گروه طالبان افغانستان به ابوبکر بغدادی رهبر گروه دولت اسلامی موسوم به داعش نسبت به هرگونه تلاش برای ایجاد پایگاه در این کشور هشدار داد.
این هشدار پس از آن داده می شود که شبه نظامیان طالبان با شبه نظامیانی که می گویند به گروه داعش وابسته هستند، در شرق افغانستان با یکدیگر درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ملا محمد منصور معاون گروه طالبان نوشت: «باید علیه آمریکایی ها و همپیمانشان زیر پرچمی واحد جهاد کرد.» او افزود که گروه طالبان، در راس «مقاومت» در برابر غرب و همپیمانانش در افغانستان ایستاده است.
این نامه ملا منصور که در دوره حکومت طالبان در افغانستان (1996-2001) وزیر بود، به طور مستقیم خطاب به ابوبکر بغدادی رهبر داعش نوشته شده است. در این نامه آمده است: «اگر از دور تصمیم هایی بگیرد، تایید علما، مجاهدان و هواداران را از دست خواهید داد.»
او افزود: «امارت اسلامی در افغانستان (نامی که طالبان خود را به آن می نامد) ناچار خواهد شد از این دستاوردها دفاع کند.»
بدین ترتیب گروه طالبان که ائتلاف کشورهای غربی حکومتش را در سال 2001 سرنگون کرد و از آن هنگام به شورش مسلحانه خود در افغانستان ادامه می دهد، نگرانی خود را از کشیده شدن تنش های مسلحانه داعش به افغانستان ابراز کرده است.
شبه نظامیان داعش عزم خود را برای توسعه «خلافت» خودخوانده خود به بیرون از مناطق تحت تصرفشان در عراق و سوریه اعلام کرده اند. اما به نظر می رسد که طالبان قصد ندارد دایره عملیاتی خود را بزرگ کند و تنها به انجام حملاتی علیه اهداف خارجی، دولتی و نظامی در افغانستان متمرکز است. اکثرا این حملات به کشته شدن غیر نظامیان نیز می انجامد.
با وجود این که گروهی از شورشیان در افغانستان وابستگی خود را به گروه داعش اعلام کرده اند، اما تا کنون این گروه به طور رسمی حضور خود را در افغانستان اعلام نکرده اند.