زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۵ شهریور ۲, سه‌شنبه

قتل عام ۶۷ - گزارشی تکاندهنده ازگورهای جمعی شهیدان در گورستان آقاسیدمرتضی لاهیجان

قتل عام ۶۷ - گزارشی تکاندهنده ازگورهای جمعی شهیدان در گورستان آقاسیدمرتضی لاهیجان


از ایران آزاد فردا
گورستان آقاسیدمرتضی در شهر لاهیجان آرامگاه بسیاری از مجاهدان و مبارزان راه آزادی است که در دوران سیاه
دیکتاتوری آخوندی، در گورهای جمعی و بعضاَ انفرادی، اما پراکنده و برخی بدون سنگ! دفن شده اند. یک گور جمعی دیگر هم در لاهیجان هست که از بچه های آن جا شنیدم ۸۵نفر از شهدای ما اونجا دفن اند.
تاریخچه:شهر لاهیجان دارای دو آرامگاه عمومی است. آرامگاه آقاسیدمرتضی از قدیمیترین آرامگاههای شهر است. آرامگاه دوم آقاسیدمحمد است که در منطقه جنوب مرکزی شهر لاهیجان قرار دارد، و در سال ۶۷ به دلیل تکمیل ظرفیت آن مورد استفاده نبود و به همین دلیل شهیدان قتل عام در گورستان آقاسیدمرتضی دفن شدند. بعد از پیروزی انقلاب و با شروع اعدامهای سیاسی، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷بسیاری از فرزندان غیور مردم لاهیجان، آستانهاشرفیه و لنگرود که در زندان لاهیجان به جوخه اعدام سپرده شدند؛ از سوی رژیم جنایتکار آخوندی در این دو آرامگاه بطور پراکنده و در میان متوفیان عادی دفن شده اند. اما در جریان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ رژیم در وحشت از برملا شدن این جنایت بزرگ و بیسابقه! اقدام به دفن مخفیانه و جمعی قتل عام شدگان در منتهی الیه شمال شرقی این گورستان کرده است. که در همان روزهای اول به همت مردم غیور منطقه و تلاش هواداران سازمان این اقدام رژیم بر ملا شده و این مکان به زیارتگاهی برای مشتاقان آزادی تبدیل گردید…!
محل گورهای جمعی در شهر لاهیجان:در نزدیکی دریا انتهای خیابان شهدای فعلی, یک کیلومتری دریا سمتچپ خیابان روبروی شهرکی موسوم به بهشتی، در یک زمین ماسهزار که حدود ۵۰۰ متر به سمت دریا میرود یکی از گورهای جمعی در رودسر واقع شده است.در یک شب که شهیدان قتل عام ۶۷ را دراین محل دفن میکردند یکی از روستائیان با دیدن نور چراغ ماشینهایی که در رفت و آمد بودند توجه اش جلب میشود. او صحنه دفن قربانیان را به چشم می بیند. بعداً با دیدن پیکرهای دریده شده شهیدان قتل عام خبر در شهر منتشر میشود. سپاه هم بلافاصله با لودر اقدام میکنه تا این جنایت فجیع را بپوشاند.
گورستان آقا سیدمرتضی در شهر لاهیجان عکس هوایی


به نقل از اکبر کاظمی از شاهدین جنایت:در تاریخ ۱۸آبان۶۷ برای دیدار یکی از دوستان به لاهیجان رفتم. او ضمن اظهار نگرانی از اخبارِ وقایعی که طی دوماه گذشته جسته گریخته در ارتباط با اعدام هوادران در زندان شنیده بود گفت: ”…شب گذشته حوالی ساعت ۲ نیمه شب به مدت طولانی صدای لودر که درحال حفاری در این حوالی بود اجازه استراحت به ما نمیداد. مردم میگویند صدای لودر از آرامگاه آقاسیدمرتضی که در یک کیلومتری اینجاست میآمد دو لودر همزمان گودال بسیار بزرگی کنده و تمام تلاششان این بود که تا پیش از روشنایی کارشان را تمام کنند ممکن است که بچه ها را اعدام کرده و در این مکان دفن کرده باشندشب گذشته صدای سگها در آرامگاه امان مردم را بریده بود و تاصبح اجازه استراحت به آنها نداده بود به همین دلیل صبح امروز اهالی برای اطلاع از ماجرای صدای لودر و صدای سگها به آرامگاه رفتند. وقتی آنها به محل میرسند متوجه میشوند که مساحت بزرگی با لودر خاک برداری شده و گودال را با همان خاک بطور سطحی پر کرده اند. به بنظر میرسید که تعدادی جسد در آن دفن شده است…! به این ترتیب معلوم میشود که حضور سگها در آرامگاه به دلیل بوی خون بوده است و به همین دلیل در جستجوی اجساد زمین را کنده بودند. از آنجاییکه پاسداران زمان زیادی برای پنهان کردن آثار جنایت نداشتند با عجله کاری خاک کمی بر روی اجساد ریخته بودند. از اینرو سگها توانسته بودند که در بخشی از این محل خاکها را کنار زده و در یک مورد دست و قسمتی از پیراهن جسدی را بیرون بکشند. همسایه ها دستی را که آثار دندانهای سگ روی آن بود را پیدا کرده و آن را مجددا به زیر خاک میبرند…“! به این ترتیب خبر کشف گور جمعی به سرعت در سراسر لاهیجان میپیچد.روز ۲۱ آبان برای اطلاع دقیق از اخبار، صبح زود به محل دفن شهیدان رفتم. با تعجب مشاهده کردم که تعداد زیادی کارگر شهرداری در آنجام مشغول به کار هستند. بنظر میرسید که آنها محل دفن شهیدان را هم سطح میکردند تا بتوانند زمین را برای سیمان کردن آماده کنند! به آنها نزدیک شده و به سرکارگر آنها یکدستی زده و گفتم” آیا این اجساد مربوط به دو اتوبوسی است که به تازگی تصادف کردند…؟!“ آنها که از حضور من جا خورده بودند با دستپاچگی در پاسخ به سئوالم گفتند: بله همان است…! به این ترتیب من مطمئن شدم که محل خاکبرداری مربوط به شهیدان قتل عام در لاهیجان است! در تاریخ ۲۴ آبان مجددا به محل رفتم دیدم که تمام سطح مزار جمعی شهیدان را سیمان کردهاند تا آثار جنایت را بپوشانند…»!
دو گور جمعی در گورستان آقاسیدمرتضی قرار دارد. یکی از این گورها برای دفن مردان مجاهد و دیگری برای دفن خواهران مجاهد بکار گرفته شده است. این دو گورجمعی در شمال شرقی گورستان به فاصله ۴۰متر از همدیگر و به فاصله صدمتری ِشمال، از درب ورودی، که در آن زمان متروکه بود قرار دارد. گور جمعی برادران مجاهد در ابعاد تقریبی ۳۰*۳ متر و گور جمعی خواهران۱۱*۳ متر است.
برخی از شهیدان که دراین مزار آرمیده اند عبارتند از: ابوالقاسم ناطقی لنگرودی، محمدرضا شریعتی، اکبر جعفری، علی شعبانی، محمدصفری، محمد سمیع زاده، محمد مهدی پور، حجت لطیفی، حمید رمضانپور، سعید صداقت، علی باور، مهرداد علوی، بهروز گنجه ای، رضا(فریدون) کارگر شعاع، حجت الله اسدی. همچنین خواهران شهید شهره جوکار، شیرین جوکار و… میگویند در این گور جمعی ۱۱ تن از خواهران مجاهد دفن شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر