سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) شامگاه شنبه 13 ژوئن، 4 سند محرمانه از تحقیقات خود را درباره حملات 11 سپتامبر 2001 منتشر کرد. در یکی از این اسناد تاکید شده است که پادشاهی عربی سعودی، از گروه تروریستی القاعده حمایت نکرده است.
در سند شماره C06184107 که ویژه تحقیقات درباره سعودی است، اطلاعاتی درج شده که در آن تاکید شده است دفتر بازرس کل ویژه حوادث 11 سپتامبر، هیچ دلیلی مبنی بر حمایت مقام های سعودی از تروریست های القاعده، نیافته است. در این سند همچنین آمده است که با وجود گمان هایی درباره حمایت برخی افراد هوادار حکومت سعودی از گروه القاعده در گذشته، اما هیچ سند رسمی قابل اعتماد وجود ندارد که دست داشتن سعودی را در هرگونه کمک مالی به تروریسم تایید کند.
این گزارش به تحقیقی اشاره کرده که در ژانویه 1999 صورت گرفته است. این تحقیق از وجود اطلاعاتی درباره حمایت مالی بسیار محدود از اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده سخن گفته است اما خاطرنشان کرده است که این اطلاعات بسیار پراکنده و فاقد دقت بوده است. در یکی از اسناد فاش شده آمده است: «هیچ کس از اعضای حکومت سعودی که نام هایشان در گزارش آمده، عضو القاعده نیستند.» البته نام های این افراد یاد نشده است.
اسناد منتشر شده توسط CIA نشان می دهد که مسئولان بلندپایه آمریکایی در سال های پس از 11 سپتامبر 2001 درباره ضرورت انجام اقدام های بیشتر به منظور جلوگیری از حملات تروریستی علیه ایالات متحده، گفت و گوهای مفصلی داشتند.
برپایه این اسناد که گزیده ای آن در سال 2007 منتشر شده بود نشان می دهد جورج تِنِت مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و معاونان بلندپایه اش بر ضرورت متمرکز شدن بر القاعده و به طور ویژه و رهبرش اسامه بن لادن تاکید داشتند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، هیچکدام از استاد به شکلی مستقیم بر چگونگی تعامل جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا و کاخ سفید با تهدید القاعده، پرتو نیفکنده است. بوش ژانویه 2001 به قدرت رسید.
روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» بخشی از یک سند را منتشر کرده که در آن تِنِت می گوید «تلاش های سازمان CIA علیه القاعده یک حمله بزرگ را که این گروه برای اجرا پیش از سال های 1999 و 2000 برنامه ریزی کرده بود، به شکست کشاند.» در این سند جزئیات بیشتری در این باره نیامده است.
ماه مارس گذشته این اسناد از محرمانه بودن خارج شده بود اما تا کنون برای عموم منتشر نشده بود.
تِنِت در گزارش های خود نوشته بود از خطرها و جبهه های متععدی که CIA در آن ها در حال نبرد بود، اطلاعی ندارد. به نوشته او تنش میان هند و پاکستان و تهدیدهای چین از آن جمله است.
تِنِت همچنین کادرهای CIA را متهم کرده بود که هشدارهایش درباره خطر القاعده را جدی نمی گیرند. او نوشته بود که کادرهای CIA خود را مشغول عملیات تاکتیکی کرده اند و وضع یک استراتژی شامل دستگیری بن لادن را رها کرده اند.