آغاز شصتمین سال تاسیس سازمان مجاهدین خلق ایران مبارک باد

آغاز شصتمین سال تاسیس سازمان مجاهدین خلق ایران  مبارک باد

۱۴۰۳ شهریور ۲۸, چهارشنبه

لیبراسیون : انفجار پیجرهای حزب‌الله تحقیر رژیم ایران و آغاز چرخشی مهم در جنگ است

 لیبراسیون : انفجار پیجرهای حزب‌الله تحقیر رژیم ایران و آغاز چرخشی مهم در جنگ است



لیبراسیون روزنامۀ صبح پاریس در تحلیل انفجار همزمان هزاران پیجر حزب‌الله لبنان و اعضای سپاه پاسداران در سوریه از این عملیات غافلگیرانه و بی سابقه که به سرویس های اطلاعاتی اسرائیل نسبت داده شده به عنوان تحقیر حزب‌الله و رژیم ایران و آغاز چرخشی تعیین کننده در جنگ اسرائیل با حزب‌الله و پی آمدهای آن در منطقه یاد کرده است.

روزنامۀ صبح پاریس یادآوری کرده است که دوشنبه گذشته اسرائیل بازگشت ساکنان مرزهای شمال این کشور به خانه‌هایشان را از اهداف جنگی خود اعلام کرد و با این تصمیم کابینۀ امنیتی اسرائیل صریحاً عزم خود را برای آغاز حمله‌ای گسترده به لبنان به منظور دور کردن خطر حملات موشکی حزب‌الله از مرزهای شمالی اعلام نمود. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در ملاقات با فرستادۀ ویژه آمریکا، آموس هوخشتین، صریحاً گفت : اقدام نظامی علیه حزب‌الله تنها ضمانت بازگشت ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان است.

لیبراسیون نوشته است که تنها حزب‌الله لبنان اعضای خود را به پیجرهای انفجاری مجهز نکرده بود. به نوشتۀ لیبراسیون برای گریز از شنود و ردیابی تلفن‌های همراه توسط اسرائیل، حکومت ایران استفاده از این پیجرها را قویاً به حزب الله توصیه و خود حزب‌الله نیز خریداری آنها را برعهده گرفته بود. علاوه بر اعضای حزب الله لبنان شماری از اعضای سپاه پاسداران نیز به همین پیجرهای مجهز بوده‌اند و انفجار همزمان آنها به مجروح شدن شماری از اعضای سپاه پاسداران در سوریه و لبنان از جمله سفیر جمهوری اسلامی و محافظ او در بیروت منجر شد. به نوشتۀ نیویورک تایمز در نتیجۀ انفجار یکی از این پیجرها سفیر تهران در لبنان، مجتبی امانی، دست‌کم یکی از چشمان خود را از دست داده است. 

حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان از انفجار پیجرهای اعضای این گروه وابسته به تهران به عنوان یک نقصان، یک گسل امنیتی بزرگ یاد کرده و بار دیگر انتقامی سخت از اسرائیل را وعده داده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی نیز این انفجارها را "اقدام تروریستی" و "کشتار جمعی شهروندان لبنان" توسط اسرائیل خوانده است. 

لیبراسیون در ادامه افزوده است که اسرائیل بار دیگر با عملیات دیروز خود حزب الله و رژیم ایران را تحقیر کرد. روزنامۀ فرانسوی در ادامه پرسیده است که با این وضع آیا رژیم ایران که هنوز انتقام خون اسماعیل هنیه را نگرفته همچنان دست روی دست خواهد گذاشت و "صبر راهبردی" را در پیش خواهد گرفت؟

انفجار پیجرهای حزب الله لبنان تاکنون به کشته شدن ده تن از اعضای این گروه نظامی و زخمی شدن ٢٨٠٠ تن دیگر از آنان منجر شده است. حال ٢٠٠ تن از زخمی شدگان نیز وخیم گزارش شده است.

روزنامۀ آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از مقامات واشنگتن نوشته است که پیجرهای حزب الله را شرکت تایوانی "گُلد آپولو" تولید کرده و فروخته است و سرویس های اطلاعاتی اسرائیل موفق شده‌اند پیش از رسیدن آنها به لبنان مواد انفجاری کوچکی در کنار باطری‌های آنها کار بگذارند. برغم تکذیب شرکت تایوانی، مقامات آمریکایی به نشریۀ نیویورک تایمز گفته‌اند که سرویس های اطلاعاتی اسرائیل توانسته‌اند بمب‌های کار گذشته شده را دیروز سه شنبه هفدهم سپتامبر رأس ساعت پانزده و سی دقیقه به طور همزمان از راه دور منفجر کنند و به این ترتیب ضربۀ سنگین و بی سابقه‌ای به حزب‌الله لبنان وارد آورند.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان به خبرگزاری فرانسه گفته است که پیجرهای منفجر شده بخشی از محموله‌ای است که حزب الله به تازگی وارد کرده بود.

فیگارو، روزنامۀ صبح پاریس، از انفجار همزمان این پیجرها به عنوان آخرین عملیات خیرکنندۀ سرویس های اطلاعاتی اسرائیل یاد کرده که توانستند در آستانۀ حمله‌ای گسترده به حزب الله در جنوب لبنان هزاران تن از اعضای این گروه را بدون شلیک یک گلوله خنثی کنند. با اقدام سرویس های اطلاعاتی اسرائیل، عملاً خود حزب‌الله صدها مادۀ انفجاری را در جیب اعضای خود قرار داد.ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر