زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

در حلب، روسها از پشتیبانی نفرات لشگر 65 ارتش ایران برخوردارند. آنها قصد تصرف حلب دا دارند - فیگارو-۲می2016- ژرژ مالبرونو

ایران اسرار 

فیگارو-۲می2016- ژرژ مالبرونو
-مسکو برای پشتیبانی از ارتش بشار اسد در تهاجم آن علیه دومین شهر بزرگ کشور در شمال، تعداد مزدور به این منطقه اعزام کرده است.
«ژنرال سرگئی کورالنکو Sergueï Kouralenko، رئیس مرکز روسی برای آشتی طرفین متخاصم در سوریه، روز یکشنبه اعلام کرد گفتگوهایی در جریان است تا راهی برای تعلیق نبردها در استان حلب پیدا شود. این سخنان کمی پس از فراخوان واشینگتن به توقف بمبارانهای حلب از سوی رژیم سوریه ابراز شد. همزمان، جان کری...شخصا عازم ژنو گردید تا به طور اضطراری به گفتگو با سازمان ملل و متحدان اردنی و سعودی خود بپردازد.
چگونه میتوان از اینکه بمبارانهای رژیم بر حلب، آتش بس شکننده برقرار شده از اواخر فوریه در سایر نقاط و همچنین مذاکرات ژنو بر سر انتقال سیاسی در دمشق را تخریب نکند، جلوگیری کرد؟ این معادله دشواری است که از این پس پیش روی غربیها و روسها قرار دارد.
هرچند بمبارانهای رژیم بر محلات تحت کنترل شورشیان روز یکشنبه قدری کاهش یافت، بشار اسد و متحدان روس و ایرانی وی هیچیک قصد نهایی خود مبنی بر تصرف کامل شهر بزرگ شمال که برای ترکیه همسایه (و پایگاه پشت جبهه شورشیان) اهمیت استراتژیک دارد، را پنهان نمیکنند. دمشق از اوایل هفته گذشته کارزار حملات هوایی خود را تشدید کرده حتی در هدف دادن قرار دادن بیمارستانها و امدادگران سازمانهای نوعدوست تردیدی به خود راه نداده است. هدف رژیم منزوی کردن شورشیان از غیر نظامیان– که هنوز دویست هزار نفرشان در محلات مزبور باقی مانده اند – است تا غیر نظامیان از تنها راه خروج باقی مانده به سوی ترکیه فرار کنند.
داوطلبان روس بعنوان قوای کمکی
تا اظهارات روز گذشته ژنرال کورالنکو، دمشق از چک سفید امضای مسکو برخوردار بود. گنادی گادیلف، معاون وزارت خارجه روسیه روز شنبه حتی گفته بود : «ما دمشق را زیر فشار قرار نخواهیم داد زیرا همه باید درک کنند که این جنگ در کادر مبارزه علیه تروریسم ادامه دارد». این در حالی بود که همان روز دهها غیرنظامی از ترس بمبارانهای تازه رژیم تلاش میکردند از محلات زیر حمله فرار کنند. مسکو معتقد است که در حلب، جهادیستهای حبهه النصره، شاخه محلی القاعده، به دیگر شورشیانی که جامعه بین الملل تروریست نمیداند، کمک میکنند. اما اپوزیسیون در مقابل میگوید تعداد نفرات باقی مانده النصره در حلب بسیار کم است و دلیلی ندارد مسکو بمباران شهر را به این دستاویز تأیید کند.
اما به گفته یک کارشناس آشنا با پرونده سوریه، «روسها بسیار خشمگین هستند»، زیرا احساسشان اینست که از شورشیان و حامیانشان در ترکیه و کشورهای خلیج رو دست خورده اند. نشریه مؤسسه متخصص تحقیقات نظامی «جینز» Jane’s لندن فاش کرد که کشورهای مزبور روز 7 آوریل، بیش از 2000 تن سلاح و مهمات به شورشیان تحویل داده اند. این تحویل سلاح گویا با اطلاع و موافقت آمریکاییها صورت گرفته است. همان کارشناس می افزاید : «شورشیان از آتش بس برقرار شده در اواخر فوریه، جهت وارد کردن موشکهای ضد تانک و مواد منفجره ای که با پول عربستان سعودی خریداری شده، از ترکیه، استفاده کردند...آنها همچنین با این یقین که آتش بس دوام نخواهد آورد، شمار بیشتری رزمنده تازه نفس وارد محلات زیر کنترل خود کرده اند». رزمندگان ضد اسد بخصوص از این بابت به پایدار بودن آتش بس اعتقادی نداشتند که اصولا ادعای ولادیمیر پوتین مبنی بر خروج نیروهای نظامی روسیه در اواسط مارس را باور نکرده بودند. عملیات «خروج» تنها شامل دوازده هواپیمای جنگی شده بود که آنها نیز بلافاصله با تعدادی هلیکوپتر جایگزین شدند.
مسکو، خشمگین از اینکه مخالفان اسد «فریبش» داده اند، با اعزام شماری نفرات به عرصه درگیری واکنش نشان داد. این نظامیان سوابق و تخصصهای ویژه ای دارند. منبع ما میگوید : «مسکو پانزده روز پیش یکهزار سرباز تازه نفس به سوریه اعزام کرد». به گفته یک منبع نظامی در پاریس، «این افراد عمدتا داوطلبان «خصوصی» هستند که مزدورانی که برای آمریکاییان پس از سال 2003 در عراق  کار میکردند، را به خاطر میاورند...برخی از این افراد پیش تر در درگیریهای قفقاز و جنگ چچنستان شرکت داشته اند». برای مسکو گزینه مزبور این حسن را دارد که مجبور نیست تلفات آنها را قبول یا اعلام کند. آموزش و آنکادره کردن این نیروهای تازه را افسران ارتش روسیه بر عهده دارند. در مجموع، مسکو هم اکنون 3000 جنگجو نزد متحد سوری خود دارد. در حلب، روسها همچنین از پشتیبانی نفرات لشگر 65 ارتش ایران که آنان نیز اخیرا استقرار یافته اند، برخوردارند.
جان کری پیش از ورود به ژنو، خواستار برقراری آتش بس کامل در سراسر خاک سوریه شد. از نظر استفان دو میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل، اولویت اکنون گرد آوردن پدر خواندگان عضو «گروه بین المللی ناظر بر پرونده سوریه» است تا روسها و آمریکاییها تعهدات خود به سود یک ترک مخاصمه را تجدید کنند.
پاریس در پشت پرده تلاش میکند میزبان چنین نشستی باشد. اما یکی از نزدیکان دو میستورا به فیگارو گفت : «روسها اصولا خواستار چنین نشستی آن هم در پاریس نیستند» و می افزاید : تا روز شنبه «آمریکاییها سکوت کرده بودند». اما در برابر وخامت وضع در حلب، واشینگتن ناگزیر صدای خود را بالا برد. هدف تشویق مسکو به وادار ساختن اسد به پایان دادن به تهاجم حلب است. در غیر این صورت، اپوزیسیون نشست بعدی گفتگوها در ژنو که برای اواسط ماه مه پیش بینی شده، را تحریم خواهد کرد. این در حالی است که سرگئی لاوروف...قبلا هشدار داده که «تحریم مذاکرات از سوی این گروه خسران بزرگی نخواهد بود». به این ترتیب بنظر میرسد مسکو آماده باشد آنان را با دیگر مخالفان آشتی جو تر جایگزین کند. روسیه برای نشان دادن عزم راسخ خود در این راستا بار دیگر یک خواست قدیمی خود را مطرح ساخته است : که گروه جیش الاسلام که در مذاکرات ژنو نفوذ بسیار دارد، در لیست سازمانهای تروریستی منظور گردد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر