زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ مرداد ۱۸, یکشنبه

شورای وزیران عراق حکم حیدرالعبادی برای تغییرات در دولت را تصویب کرد

شورای وزیران عراق حکم حیدرالعبادی برای تغییرات در دولت را تصویب کرد




دفتر مطبوعاتی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: شورای وزیران به اتفاق آرا بسته اصلاحاتی حیدر العبادی را در جلسه فوق‌العاده امروز تصویب کرد.

حیدر العبادی مطابق این اصلاحات حکم برکناری معاونین نخست‌وزیر و معاونین رئیس‌جمهور عراق و گشودن پرونده‌های فساد را صادر کرد.
ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهور عراق گفت: نقش دکتر عبادی مهم و سخت است و در صورتی‌که در مسیر اصلاحات سیاسی حرکت کند و تحقیق در مورد پرونده‌های مالی و جنایی سالهای 2003 تا کنون را شروع کند و تمامی مجرمان و فاسدان را از بزرگ تا کوچک تحت تعقیب قرار دهد ما قطعاً در کنار او خواهیم بود.

مقتدا صدر، حیدرالعبادی را فراخواند تا پرونده‌های فساد در دولتهای سابق و دولت فعلی را برای تحقیق به مقامات قضایی احاله دهد، مقتدا صدر در بیانیه خود تأکید کردکه این موضوع شامل تمام فراکسیونهای سیاسی و از جمله فراکسیون الاحرار و هر کسی می‌شود که به آن وابسته است.

سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق تأکید کرد که مجلس آماده است که از اصلاحات قانونی حیدر العبادی حمایت کند.

اسامه النجیفی معاون رئیس‌جمهور عراق از تصمیم حیدر العبادی برای برکناری معاونین نخست‌وزیر و معاونین رئیس‌جمهور عراق استقبال کرد و گفت: معیار مهم وفاداری به ملت و مبارزه با فساد است

تلویزیون اسکای نیوز از بغداد گزارش داد:
این اولین تصمیم از این نوع است که بعد از سال 2003 تا کنون یک مسئول عالیرتبه عراقی در سطح نخست‌وزیر اتخاذ می‌کند. این حکم مناصب حکومتی را مانند معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر که بر اساس سهمیه‌بندی فرقه‌گرایی صورت گرفته هدف قرار داده است. طبعاً این امر نیازمند موافقت نهایی پارلمان عراق است. به این صورت نخست‌وزیر توپ را به زمین پارلمان انداخت است. او به این صورت به مردم عراق می‌گوید من به تمامی خواستهای شما پاسخ داده‌ام و الآن توپ در زمین پارلمان است و باید تصمیم بگیرد که آیا از حکمی که نخست‌وزیر صادر کرده تا از طریق قوه مقننه مناصب معاون رئیس‌جمهور و معاون نخست‌وزیر لغو شود، پیروی خواهد کرد؟ 

منابع مطلع در دفتر سلیم عبدالله الجبوری رئیس پارلمان به اسکای نیوز گفتند که رئیس پارلمان تأکید کرده که پارلمان با دید کاملاً مثبت با احکامی که به‌وسیله شورای وزیران بر اساس دستورات حیدر عبادی نخست‌وزیر، صادر می‌شود، برخورد خواهد کرد. کما این‌که این امر ایجاب می‌کند که پارلمان یک جلسه اضطراری برای تصویب این احکام برگزار کند.

در همین راستا فراکسیونهای داخل پارلمان به‌ویژه فراکسیون اتحاد نیروهای ملی و فراکسیون المواطن و فراکسیون احرار وابسته به جریان صدر، حکم نخست‌وزیر و گامهای اصلاح طلبانه او را مورد تأیید قرار دادند. بنابراین حکم حیدر العبادی در داخل پارلمان تصویب می‌شود و یک جلسه اضطراری تشکیل خواهد شد و به سرعت نیز تصویب خواهد شد تا مردم را جذب کرده و فشار را از روی آنها کاهش دهد. زیرا میانگین فساد در عراق به سطوح بالا و نقاط خطرناک رسیده و اغلب مقامات عراقی به این موضوع اذعان می‌کنند. این امر باعث شده که مردم عراق با درخواستهایشان به نقطه انفجار برسند و در قالب جنبشهای اعتراضی در اغلب شهرهای عراق به خیابانها سرازیر شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر