آغاز شصتمین سال تاسیس سازمان مجاهدین خلق ایران مبارک باد

آغاز شصتمین سال تاسیس سازمان مجاهدین خلق ایران  مبارک باد

۱۴۰۳ شهریور ۱۸, یکشنبه

دغدغه‌های مشترک مدیران سیا و ام‌آی‌۶: روسیه، چین و تروریسم اسلامی

 دغدغه‌های مشترک مدیران سیا و ام‌آی‌۶: روسیه، چین و تروریسم اسلامی


ریچارد مور و بیل (ویلیام) برنز، مدیران ام‌آی‌۶ و سیا © ودغدغه آنها در رابطه با  روسیه وچین ودولت اسلامی
AP

یادداشت مشترک دو مدیر اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا چند روز قبل از سفر کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس به واشنگتن منتشر شده است. آنان در روزنامۀ تایمز مالی با برشمردن تهدیدهای اصلی زمانۀ خود - روسیه، چین و تروریسم اسلامی – تأکید می‌کنند که دستگاه‌های اطلاعاتی دو کشور باید با اتکاء بر فناوری‌های جدید، همکاری تنگاتنگ و دوستانۀ خود را ادامه دهند.

بیل برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) و ریچارد مور، رئیس سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (اس.آی.اس یا ام.آی.۶) در یادداشتی مشترک در روزنامۀ تایمز مالی، با یادآوری سابقۀ طولانی همکاری میان این دو سازمان تأکید می‌کنند که کلید این همکاری نزدیک «اعتماد، صراحت، چالش‌های سازنده و دوستی» است.

آنها یادآوری می‌کنند که همکاری دو سازمان اطلاعاتی از همان بدو تأسیس سیا در سال ۱٩۴۷ تا امروز ادامه داشته است، هرچند که این نوع همکاری‌ها حتی قبل از شکل‌گیری سازمان سیا، و از چند سال قبل از شروع جنگ جهانی اول میان دو دولت وجود داشته است.

هر دو طرف تأکید می‌کنند که «ما هیچ متحد قابل اعتماد یا محترم‌تری نداریم.» این بدین معناست که حتی سازمان اسرائیلی موساد هم در محرمیت دوجانبۀ سیا-ام‌آی۶ جایی ندارد.

بیل برنز و ریچارد مور سپس به تهدیدهای اصلی در «سیستم بین‌المللی مناقشه‌برانگیز کنونی» می‌پردازند و قبل از هرچیز تلاش‌های مستمر خود را برای حمایت از اوکراین شرح می‌دهند و تأکید می‌کنند که «ادامۀ این مسیر ضروری‌تر از همیشه است و پوتین در نابود کردن حاکمیت ملی و استقلال اوکراین هیچگاه موفق نخواهد شد.»

نویسندگان یادداشت، جنگ اوکراین را در عین حال فرصتی کم‌نظیر برای آزمایش فن‌آوری‌های جدید می‌دانند و می‌نویسند: «جنگ اوکراین اولین مورد از نوع خود بود که نرم افزار‌های «باز» (Open Source) را با فناوری‌های پیشرفتۀ میدان نبرد، از جمله با کاربرد تصاویر ماهواره ای تجاری و نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین، جنگ سایبری و شبکه‌های اجتماعی، همه را با هم ترکیب کرد».

همچنین مقابله با «انتشار دروغ و اطلاعات نادرست» از سوی روسیه، یکی دیگر از چالش‌های مهم دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس دانسته شده است.

خاورمیانه

بیل برنز و ریچارد مور در ادامۀ یادداشت مشترک خود، چین را «چالش اصلی ژئوپلیتیکی و اطلاعاتی قرن بیست و یکم» می‌دانند و سپس به سراغ موضوع تروریسم می‌روند. به نوشتۀ آنان مبارزه با تروریسم همچنان «در قلب مشارکت دو سازمان» است و از جمله «خنثی‌سازی تهدیدهای مجدد گروه دولت اسلامی (داعش)» یکی از اهداف آنهاست. آنان بدون این که از ایران یا اسرائیل اسم ببرند می‌نویسند که سیا و ام.آی.۶  در خاورمیانه «از کانال‌های اطلاعاتی خود برای اعمال فشار استفاده کرده‌اند تا به خویشتن‌داری و کاهش تنش» دست یابند.

ریچارد مور و بیل برنز با اشاره به جنگ غزه می‌نویسند «به طور خستگی‌ناپذیر برای دستیابی به آتش‌بس و توافق در مورد گروگان‌ها و پایان دادن به رنج و تلفات جانی وحشتناک غیرنظامیان فلسطینی» تلاش می‌کنند.

در بخش پایانی یادداشت، دو مدیر دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس اهمیت «حفظ برتری تکنولوژیک» را گوشزد می‌کنند و به ویژه با تأکید بر فن‌آوری‌های هوش مصنوعی، می‌نویسند «سیا و ام.آی.۶ قادر نخواهند بود به تنهایی از پس این چالش بزرگ برآیند و کمک گرفتن از بخش خصوصی الزامی است.»

ریچارد مور و بیل برنز معتقدند نظم بین‌الملل که ساختاری کم و بیش «متعادل، صلح‌آمیز و نسبتاً باثبات» ایجاد کرده بود از دوران جنگ سرد به بعد هیچگاه تا بدین حد در خطر نبوده و به همین دلیل همکاری بسیار نزدیک دو سازمان باید با «دوستی و اعتماد متقابل» ادامه یابد.ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر