مقامات ایران تا کنون در قبال اعلام روز جمعه 17 مارس دولت امریکا مبنى بر قرار دادن دو عضو «سرایا الاشتر» یا «گردان‌هاى الاشتر»، یکی از گروه‌های شیعه بحرینى تحت حمایت سپاه پاسداران در فهرست گروه‌هاى تروریسستی ، سکوت اتخاذ کرده‌اند.
رسانه‌هاى رسمى ایران مانند خبرگزاری‌هاى «ایرنا» و «صدا و سیما» یا خبرگزاری‌هاى نزدیک به سپاه مانند «فارس» و «تسنیم»، همواره عملیات مسلحانه این گروه و گروه‌هاى دیگر را که در خاک بحرین صورت می‌گرفت، پوشش می‌دادند.
دولت امریکا، دو مرد بحرینی به نام‌های احمد حسن یوسف و سید مرتضی مجید رمضان علوی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.
اکنون وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده که این ۲ عضو عضو «گردان‌هاى الاشتر» به نام‌های احمد حسن یوسف و سید مرتضی مجید رمضان علوی در فهرست «عاملان تروریستی» این کشور قرار گرفته و انان را تحریم کرده است؛ از این رو هرگونه معامله با این دو نفر ممنوع شده است.

گروه «گردان‌های الاشتر»

گروه «گردان‌های الاشتر» از زمان تاسیسش در سال 2012 مسئولیت ترور تعدادى از نیروهاى انتظامى و امنیتى بحرین را بر عهده گرفته است.
به گفته منابع امنیتى بحرین به نقل از رسانه هاى بحرینى، این گروه «تندرو» توسط دو نفر به نام‌هاى احمد یوسف سرحان ، ملقب به «ابو منتظر» و جاسم احمد عبدالله، ملقب به «ذوالفقار»، که پس از یک حمله مسلحانه به ایران گریخته‌اند، تاسیس شد.
دو عضو ارشد دیگر سازمان به نام‌هاى حسین جعفر عبدالله وفاضل محمد علی نیز ضمن هماهنگى با رهبران گروه، دونفر را به منظور دریافت آموزش‌های نظامى به عراق اعزام کردند.
عباس حسن احمد صالح و عبدالله محمد عبدالله سال 2016 در عراق، آموزش‌هاى مختلف نظامى مانند ساختن بمب هاى تله‌اى و روش‌هاى مختلف استفاده از اسلحه دیده‌اند. این اموزش‌ها توسط گروه «گردان‌هاى حزب الله عراق» تحت حمایت سپاه قدس ایران، انجام شده است.
پس از اعترافات تعدادى از اعضاى دستگیر شده گروه «گردان‌هاى الاشتر» در سال گذشته، وزارت امور خارجه بحرین سفیر عراق در منامه را احضار کرد. در پی این احضار، شیخ خالد بن احمد بن محمد ال خلیفه وزیر امور خارجیة بحرین نسبت به «انجام عملیات تروریستى توسط گروه‌هاى شبه نظامى از جمله سرایا الاشتر، که در عراق آموزش دیده‌اند» به شدت اعتراض کرد.

عملیات «گردان‌های الاشتر»

این گروه 15 ژانویه گذشته مسئولیت حمله به منطقه بنى جمره و زخمى کردن یک مامور امنیتى را بر عهده گرفت. این گروه در بیانیه‌اى اعلام کرد که این حمله را براى انتقام از اعدام تعدادى از اعضاى این گروه که در سال 2014 تعدادى از افسران بحرینى و یک افسر امارتى را ترور کردند، انجام داه است.
«گردان‌های الاشتر» 17 جولاى 2013 نیز مسئولیت انفجار یک خودرو توسط یک کپسول گاز انفجارى نزدیک مسجد شیخ عیسى در منطقه الرفاع منامه پایتخت بحرین را بر عهده گرفته بود.
بیشتر بدانید

افشای پادگانهای آموزش گروههای تروریستی سپاه پاسداران

انعكاسات گسترده افشاي مراكز آموزشي سپاه پاسداران

دولت بحرین به دنبال ادامه عملیات گروه‌هاى تحت حمایت ایران، 4 مارس 2014 گروه‌هاى «ائتلاف 14 فوریه»، «گردان‌های الاشتر» و«گردان‎‎‌های المقاومة» و گروه‌هاى مرتبط به آن‌ها را، «گروه‌های تروریستى» اعلام کرد.

تهدیدات مقامات ایران علیه بحرین


عملیات مسلحانه گروه‌هاى تحت حمایت سپاه پاسداران در بحرین در حالى ادامه داشته که مقامات ایران هر از چند گاهى دولت این کشور را صریحا به اشغال این کشور یا حمایت از خشونت و عملیات مسلحانه تهدید کرده‌اند.