زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۶ آبان ۲۲, دوشنبه

تسهیلات بانکی در حلقوم مهره‌های حکومتی

تسهیلات بانکی در حلقوم مهره‌های حکومتی


 بانک مرکزی رژیم در تهران
معوقات بانکی و مطالبات بانکها از ایادی و مهره‌های دانه درشت وابسته به حاکمیت که پس از دریافت تسهیلات، اقساط را پرداخت نکرده‌اند، مشکل اصلی بانکها و از مشکلات نظام پولی کشور است.

بخش بزرگی از افزایش سه برابری منابع بانکها ناشی جریمه این معوقات و حساب سازی بانکها در زمینه دارایی‌شان است. (روزنامه جهان صنعت 17آبان 96) 
به نوشته سایت حکومتی بانکداران 2آبان 96 ”آمار معوقات بانکی از سال 92 تا سال 96، افزایش 60هزار میلیاردی را نشان می‌دهد. این رقم در این سال‌ها با افزایش 60هزار میلیاردی به رقم 124هزار میلیارد تومان رسیده است“.
این سایت در ادامه گزارش در مورد افزایش نجومی معوقات بانکی در سالهای اخیر، به آمار پنج ماهه اول سال 96 اشاره می‌کند ”در این مدت کوتاه به حدود 24هزار میلیارد تومان بر حجم معوقات بانکی افزوده شده است“.

در این زمینه این‌که منابع بانکی چگونه افزایش پیدا کرده است روزنامه حکومتی جهان صنعت 17آبان 96 می‌نویسد: ”این‌که این منابع چگونه افزایش پیدا کرده، سوالی جدی است که باید در پی پاسخ به آن بود. این افزایش منابع صرفاً اسمی و حقیقت این است که دقیقاً روی کاغذ و نه به شکل واقعی انجام می‌شود. عدم بازپرداخت تسهیلات، افزایش میزان جریمه را رقم می‌زند و در همین راستا منابع غیرواقعی و دست‌نیافتنی بانکها هر سال با توجه به میزان جریمه نقدی‌شان 24تا 30درصد افزایش پیدا می‌کند. حال آن که بانکها خود به این موضوع واقف هستند که هیچ‌یک از این منابع به‌طور واقعی قابل بازگشت نیست و فقط اعداد روی کاغذ افزایش پیدا می‌کند و نه هیچ اعتبار واقعی دیگری“.

بخش عمده‌ای از این معوقات بدهی دولت به بانکها است که همه ساله افزایش پیدا می‌کند، و بخش عمده دیگر آن بدهی بانکی وابستگان رژیم است.

این بدهکاران که کارگزاران و مهره‌های رژیم هستند مبالغ هنگفت و کلان صدها میلیارد تومانی به اسم سرمایه‌گذاری درتولید و صنعت گرفته‌اند و نه تنها این سرمایه‌ها را درتولید به‌کار نگرفته‌اند بلکه به گفته خودشان در رشته‌های زودبازده از قبیل دلالی، تجارت و... به‌کار گرفته‌اند که این موضوع نیز مشکلات اقتصادی رژیم را مضاعف کرده است.
اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه رژیم از دستگیری فردی که فساد بانکی داشته خبر داد که این فرد با 14بانک مرتبط بوده و تسهیلات گرفته و بیش از 30هزار میلیارد ریال بدهی دارد که حدود 16هزار میلیارد آن بدهی معوق است. (خبرگزاری تسنیم 16مهر 96) 
در رابطه با این خبر سایت حکومتی تابناک 18مهر 96 می‌نویسد: ”این تنها یک نمونه از بدهکاران بانکی دانه درشتی است که سخنگوی قوه قضاییه از آن رونمایی کرد... این تسهیلات نجومی در حالی توسط بانکها به ابربدهکاران بانکی پرداخت می‌شود که طبق گزارشهای پایش فضای کسب و کار مرکز پژوهش‌های مجلس 'مشکل دریافت تسهیلات از بانکها' سالیان سال است که توسط فعالان اقتصادی به‌عنوان اولین مانع بر سر راه کسب و کارها مطرح می‌باشد. هم‌چنین مطابق با آمار تا پایان مرداد ماه سال 96 از مجموع 17هزار و 77واحد تولیدی تنها 678واحد موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید شده‌اند. یعنی به عبارت بهتر دست 97درصد از تولیدکنندگان به تسهیلات بانکی نرسیده است“
خبرگزاری حکومتی مهر 10بهمن 95در مورد جزئیات بزرگترین بدهی به بانک سرمایه و بدهی 200تا 1200میلیارد تومانی 31نفر به‌نقل از مدیرعامل بانک سرمایه می‌نویسد: ”محمدرضا خانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص صحبتهای وزیر امور اقتصادی و دارایی که بابک زنجانی، یکی از کوچکترین بدهکاران بانکی است و بدهکاران بزرگ دیگری هم، وجود دارند گفت: بزرگترین بدهکار بانکی بانک سرمایه ۱۲۰۰میلیارد تومان بدهی دارد“.

این وضعیت نمودی از گیر کردن دست و پای اقتصاد رژیم در باتلاق است که نمودهای دیگر آن تورم و بیکاری است که تهدیدهای جدی برای نظام ولایت‌فقیه هستند.
واضح است که این وضعیت ناشی از نظام سیاسی فاسد حاکم و هم‌چنین مدیریت فاسد بر اقتصاد است.
در چنین فضایی از فساد سیاسی و اقتصادی است که هرج و مرج در مدیریت اقتصادی نیز به‌وجود آمده است و در چنین فضایی از هرج ومرج است که مدیران بانکها نیز هر یک حکومتی جداگانه در مدیریت اقتصادی دارند.
تحت مدیریت چنین مدیران بانکی است که تسهیلات بانکی به جای این‌که درتولید و صنعت سرمایه‌گذاری شود، به مهره‌های دلال رژیم داده می‌شود و در رشته‌های غیرمولد و در واقع انگلی نظیر واسطه‌گری، بساز و بفروشی و... سرمایه‌گذاری می‌شود و دست آخر مبالغ هنگفت دریافتی از بانکها را نیز با تکیه به مراکز قدرت بالا می‌کشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر