۱۴۰۳ خرداد ۶, یکشنبه

تسلیت به مرگ رئيسی = همبستگی با شر!

 تسلیت به مرگ رئيسی = همبستگی با شر!

تسلیت به مرگ رئیس = همبستگی با شر

Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی

در پی انتشار پیام تسلیت اتحادیه اروپا برای کشته‌شدن رئيس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران و همراهانشان در حادثه سقوط بالگرد، چند تن از سیاستمداران اروپایی به این پیام واکنش منفی نشان دادند.

پیام تسلیت اتحادیه اروپا به این مناسبت رسما در قالب توئیت‌هایی ابتدا از سوی شارل میشل، رئیس شورای اروپا و سپس توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این نهاد اروپایی منتشر شد.

شارل میشل، در پیام خود آورده بود: «اتحادیه اروپا درگذشت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران و سایر اعضای هیئت همراه را در سانحه سقوط هلیکوپتر تسلیت می‌گوید.»

خیرت ویلدرس، سیاستمدار هلندی که منتسب به جناح راست افراطی است نخستین چهره اروپایی بود که به توئیت شارل میشل واکنش نشان داد و پیام تسلیت اتحادیه اروپا را بازتاب دهنده دیدگاه و موضع خود در قبال آنچه در ایران بواسطه مرگ رئیس جمهوری این کشور روی داده، ندانست.

 رهبر حزب «برای آزادی» در هلند که به اسلام‌ستیزی و داشتن مواضع رادیکال شهرت دارد در انتقاد از پیام تسلیت رئیس شورای اتحادیه اروپا نوشت: نه از طرف من! (از طرف من تسلیت نگو!)

همبستگی با شر!

آقای ویلدرس سپس به سراغ یانتس لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا رفت تا پیام تويیتری وی در خصوص کمک‌رسانی به ایران برای یافتن بالگرد سانحه دیده حامل رئیس جمهوری این کشور را مورد انتقاد قرار دهد.

وی در همین راستا با نوشتن جمله «همبستگی اتحادیه اروپا با شر!» به پیام کمیسر اتحادیه اروپا در خصوص ارائه سرویس مدیریت اضطراری کوپرنیک برای کمک به عملیات جستجو و نجات بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و همراهان واکنش نشان داد.

آقای لنارچیچ با این حال در شبکه ایکس توضیح داده بود که قبول پیشنهاد کمک به ایران «نشانه حمایت سیاسی از هیچ رژیم یا نهادی نبوده بلکه فقط بیان ابتدایی‌ترین اصول انسانیت است.»

در متن پیام این دیپلمات اروپایی که مورد انتقاد خیرت ویلدرس قرار گرفت، آمده بود: «بنا به درخواست ایران برای کمک و با توجه به حادثه هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران، ما در حال فعال کردن خدمات نقشه برداری سرویس مدیریت اضطراری کوپرنیک هستیم.»

خیرت ویلدرس سپس با انتشار پیامی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس موضع صریح خود را اینگونه بیان کرد: «امیدوارم ایران به زودی دوباره به یک کشور سکولار تبدیل شود، با آزادی برای مردم ایران و بدون رژیم ظالم و وحشی آخوندهای اسلامی.»

انتقاد نماینده فرانسوی

بنژامن حداد، نماینده حزب حاکم «جمهوری به پیش» که ریاست گروه دوستی پارلمانی فرانسه و اوکراین را در مجلس فرانسه برعهده دارد نیز با انتشار پیامی در ایکس پیام تسلیت اتحادیه اروپا در خصوص سانحه بالگرد رئیسی مورد انتقاد قرار داد.

وی پیام تسلیت اتحادیه اروپا را با طرح سوالی اینگونه زیر سوال برد: «تسلیت به رژیم تئوکراتیک ایران که جوانان آزادیخواه خود را حلق آویز می‌کند، به همسایگان خود حمله می‌کند، پهپادهایی را تولید می‌کند که غیرنظامیان اوکراینی را می‌کشد، رژیمی که از تروریسم حمایت می کند؟»

به یاد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران

گیرت وولمن، عضو دولت محلی هامبورگ در آلمان نیز با انتشار توئیتی که در آن تصاویر کشته‌شدگان اعتراضات اخیر ایران و نیز مخالفانی که توسط حکومت اعدام شدند، پیوست شده بود پیام تسلیت اتحادیه اروپا را زیر سوال برد.

وی در این پیام تاکید کرد که به فکر خانواده‌های افرادی است که توسط ابراهیم رئیسی و حکومت ایران کشته شده‌اند.

گفتنی است که شارل میشل تنها مسئول ارشد اروپایی نبود که برای حادثه سقوط بالگرد و کشته شدن رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران پیام تسلیت داد.

جوزپ بورل، مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز با انتشار پیامی ضمن تسلیت اعلام کرد که اتحادیه اروپا با خانواده قربانیان همدردی می‌کند.

از گروسی تا اینفانتینو

جدا از پیام تسلیت سیاستمداران اروپایی، پیام‌های مشابهی که از سوی دیگر چهره‌های سیاسی غرب در این خصوص منتشر شد با برخی انتقاد‌ها در شبکه‌های اجتماعی همراه بود.

از جمله این پیام‌ها می‌توان به تسلیت رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که با درخواست یک دقیقه سکوت از سوی حاضران در کنفرانس بین‌المللی امنیت انرژی اتمی همراه بود.

پیام تسلیت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و یا جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال نیز با واکنش‌های متفاوت زیادی همراه شد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر