شبکه خبری سی.ان.ان ترک به نقل فریدون سیریلو اغلو مدیر کل وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا و واشینگتن بر سر بندهای برپای «منطقه امن» در شمال سوریه، به توافق رسیده‌اند.
این شبکه خبری به نقل از سیریلو اغلو گزارش داد که گفته است: واحدهای ارتش آزاد سوریه از این منطقه محافظت خواهند کرد و نیروهای آمریکا و ترکیه اجازه خواهند داشت مواضع گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و تندروهای کُرد را در صورتی که بخواهند وارد این منطقه شوند، هدف قرار دهند.
پیش از این روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گزارش داده بود که ترکیه طبق توافقی با آمریکا، در صدد برپایی منطقه‌ای امن در داخل سوریه است که برای کُرد‌ها و گروه النصره شاخه القاعده، ممنوع خواهد بود.
الشرق الاوسط به نقل از منابع رسمی در ترکیه نوشته بود که این کشور «تحرک خود را برای اجرای توافق با آمریکایی‌ها آغاز کرده است.
هواپیماهای آمریکایی از هفته گذشته استقرار در پایگاه هوایی اینجرلیک را آغاز کرده‌اند.
بنا بر گزارش‌ها مذاکرات میان ترکیه و آمریکا برای دست یابی به توافق، ۸ ماه به طول انجامید تا در ‌‌نهایت، به بهترین نتیجه برای برپایی منطقه‌ای امن برسد.
منابع آگاه به الشرق الاوسط گفته‌اند که ترک‌ها به دلیل تحرکات گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، نظام سوریه و نیروهای کُرد و علاوه بر آن تهدید مستقیمی که در نتیجه احتمال تشکیل منطقه‌ای کُرد در شمال سوریه احساس می‌کردند، تحت فشار بودند. به گفته این منابع، اکنون ترکیه با زور نظامی، منطقه امن را برپا خواهند کرد و نیروهای اپوزیسیون سوریه از آتشبار ترکیه برای کنترل مناطق تحت تصرف داعش و دیگر گروه‌های تندرو، استفاده خواهند کرد.
این منابع تاکید کرده‌اند که گروه‌های اسلامگرای النصره و احرار الشام هیچ نقشی در منطقه امن نخواهد داشت و به آن‌ها اجازه ماندن در آن داده نخواهد شد.
برپایه این گزارش، منطقه امن، از عفرین در استان اعزاز آغاز خواهد شد و تا جرابلس کشیده خواهد شد. این منطقه ۱۴۰ کیلومتر طول و ۵۰ کیلومتر عمق دارد.