۱۴۰۳ تیر ۲۱, پنجشنبه

ناتو اعلام کرد که اوکراین در مسیر «بازگشت‌ناپذیر» پیوستن به این ائتلاف نظامی قرار دارد

 

ناتو اعلام کرد که اوکراین در مسیر «بازگشت‌ناپذیر» پیوستن به این ائتلاف نظامی قرار دارد

نشست سران ناتو در واشنگتن AP - Evan Vucci

سران ٣٢ کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که برای حضور در نشستی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان در واشنگتن گرد هم آمده‌اند، روز چهارشنبه ١٠ ژوئیه (٢۰ تیر)، در بیانیه‌ای مشترک، متعهد شدند که اوکراین در مسیر «بازگشت‌ناپذیر» عضویت در این ائتلاف نظامی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سران کشورهای عضو ناتو در بیانیه‌ای مشترک، محموعه‌ای از اقدامات و کمک‌های نظامی جدید را به هدف تقویت دفاعی اوکراین در برابر تهاجم روسیه به خاک این کشور، اعلام کردند.

در این راستا، ایالات متحدۀ آمریکا، دانمارک و هلند متعهد شدند که نخستین جنگنده‌های اف-۱۶ را تا تابستان سال جاری در اختیار خلبانان نظامی اوکراینی قرار خواهند داد.

سران ۳۲ کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این بیانیه همچنین تأکید کردند: «آیندۀ اوکراین در ناتو است؛ ما به حمایت از اوکراین در مسیر «بازگشت‌ناپذیر» ادغام کامل در یورو-آتلانتیک از جمله عضویت در ناتو ادامه می‌دهیم».

کشورهای عضو ناتو همچنین با اشاره به اصلاحات دموکراتیک، اقتصادی و امنیتی لازم برای عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی، اعلام کردند: «زمانی که این شرایط برآورده شود و متحدان موافقت کنند، از اوکراین دعوت می‌شود تا به ناتو بپیوندد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همچنین در ادامۀ این بیانیه با تأکید بر تعهد بلندمدت کمک‌های امنیتی به اوکراین، از تأسیس یک مرکز جدید به هدف اطمینان یافتن از اینکه اوکراین تسلیحات و آموزش‌های لازم را از اعضای ناتو دریافت می‌کند، خبر داد.

ناتو چین را عاملی تعیین کننده در توانمندسازی روسیه علیه اوکراین دانست

در بخش دیگری از بیانیه‌ ناتو آمده است که چین با تأمین نظامی مسکو، به یک عامل تعیین‌کننده در «توانمندسازی قاطع» تلاش‌های جنگی روسیه علیه اوکراین تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشورهای عضو ناتو با اشاره به حمایت گستردۀ پکن از قابلیت دفاعی روسیه، بر نگرانی‌های فزایندۀ خود از گسترش زرادخانۀ هسته‌ای چین، فعالیت‌های فضایی و تهدیدهای ناشی از همکاری مسکو و پکن، تأکید کردند.

اعضای ناتو در این بیانیه اعلام کردند: پکن از طریق «مشارکت بدون محدودیت» با مسکو و حمایت گسترده از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه، به یکی از عوامل جنگ جاری در اوکراین تبدیل شده است که این امر تهدیدهایی را که روسیه برای همسایگان خود و امنیت یورو-آتلانتیک ایجاد می‌کند، افزایش خواهد داد.

سران کشورهای عضو ناتو در این بیانیه تأکید کردند: «ما از جمهوری خلق چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با مسئولیت ویژه برای حفظ اهداف و اصول منشور ملل متحد، می‌خواهیم تا از هرگونه حمایت مادی و سیاسی از تلاش‌های جنگی روسیه، دست بکشد».

این در حالی است که چین در واکنش به بیانیه اخیر ناتو، از این سازمان خواسته است که از منطقۀ آسیا و اقیانوسیه دوری گزیند و درگیری‌ها را تحریک نکند.

پکن همچنین ادعا می‌کند که هیچ کمک نظامی مستقیمی به روسیه ارائه نکرده است و تنها روابط تجاری قوی خود را با این کشور همسایۀ شمالی در طول دوران جنگ با اوکراین حفظ کرده است.

اجلاس سران کشورهای عضو ناتو که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان در واشنگتن برگزار شده است، روز سه‌شنبه ۹ ژوئیه آغاز شده و تا روز پنج‌شنبه ۱۱ ژوئیه ادامه خواهد داشت.ار اف ای


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر