زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۵ تیر ۲۵, جمعه

خبر فوری - شبه کودتای نظامی در ترکیه

خبر فوری - شبه کودتای نظامی در ترکیه
بنا به اخباری که از ترکیه در سایتهای غربی ترکیه ای وعربی از جمله فردا والجزیره بدست آمده  بعضی از نظامیان تمرد کرده وبرخی از مراکز نپامی ترکیه در بعضی از شهدهای ترکیه را در اختیار گرفتند.
صدای تیراندازی در نقاط مختلف استانبول شنیده میشود 
رسانه ها گفته اند که محمد فتح الله گولن پشت این کودتا میباشد
پل وتنگه بوسفر هم بسته شد وچند تانک در فرودگاه آتاترک مشاهده شده است


بیانیه ارتش ترکیه: اجازه انجام کودتا در ترکیه را نخواهیم داد سرویس ترکیه- ستاد کل ارتش ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که این نهاد اجازه انجام کودتای نظامی در ترکیه را نخواهد داد.

به گزارش کردپرس به نقل از حریت، فرماندهی ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرد که ارتش این کشور یک فرماندهی دارد و اجازه نخواهد داد هیچ تحرک غیرقانونی برای انجام کودتا در این نهاد صورت گیرد.
در بیانیه ای که فرماندهی ستاد کل ارتش ترکیه امروز پنجشنبه منتشر کرده است به شایعات موجود در خصوص احتمال کودتا از سوی هواداران فتح الله گولن در میان نظامیان ارتش پاسخ داده شده است.
محمد فتح الله گولن واعظ، نویسنده و تدریس کننده علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند.
گولن در طول عمر خود مشغول تدریس نسخه‌ای پیشرفته از اسلام با عنوان «اسلام آناتولیایی» که مبتنی بر آموزه‌های یک عالم اسلامی به نام سعید نورسی بوده است. در تفکر گولن که عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است؛ هرگونه تروریسم شدیداً محکوم است و او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتاب‌های آسمانی است و خود او برای چنین گفتمان‌هایی با واتیکان و برخی مراکز مذهبی یهودی بارها پیشقدم شده است. در عین حال نسبت به شیعیان نگاهی به شدت منفی دارند و موضع گیری‌های سختگیرانه‌ای دربارهٔ ایران از خود نشان می‌دهند. در فضای فکری ترکیه گولن به عنوان شخصیمحافظه کار و میانه رو و در عین حال مذهبی محسوب می‌شود. او از ایده حجاب برای زنان حمایت می‌کند و شاگردان و پیروان خانم او غالباً روسری به سر می‌کنند.

جنبش گولن[ویرایش]

گولن با تمکن مالی[نیازمند منبع] شخصی اقدام به راه‌اندازی سرویسی برای «خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم» از دهه ۷۰ میلادی کرده است که افراد بسیاری برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده‌اند و در طی سالها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم نمودند.[نیازمند منبع] امروزه این مجموعه بسیار بزرگ که به «جنبش گولن» معروف است، با همکاری افراد بسیار زیادی از مسلمانان دنیا - عمدتاً ترکیه‌ای- اداره می‌شود. گمانه زنی در مورد تعداد افراد حاضر در این بنیاد بزرگ متفاوت است، اما چند صد هزار تا ۴ میلیون نفر به عنوان همکاران این پروژه بزرگ بین‌المللی ذکر شده است. افراد همکار در این بنیاد عمدتاً دانش آموزان، معلمان، تجار، روزنامه نگاران و افراد تحصیل کرده در زمینه‌های مختلف هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر