زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ آبان ۱۳, شنبه

نفوذ ونفوذی در آمریکا شماره ۱۱- واکنش‌ها به افشای «شبکه لابیگران» جمهوری اسلامی در آمریکا؛ دلالی برای رژیم ملاها در دولت اوباما و بایدن

 نفوذ ونفوذی در آمریکا شماره ۱۱- واکنش‌ها به افشای «شبکه لابیگران» جمهوری اسلامی در آمریکا؛ دلالی برای رژیم ملاها در دولت اوباما و بایدن


-بنا به گزارش مشترک «ایران اینترنشنال» و «سمافور» وزارت خارجه جمهوری اسلامی گروهی از کارشناسان ایرانی از جمله عدنان طباطبایی، آرین طباطبایی، دینا اسفندیاری، روزبه پارسی، علی واعظ را که به رابرت مالی نزدیک بودند به عنوان مهره‌هایی برای نفوذ و اثرگذاری در سیاست خارجه آمریکا هدایت می‌کرده است.
-پنتاگون در واکنش به این گزارش، در دفاع از آرین طباطبایی ادعا کرد وی قبل از دریافت مجوز امنیتی «بطور کامل و صحیح مورد بررسی قرار گرفته است» اما به پرسش «واشنگتن فری‌بیکن» در مورد اینکه آیا قبل از افشای عمومی از این روابط اطلاع داشت، پاسخ نداد.
-جیم بنکس عضو مجلس نمایندگان آمریکا به «واشنگتن فری‌بیکن» گفته «کنگره باید هرگونه ارتباط بین طباطبایی و رژیم ایران از زمان روی کار آمدن بایدن را بررسی کند».
-رئیس کمیته مطالعات جمهوریخواهان نیز گفته نگران این است که چند نفر در دولت بایدن با رژیم ایران ارتباط دارند! وی گفت: «تصادفی نیست که بایدن تا این حد نسبت به جمهوری اسلامی ایران نرم بوده است».
-سناتور تام کاتن عضو کمیته نیروهای مسلح سنا نیز در ایکس نوشت: «مقامات ارشد در هر دو دولت بایدن و اوباما به احتمال زیاد در کارزار تبلیغاتی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شد مشارکت داشته‌اند.»

چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳

افشای شبکه نفوذ جمهوری اسلامی در آمریکا از جمله شماری از ایرانیان مثل علی واعظ عضو «گروه بین‌المللی بحران»، آرین طباطبایی عضو سابق تیم رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا، عدنان طباطبایی، الی گرانمایه، دینا اسفندیاری و چند نفر دیگر با واکنش‌های زیادی روبرو شده است.

عدنان طباطبایی، آرین طباطبایی، دینا اسفندیاری، روزبه پارسی،
 علی واعظ از جمله کسانی هستند که گزارش «سمافور» و
 «ایران اینترنشنال» به نام آنها اشاره کرده و نزدیک به رابرت
 مالی هستند

در گزارش مشترک شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» و مؤسسه «سمافور» که گفته شده نتایج بررسی هزاران ایمیل مربوط به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی است به ارتباطات پنهان این افراد با گروه موسوم به «طرح کارشناسان ایران» اشاره شده که تحت هدایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرده و هدف آن افزایش «قدرت نرم» جمهوری اسلامی بوده است.

البته «گروه بین‌المللی بحران» که در حال حاضر، واعظ و اسفندیاری را در استخدام خود دارد،‌ هدایت کارکنان خود از سوی رژیم را تکذیب کرده است.

پنتاگون در واکنش به این گزارش، در دفاع از آرین طباطبایی ادعا کرده وی قبل از دریافت مجوز امنیتی «بطور کامل و صحیح مورد بررسی قرار گرفته است» اما به پرسش «واشنگتن فری‌بیکن» در مورد اینکه آیا قبل از افشای عمومی از این روابط اطلاع داشت، پاسخ نداد.

سخنگوی پنتاگون به فری‌بیکن گفت: «دکتر طباطبایی به عنوان شرط استخدام در وزارت دفاع بطور کامل و صحیح مورد بررسی پیشینه قرار گرفته است و ما مفتخریم که او برای ما خدمت می‌کند.»

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود درباره این موضوع گفت که «گزارش مربوط به ۱۰ سال قبل است و بیشتر افراد نامبرده، دیگر مسئولیتی در دولت آمریکا ندارند و یک نفر از آنها که اکنون برای وزارت دفاع آمریکا کار می‌کند تحت یک بررسی پیشینه کامل برای دریافت مجوز امنیتی قرار گرفته است.»

جیم بنکس عضو مجلس نمایندگان آمریکا به «واشنگتن فری‌بیکن» گفته «کنگره باید هرگونه ارتباط بین طباطبایی و رژیم ایران از زمان روی کار آمدن بایدن را بررسی کند.» او تأکید کرده «نگران این است که طباطبایی ممکن است از موقعیت خود در پنتاگون برای تحت فشار قرار دادن فرماندهی راهبردی ایالات متحده برای میزبانی از حسین موسویان مقام ارشد سابق ایران در کنفرانسی در ماه اوت استفاده کرده باشد.»

جو ویلسون یکی دیگر از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان نیز از دولت بایدن انتقاد کرد و گفت که این دولت در اعطای مجوزهای امنیتی به مقامات مشکوک، مهارت دارد.

ویلسون گفت: «اول، مجوز امنیتی راب مالی بود و حالا این. درباره میزان عملیات نفوذ [رژیم] ایران در آمریکا و اینکه آیا مقامات دولت ایالات متحده به خطر افتاده‌اند، دولت بایدن یک توضیح به مردم آمریکا مدیون است.»

کوین هرن رئیس کمیته مطالعات جمهوریخواهان نیز گفت که نگران این است که چند نفر در دولت بایدن با رژیم ایران ارتباط دارند! وی گفت: «تصادفی نیست که بایدن تا این حد نسبت به جمهوری اسلامی ایران نرم بوده است. دولت پیشرو حامی تروریسم در جهان نباید دوستانی در دولت آمریکا داشته باشد.»

ضرورت توقف دیپلماسی محرمانه دولت بایدن با جمهوری اسلامی

سناتور تد کروز عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به گزارش‌ها در مورد ارتباط برخی‌ افراد با جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای گفت: «گزارش‌های اخیر از عملیات نفوذ گسترده رژیم ایران نشان می‌دهد که به آنها امتیازاتی داده شده که به پیشرفت هسته‌ای و تروریسم کمک کرده است.»

در این بیانیه آمده «این گزارش‌ها و ایمیل‌هایی که افشا شد به شدت نگران‌کننده هستند. زمانی که جو بایدن انتخاب شد، برنامه هسته‌ای رژیم ایران محدود شده بود، اقتصادشان در آستانه سقوط قرار داشت و صادرات نفت آنها با مشکل مواجه شده بود. پرزیدنت بایدن و مقامات بایدن به رژیم اجازه داده‌اند تا به زرادخانه هسته‌ای دست پیدا کند، اقتصاد خود را احیا کند و روزانه میلیون‌ها بشکه نفت به ارزش صدها میلیارد دلار صادر کند. آنها  قراردادهای هسته‌ای محرمانه‌ای که از کنگره مخفی نگه داشته شده پیش برده‌اند از جمله توافق برای پرداخت باج چند میلیارد دلاری. این سیاست‌ها در حالی اجرا شده که مقامات رژیم، از جمله رئیس‌جمهورِ منتخبِ آیت‌الله، همچنان آشکارا درباره تلاش برای قتل مقامات سابق آمریکایی حرف می‌زنند.»

این سناتور می‌افزاید: «آمریکایی‌ها به درستی می‌پرسند که چرا دولت بایدن تا این حد با رژیم ایران دوست است و چرا مقامات دولت بایدن تا این حد به پیشرفت هسته‌ای و تروریسم جمهوری اسلامی کمک کرده‌اند.»

کروز در پایان بیانیه خود خواستار توقف فوری دیپلماسی محرمانه دولت بایدن با جمهوری اسلامی و لغو مجوزهای امنیتی هر مقامی شد که به این ایمیل‌ها مرتبط است.

سناتور تام کاتن عضو کمیته نیروهای مسلح سنا نیز در همین رابطه در ایکس نوشت: «مقامات ارشد در هر دو دولت بایدن و اوباما به احتمال زیاد در کارزار تبلیغاتی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شد مشارکت داشته‌اند. آیا کسی تعجب می‌کند؟»

بر اساس گزارشی که در مورد شبکه نفوذ جمهوری اسلامی در دستگاه دولت آمریکا منتشر شده، ایمیل‌ها اغلب مربوط به سال ۲۰۱۴ و  پیش از توافق هسته‌ای است. توافقی که دولت روحانی و وزیر خارجه‌اش با هدف رسیدن به آن و با «نرمش قهرمانانه»‌ی علی خامنه‌ای در سال ۲۰۱۳ روی کار آمدند و در ژوئیه ۲۰۱۵ به آن دست یافتند. در آن زمان محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی و دستیاران وی از جمله مجید تخت‌ روانچی و عباس عراقچی تلاش می‌کردند از طریق لابیگران و دلال‌های سیاسی به نفع جمهوری اسلامی روی سیاست خارجه آمریکا تأثیر بگذارند و گذاشتند! توافق اتمی موسوم به برجام، حاصل همان تأثیرگذاری است!

حالا، شماری از همان افراد که ظریف روی آنها حساب باز کرده و به نتیجه‌ی مطلوب جمهوری اسلامی هم رسیده بود، در ماه‌های اخیر فعالیت‌های جدیدی را شبیه آنچه قبلاً در دولت روحانی انجام داده بودند، اکنون برای دولت رئیسی آغاز کرده‌اند.

جریان‌های مدافع رابطه جمهوری اسلامی با آمریکا که منافع نظام را در سازش و معامله با آمریکا می‌دانند مدت‌هاست تلاش‌های گسترده‌ای را برای دستیابی به «تفاهم» و شکلی از توافق با دولت بایدن آغاز کرده‌اند، هرچند که جریان قدرتمند روسوفیل‌های درون نظام مانع آنها هستند.

روزنامه «تهران تایمز» اوایل شهریور گزارش داده بود رابرت مالی در طول تصدی خود به عنوان مأمور ویژه در ارتباط با مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا در تماس نزدیک با علی واعظ قرار داشته است.

افرادی که در این گزارش به نام آنها اشاره شده همگی افراد «طرح کارشناسان ایران» یا درواقع همان «شبکه جوانان» متصل به ظریف هستند. مصطفی زهرانی رئیس سابق دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی که نام وی بارها در این گزارش به عنوان رابط نظام و این شبکه مطرح شده عملکرد این شبکه را «اقدام اساسی» ارزیابی کرده است. یکی از اهداف این شبکه انتشار ده‌ها مقاله همسو با سیاست‌های نظام در منابع مختلف بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر