شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام ایران گفته است که طی 2 هفته اخیر مسئولان عراقی در مرز مهران اجازه ورود کالاهای ایرانی را صادر نمی کردند. این باعث شد خسارت های بسیاری به تجار و بازرگانان وارد و کامیون های زیادی در نقطه مرزی معطل شود.
به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:«نبود قوانین مدون گمرکی در عراق خسارت بسیاری به تجار ایرانی زده است. رویه های گمرکی در عراق تابع تصمیمات سیاسی و سلیقه ای مسئولان این کشور است که باعث شده یک وحدت رویه در نحوه برخورد با تجار و بازرگانان وجود نداشته باشد».
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان ایلام از مسئولان استان خواست هر 2 هفته یکبار با تشکیل کارگروهی ضمن بررسی مشکلات موجود در مرز مهران با رایزنی طرف عراقی نسبت به برطرف کردن آنها و تسهیل در امر صادرات کالا اقدام کنند.
پیش از این نیز مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در دیدار با رئیس شورای عمومی گمرک عراق گفته بود: «اگر کالایی مجوز استاندارد و بهداشت ایران را دارد دیگر لزومی ندارد در سر مرز برای اخذ مجوز استاندارد طرف عراقی کالا معطل بماند و باید این مشکلات را حل کنیم».
حکیم جاسم جسام رئیس شورای عمومی گمرک عراق ضمن پذیرش ناهماهنگی‌های موجود میان دو کشور و پذیرش اختلاف رویه در گمرکات عراق، از تلاش طرف عراقی برای یکسان سازی حقوق و عوارض در گمرکات سراسر این کشور خبر داده بود.