نمایندگان نظامی و امنیتی 40 کشور اسلامی روز شنبه 25 نوامبر برای نشست ائتلاف اسلامی –نظامی ضد تروریسم وارد ریاض شدند.
این ائتلاف اسلامی - نظامی دو سال پیش با هدف مبارزه با تروریسم، با ابتکار کشور پادشاهی سعودی و میزبانی این کشور تاسیس شد.
شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی،روز یکشنبه 26 نوامبر طی سخنانی نخستین نشست شورای وزیران دفاع کشورهای عضو ائتلاف اسلامی - نظامی برای مبارزه با تروریسم، را افتتاح کرد.
این نشست با شعار «ائتلاف علیه تروریسم»، با مشارکت وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف، نمایندگان بین‌المللی و هیئت‌های رسمی از کشورهای دوست و شماری از متخصصان در زمینه‌ فعالیت‌های ائتلاف اسلامی برگزار شده است، استراتژی کلی ائتلاف در این نشست، سازوکارهای مناسب برای عملیات‌ها، فعالیت‌ها و طرح‌های آینده در مبارزه با تروریسم در حوزه‌ فعالیت‌های اساسی در زمینه‌های فکری و اطلاعاتی بحث و بررسی خواهد شد.
در این نشست همچنین شناسایی منابع «تامین مالی» تروریسم با سازو کارهایی که در چارچوب تلاش کشورهای اسلامی برای از بین بردن تروریسم مطرح شده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
هدف این نشست همکاری برای تکمیل سایر تلاش‌های بین المللی در زمینه برقراری صلح و امنیت جهانی برگزار شده است.

دبیر کل اتحادیه جهانی اسلام : تروریسم یک مشکل ایدئولوژیکی است

در همین حال محمد العیسی، دبیر کل اتحادیه جهانی اسلام ، گفت: «تروریسم تنها مشکل امنیتی نیست بلکه یک مشکل ایدئولوژیکی نیز است».
العیسی گفت: «دلیل افراط گرایی معاصر عدم وجود مقابله‌ای آگاهانه با اندیشه افراطگرایی است و این باعث که تروریست برخی از متون دینی را به نفع خود خلاصه کند».
وی افزود:«تروریست‌های بیش از 100 کشور به داعش پیوستند و اروپایی‌های عضو داعش 50 درصد از عناصر این سازمان تروریستی را تشکیل می دهند».

فرمانده نظامی ائتلاف: قابلیت‌های نظامی کشورهای عضو را تقویت خواهیم کرد

سپهبد راحیل شریف، فرمانده نیروی ائتلاف اسلامی علیه تروریسم، گفت: «سازمان های تروریستی تلاش می کنند که اقدامات جنایتکارانه خود را تحت پوشش دین اسلام انجام دهند».
وی گفت: «مبارزه با تروریسم پیچیده تر شده و نیروهای انتظامی مجری قانون به آمادگی ویژه‌ای نیاز دارند. لذا ما به رویکردی همگانی و جامع در مبارزه با تروریسم نیاز داریم».
وی افزود :«ائتلاف اسلامی از طریق افزایش قابلیت‌های اطلاعاتی و ایجاد مکانیسم حمایت از کشورهای عضو برای خشکاندن منابع تامین مالی تروریسم تلاش خواهد کرد».
شریف اظهار داشت:«ائتلاف ظرفیت نظامی کشورهای مبارزه با تروریسم را از طریق آموزش‌های مشترک افزایش خواهد داد».

سرلشکر توحید توفیق، رئیس هیئت مصری شرکت کننده در نشست ریاض، با تاکید بر اهمیت مبارزه با تروریسم، گفت:« تروریسم از طریق مرزها فعالیت خود را گسترش می دهد و برای مبارزه با آن به هماهنگی کامل میان دولت‌ها نیاز است».

وی افزود:« روریسم به دنبال نابودی دولت‌های ملی و ایجاد یک جانشینی موسوم به خلافت به جای آن است».
او اشاره کرد که "ضعف ساختارهای موسساتی یک کشور باعث ایجاد خلاء برای سوء استفاده گروه‌های تروریستی خواهد شد».
سرلشکر وحید توفیق گفت:«برخی کشورها پایگاههای امنی برای گروههای تروریستی تهیه کردند و آنها را به آغوش گرفتند».
سرلشکر توفیق گفت :«تروریسم به هیچ دین و مذهبی اعتقاد ندارد و نمی توان آن را به دین مشخصی ربط داد».
رئیس هیت مصری شرکت کننده از تلاش های کشور پادشاهی سعودی برای میزبانی این ائتلاف تشکر و قدردانی کرد.
نماینده امارات متحده عربی نیز در این نشست گفت:«شکست تروریسم در زمینه‌های نظامی، تبلیغاتی و فرهنگی با شکست نظامی ارتباط خواهد داشت».