زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

جزئیات پرواز بزرگ 7مرداد 60 ونگاه رژیم به این عملیات استراتژیک وحاشیه های آن

گالری عکاسی هوانوردی ایران

هواپیمای ۷۰۷ نیروی هوایی ارتش  در پایگاه آورو فرانسه که استتار شده است

دو خدمه هواپیمای بویینگ 707 سوخت رسان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازگشت از فرانسه در گفت و گویی چگونگی فرار بنی صدر رئیس جمهور  و رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق   ایران را تشریح کرد.

سرهنگ دهقان با اشاره به این که در تاریخ ششم مرداد 1360 طبق برنامه روزانه عازم ماموریت جنگی بوده اند و به همین دلیل در ساعت 9 شب سرگرم بازرسی قسمت های مختلف به جهت آماده کردن هواپیما جهت سوختگیری بودیم گفت : هنگام بازرسی هواپیما متوجه شدم که در یکی از دو توالت هواپیما قفل است و خواستم این موضوع را به اطلاع مسولان برسانم که مردی مسلح مرا دستگیر کرد و مدعی شد که در هواپیما بمب گذاری شده و کوچکترین حرکت باعث انفجار خواهد شد ، پس از چند لحظه دیدم که سرهنگ قاضی عسگر را که در آن زمان همافر بود ، دستگیر کرده و به نزد من آوردند.

سرهنگ قاضی عسگر در این خصوص گفت : آن شب پس از اینکه هواپیما را بازرسی کردیم سرهنگ خلبان بهزاد معزی در هواپیما را بست و در پاسخ به سوالات من که پرسیدم همافر دهقان مسوول سوخت هواپیما کجاست ؟ گفت انتهای هواپیماست. من کنجکاوتر شده بودم ، خواستم جهت جست و جو به قسمت عقب هوایپما برم که شخصی فریاد زد :

ایست ، از جایت تکان نخور و گرنه شلیک می کنم !

در همان لحظه در توالت باز شد و دو نفر  از داخل آن بیرون آمدند . یکی از آنها مردی بود که ریش داشت و خود را رجوی معرفی کرد و نفر دوم هم شخص لاغر اندامی بود . در همان زمان همافر وکیلی و مهندس پرواز از پلکان هواپیما بالا آمدند تا دلیل عدم پرواز و تاخیر ما را بپرسند که به محض ورود ، آن ها نیز دستگیر شدند.

پس از اینکه در ها بسته شد هواپیما به راه افتاد و در حال صعود بود که در توالت مجددا باز شد و شخص دیگری با چهره عرق کرده و با لباس پرواز از آن بیرون آمد که رجوی او را دکتر بنی صدر رئیس جمهور ایران معرفی کرد و ما از آن لحظه متوجه شدیم که بنی صدر نیز در هواپیماست.

در تمام مدت پرواز رجوی و یک نفر دیگر با اسلحه ما را زیر نظر داشتند و شخص دیگری نیز در داخل کابین مرتبا در تماس با فرانسه بود و ما در عبور از مرزهای هوایی کشورهای مختلف با هیچ مشکلی مواجه نشدیم.

اطلاع دولت فرانسه

همافر دهقان در مورد اطلاع دولت فرانسه از هواپیما و فرود این هواپیما در خاک آن کشور گفت : به نظر می آمد که قبلا فرود این هواپیما به اطلاع دولت فرانسه رسیده بد و پس از صحبت بنی صدر با نخست وزیر فرانسه که در هواپیما انجام شد ، ما در فرودگاه فرانسه به زمین نشستیم.

کلود شسون وزیر امور خارجه فرانسه ، به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس ادعا کرد ساعت 20/30 دقیقه بامداد روز چهارشنبه ( هفتم مرداد 1360 ) با خبر شدیم که یک فروند هواپیمای ایرانی می خواهد وارد حریم فضایی فرانسه شود و فرود بیاید ، کمی بعد متوجه شدیم هواپیما حامل بنی صدر است و یک هواپیمای نظامی است و لذا بلافاصله به پایگاه نظامی آورو راهنمایی شد. وزیر امور خارجه فرانسه سپس گفت :در این لحظه بود که ما از جریان خبر دار شدیم و طبیعتا یکی از سرنشینان هواپیما خبر داد که پناهندگی سیاسی است. با تقاضای پناهندگی سیاسی هم طبق مقررات فرانسه یعنی خودداری از هر نوع فعالیت سیاسی در فرانسه موافقت شد.

به گزارش یونایتد پرس بنی صدر رئیس جمهور معزول ایران ساعت 4:30 بامداد پس از ورود به پایگاه نظامی آورو تحت حفاظت نیروی هوای امنیتی فرانسه به نقطه نامعلومی منتقل شد .

خبرگزاری پاریس اعلام کرد : کلود شسون وزیر امور خارجه فرانسه از ابوالحسن بنی صدر خواسته است تا تعهد کتبی کرده که به مقررات پناهندگی فرانسه احترام بگذارد .وی افزود بنی صدر با اطلاع مقامات فرانسوی در هر نقطه از خاک فرانسه که می خواهد می تواند اقامت گزیند زیرا من بیم آن دارم که وی مقداری به حفاظت احتیاج دارد.

مقامات وزارت دفاع فرانسه گفتند بزوی تصمیماتی در باره تعدادی از افرادی که در هواپیما هستند گرفته خواهد شد.هواپیمای حامل بنی صدر از آسمان آتن عبور کرد و به مقامات هواپیمایی یونان اطلاع داد که هواپیما مورد تعقیب و حمله قرار گرفته است . هواپیما در   یک فرودگاه بخش یونانی قبرس فرود آمد و سپس رهسپار پاریس شد.

اظهارات مسعود رجوی

یونایتد پرس : مسعود رجوی دیروز گفت : بنی صدر تنها ساعت 6 بعد از ظهر روز قبل از برنامه فرارش به خارج از کشور اگاه شد.وی گفت حدود 4 ساعت پیش از پرواز ، بنی صدر را در جریان امر قرار داده بودند . رجوی افزود ، بنی صدر را پس از برکناری از ریاست جمهوری در خانه ای واقع در مرکز تهران پنهان کرده بودند.

تشریح چگونگی پرواز از زبان خلبان معزی

به گزارش رویتر سرهنگ بهزاد معزی خلبان هواپیمای نظامی که بنی صدر را به پاریس برد دیروز چگونگی طرح فرار خود را برای خبرنگاران تشریح کرد : سرهنگ معزی ابتدا گفت که یکی از طرفداران مجاهدین خلق است وی گفت برنامه فرار را از چندی قبل با دقت از وی طرفداران بنی صدر در نیروی های مسلح و اعضای گارد سابق رئیس جمهوری سازمان داده شده بود.سرهنگ معزی افزود ، صبح روز سه شنبه 6 مرداد 1360 یک نقشه پرواز آموزشی سوختگیری شبانه را طراحی کردم و 4 تن دیگر از خدمه هواپیما نیز از جریان پرواز آموزشی آگاه بودند.

وی گفت : عصر روز موعود مطابق معمول به پایگاه هوایی رفتیم تا خود را برای یک پرواز عادی آماده کنیم.مخازن سوخت را پر کردیم و همه چیز را مرتب نمودیم.ساعت20/30 دقیقه بامداد موفق شدیم بنی صدر را به طور پنهانی وارد هواپیما کرده و آنجا پنهان کنیم و سر انجام ساعت 22:30 از باند فرودگاه برخاستیم و نخستین مرحله ماموریت خود را همان طور که طرح ریزی کرده بودیم با موفقیت به انجام رساندیم.معزی گفت : با پرواز در ارتفاع کم موفق شدیم از حریم ایران بگذریم بدون آن که هواپیما به وسیله رادارها ردیابی شود.

وی افزود:بعد از گذشتن از فراز ترکیه ، شرق مدیترانه ، قبرس و بالاخره یونان پرواز کردیم و در یونان رادارهای این کشور برای نخستین باز هواپیما را مشاهده کردند.

منابع نزدیک به بنی صدر گفتند : خلبان هواپیما قبل از اینکه در فرانسه فرود آید با رادیو به مقامهای فرانسوی اطلاع داده بود که حامل رئیس جمهور سابق است که خواستار پناهندگی سیاسی است.

تشریح پرواز توسط بنی صدر

به گزارش واحد مرکز خبر از پاریس ، درساعت 2:14 مورخ 7 مرداد 1360 به وقت محلی تلویزیون کانال دو فرانسه نشان داد که بنی صدر در حالی که سبیلش را تراشیده بود در کنار مسعود رجوی ، سلامتیان و سرهنگ معزی ایستاده بودند به سوالات خبرنگاران پاسخ داد: من یک روز قبل و ساعت 6 بعد از ظهر به وقت تهران به من خبر دادند ، از این رو من در ساعت 20:30 سوار هواپیما شدم و در ساعت 22:30 به سوی فرانسه پرواز کردیم.

بنی صدر پس از فرود هواپیما در فرانسه به خانه اش در کشن 3 کیلومتری جنوب پاریس وارد شد.رئیس جمهور معزول ایران در ساعت 10:15 به وقت محلی وارد آپارتمان سه خوابه اش در طبقه اول یک ساختمان متوسط در خیابان دوپون ریال گردید .وی با یک اتومبیل دولتی و به همراه تعدادی پلیس که اتومبیل او را محافظت می کردند وارد این خانه که 40 پلیس فرانسه از آن حفاظت می کنند شد.عمه ، خواهر و دو دختر بنی صدر در پاریس زندگی می کنند و از 20 ژوئیه دو روز پس از آنکه دادستان تهران گفت : بنی صدر ناپدید شده است پلیس با جلیقه ضد گلوله به حراست از خانه ی پرداخت.

اظهارات میتران رئیس جمهوری وقت فرانسه

فرانسو میتران رئیس جمهوری فراسه ، دیروز در لندن گفت : فرانسه به شرط آنکه بنی صدر قوانین کشورش را رعایت کند به وی پناهندگی سیاسی داده است.میتران گفت یک شخصیت خارجی که دیروز رئیس کشوری بود بدون شک برای حفظ جان خود تقاضای پناهندگی می کند.

هشدار های رادار ایران

قاضی عسگر در مورد تغییر جهت هواپیما به سمت شمال کشور گفت : در حالی که خلبان هواپیمای ربوده شده سمت شمال کشورمان را پیش گرفته بود و پیش می رفت مرتبا از رادار زمینی اخطار  می شد که در صورت عدم بازگشت ، مورد اصابت موشک قرار خواهید گرفت .به دنبال اخطار های مکرر ، هواپیمای شکاری نیز به تعقیب هواپیمای ربوده شده پرداخت ، هواپیمای جنگنده که با فاصله زیادی از هواپیما ی ربوده شده در پرواز بود ، به هواپیمای تانکر اخطار داد ، در صورت تغیر جهت و عدم بازگشت مورد اصابت موشک قرار خواهد گرفت ، با این اخطار خلبان هواپیمای تانکر ، گردشی کرد و پس از حصول اطمینان از اینکه هیچ هواییمایی در تعقیب وی نیست ، به سرعت راهش را ادامه داد و از شمال کشورمان گریخت.

محمد ری شهری رئیس دادگاه های انقلاب و ارتش

در خصوص مکانیزم فرار و اینکه چگونه افراد شخصی و غیر نظامی می توانسته اند از یک پایگاه نظامی به این سادگی فرار کنند گفت : این فرار را باید ناشی از ضعف فرماندهی منطقه دانست با اینکه به ایشان تذکر داده شده بود که افرادی در نیرو هستند که ممکن است خطرهایی داشته باشند برای نیرو ، حتی خود خلبان معزی اخراج شده از ارتش بود ، ایشان را به بهانه اینکه وی دارد پرواز می کند به ارتش برگرداندند که این هم از حسن رئوفت و عطوفت شهید فکوری بود و سوء نیتی در کار نبود .ولی به عنوان قصور باید بپذیریم ضعف هایی هم در مورد تردد و کنترل رفت و آمد در پایگاه و باند فرودگاه وجود داشته است برای مثال وقتی خلبان مهمان یا همراهی داشته باشد از نظر دژبان در پایگاه ها به میهمان توجهی نمی شود یعنی به صورت عرف است.وقتی فردی ناشناس است افراد دیگر را می تواند به عنوان آشنا  و دوست و همرا وارد پایگاه کند که این وعی ضعف است .