۱۴۰۳ تیر ۲۱, پنجشنبه

جو بایدن در نشست ناتو تأکید کرد که اوکراین پوتین را متوقف خواهد کرد

 جو بایدن در نشست ناتو تأکید کرد که اوکراین پوتین را متوقف خواهد کرد


جو بایدن ناتو روسیه را متوقف خواهد کرد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۹ ژوئیه (۱۹ تیر)، در جریان نشست سران ناتو در واشنگتن متعهد شد که ایالات متحده با تمام قدرت خود از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه به خاک این کشور، حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، در جریان سخنرانی در نشست سران و نمایندگان ارشد کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در واشنگتن برگزار شد، با حمایت قاطعانه از اوکراین، تصریح کرد: «ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به چیزی کمتر از انقیاد کامل اوکراین و محو کردن و حذف اوکراین از روی نقشه قانع نخواهد شد».

جو بایدن در ادامه تأکید کرد: «اوکراین ولادیمیر پوتین را متوقف خواهد کرد، امروز ناتو از هر زمان دیگری در تاریخ خود قوی‌تر است».

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، کاخ سفید امیدوار است که جو بایدن بتواند در عالی‌رتبه ترین سخنرانی سیاسی خود از زمان مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ، ورق را در این دورۀ دشوار ریاست جمهوری به نفع خود بازگرداند.

این در حالی است که برخی از دیپلمات‌های حاضر در نشست ناتو بر این باورند که جبران آسیب‌هایی که در پی مناظرۀ انتخاباتی اخیر بر وجهۀ جو بایدن وارد شد، دشوار به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن در جریان سخنرانی در میان دیوارهای طلاکاری شده سالن فدرال که معاهده تشکیل ناتو در آنجا امضا شده بود و اکنون ۷۵ سال از تأسیس آن می‌گذرد، سعی داشت از تکرار لغزش‌های کلامی و سردرگمی‌ها در مناظرۀ انتخاباتی اخیر خود با دونالد ترامپ ، اجتناب کند.

جو بایدن همچنین در ادامۀ سخنرانی خود در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، با غافلگیر کردن ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، مدال آزادی ریاست جمهوری را بر گردن او آویخت و با اهدای بالاترین نشان افتخار غیرنظامی آمریکا به این سیاستمدار نروژی، از او به خاطر احیای مجدد این ائتلاف ۳۲ عضوی، قدردانی کرد.

محور اصلی نشست ناتو قرار است بر مبنای تعهدات جدید کشورهای غربی دربارۀ کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین باشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که این نشست مسیر کشور جنگ زده اوکراین را به سمت عضویت در ناتو هموار خواهد کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا که تا کنون حمایت عمومی اکثر نخبگان حزب دموکرات را حفظ کرده است، در روزهای اخیر فراخوان‌ دموکرات‌ها مبنی بر کناره‌گیری از ادامه رقابت‌ با دونالد ترامپ نامزد ۷۸ ساله جمهوری‌خواهان را رد کرده و متعهد شده است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر او را شکست دهد.

بایدن پس از نخستین مناظرۀ انتخاباتی با دونالد ترامپ، با انتقادهای بسیاری در مورد عدم آمادگی‌اش برای تصدی ریاست جمهوری آمریکا در چهار سال آینده روبرو شده است. شمار زیادی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا از عملکرد ضعیف او که احتمال می‌رود در نهایت شکست او در انتخابات پنجم نوامبر را رقم بزند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر،  می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر آینده ناتو، اروپا و سایر نقاط جهان بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر