زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۳ اردیبهشت ۸, شنبه

قطر روابط خود با حماس را بازنگری می‌کند

قطر روابط خود با حماس را بازنگری می‌کند


میانجی‌گری قطر بین اسرائیل و گروه تروریستی حماس

طبق گزارش‌ها، قطر نقش خود به عنوان میانجی در مناقشه خاورمیانه را مورد بازنگری قرار داده است. گفته شده روابط مناسب دوحه با اسرائیل و گروه تروریستی حماس در عین حال تبدیل به بار سنگینی برای این کشور شده است.

 بر اساس گزارش رسانه‌ها،‌ قطر در حال حاضر در حال بازنگری اساسی نقش فعلی خود به عنوان میانجی اصلی در درگیری‌های نظامی خاورمیانه بین اسرائيل و گروه تروریستی حماس است.

دوحه چندین روز پس از حمله تروریستی اسلام‌گرایان افراطی حماس به اسرائیل و شروع نبردها در نوار غزه در اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی، با استفاده از روابط مناسب خود با اسرائیل و گروه تروریستی حماس به عنوان واسطه بین طرفین مناقشه، دست به کار شد.

سپس به ویژه تلاش‌های مقامات قطر سبب آزادی برخی از گروگان‌های اسرائیلی از چنگ حماس و نیز گشایش مرز بین نوار غزه و مصر برای خارجی‌ها و مجروحان حماس شد.  

بیشتر بخوانید: قطر: در نقش خود بعنوان میانجی در مذاکرات غزه بازنگری می‌کنیم

اما حال پس از گذشت بیش از شش ماه از آغاز جنگ در نوار غزه ظاهرا مذاکرات بین نمایندگان گروه تروریستی حماس و مقامات اسرائیل متوقف شده و میزان ناامیدی پیرامون احتمال برقراری یک وقفه پایدار در نبردها، افزایش یافته است.

اخیرا محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر که هم‌زمان وزیر امور خارجه این کشور نیز است، گفته است: «ما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که میانجیگری‌ها برای پیشبرد منافع سیاسی، مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند. این مسئله باعث شده است که دولت قطر نقش خود را مورد ارزیابی جامع قرار دهد.»

انتقاد از سوی اسرائیل و ایالات متحده

گفته شده است که عملکرد مقامات قطر به عنوان میانجی در حال حاضر مورد انتقاد اسرائیل و نیز ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است و این وضعیت موجب دلخوری گسترده قطری‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: منبع آگاه: حضور نظامی آمریکا در قطر ۱۰ سال دیگر تمدید شد

اسرائیل علنا به خاطر نزدیکی قطر به شبه‌نظامیان تروریست حماس شاکی است. اظهارات اعتراضی برخی از مقامات آمریکایی نیز به نارضایتی‌های دولت قطر از نقش خود به عنوان میانجی، دامن زده است.

به گفته برخی از کارشناسان، قطر به خاطر عواقب منفی احتمالی ناشی از وضعیت فعلی برای حفظ منافع خود، نگران است.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در این باره گفت که کشورش «از چنین اظهاراتی عمیقا ناامید شده است.»

این شرایط حال باعث شده است که قطر تغییرات احتمالی پیرامون نقش خود به عنوان میانجی را مورد بررسی دوباره و بازنگری اساسی قرار دهد.

نقش ترکیه

بر اساس تحلیل صاحب‌نظران، به‌ نظر می‌رسد که ترکیه و عمان رفته رفته نقش مهم‌تری را به عنوان میانجی در درگیری‌های خاورمیانه ایفا کنند.

لیلا جاسینتو، روزنامه‌نگار فرانسوی معتقد است که اظهارات فعلی مقامات قطر و ترکیه نشان‌دهنده آن است که قطر در حال واگذاری نقش خود به ترکیه به عنوان میانجی اصلی در مناقشه خاورمیانه است.

دیدار اخیر اسماعیل هنیه، رهبر گروه تروریستی حماس با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز به گمانه‌زنی‌ها در مورد این دیدگاه، دامن زده است.دویچه وله فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر