیاتی شده، میگوید : «مردم در ترس و وحشت زندگی کرده، هر آن منتظر وقوع فاجعه هستند. والدینی که فرزندانشان را به مدرسه میفرستند، تا بازگشت آنان ساعتها را میشمارند...مردم دیگر تاب تحمل این وضعیت را ندارند و برخی از آنها بار دیگر به فکر ترک حلب افتاده اند».
جنگجویان ایرانی و افغان
رسانه های رسمی روسی و سوری حملات علیه ساکنان غرب حلب را به جبهه النصره که از توافق آتش بس فوریه مستثنی شده و در شمال سوریه در وضعیت مرگ بالینی بسر میبرد، نسبت میدهند. اما به گفته کارشناسان مختلف، هر چند شمار قابل توجهی از نفرات این گروه جهادیست در مناطقی در اطراف حلب مستقر هستند، لیکن تعدادشان در داخل محلات شرق بسیار اندک است.
مسئولیت شلیک گلوله های توپ یا خمپاره را حدود بیست گروه شورشی از جمله تشکلهای نیرومند سلفی احرار الشام و جیش الاسلام و همچنین گروههای وابسته به ارتش آزاد سوریه بر عهده میگیرند.
در صفوف نیروهای هوادار اسد، که مورد پشتیبانی نیروهای روس قرار دارند، شمار زیادی جنگجویان ایرانی و افغان اخیرا به شبه نظامیان لبنانی عضو حزب الله یا عراقی که در کنار ارتش دمشق میجنگند، پیوسته اند. بر شمار این نیروها مرتبا افزوده شده و انواع و اقسام تجهیزات نظامی توسط نیروهای روسی و سوری در اطراف حلب انبار شده است.
به این ترتیب، سناریوی یک تهاجم بزرگ رژیم و متحدانش بسوی حلب که پیش از برقراری آتش بس، گفته میشد طی ماه فوریه آغاز خواهد شد، بار دیگر در چشم انداز قرار گرفته است. شورشیان حاضر در محلات شرق که دیگر تنها یک راه خروجی یعنی جاده موسوم به کاستلو به سمت شمال بیشتر ندارند که آن هم بعضا در فواصلی قطع شده است، نگران آنند که کاملا به محاصره در آیند. این واقعیت که حلب از توافق جدید ترک مخاصمه مذاکره شده بین واشینگتن و مسکو که از جمعه شب قرار بوده به اجرا در آید، مستثنی شده، فرض سناریوی تهاجم بزرگ را تقویت میکند. در صورتی که توافقی غیر منتظره انجام نگیرد، امیدهای ناچیز برخی از ساکنان مبنی بر احتمال بازگشت به آرامش میتواند بر باد رود.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر