مسکو، در پاسخ به هشدارهای واشنگتن پیرامون نقش روسیه در سوریه، اعلام کرد که "در صورت نیاز" در این کشور دست به اقدام نظامی خواهند زد. 

در تحولی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه 9 سپتامبر اعلام کرد که در صورت نیاز روسیه اقدامات نظامی بیشتری برای مبارزه با تروریسم در سوریه انجام خواهد داد. وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که حضور نظامیان روسی در سوریه برای آموزش سلاحهای روسی است. 

پیش از این کاخ سفید روز سه شنبه هشدار داده بود که تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه می تواند به "رویارویی" با عملیات ضد داعش نیروهای ائتلاف بیانجامد. 

در همین حال مقامات آمریکایی روز سه شنبه تایید کردند که در روزها اخیر سه هواپیمای روسی در سوریه فرود آمده است. 

این مقامات، که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که دو هواپیما از نوع هواپیماهای غول پیکر "آنتونوف 124" و سومی هواپیمای مسافربری بوده است. این هواپیماها در فرودگاه لاذقیه، که خاستگاه اصلی بشار اسد است ، فرود آمده اند. 

این مقامات خاطر نشان کردند که روسیه اقدام به ساخت خانه های موقت برای اسکان "صدها نفر"، و تاسیسات فرودگاهی کرده اند، و نشان از احداث یک پایگاه هوایی دارد. 

جوش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: "آمریکا گزارشها پیرامون استقرار نیروها و هواپیماهای روسی در سوریه را پیگیری می کند." 
او گفت: "این اقدامات می تواند باعث کشته شدن بیشتر مردم، فرار بیشتر پناهجویان و مقابله با جنگ ضد داعش ائتلاف بین المللی در سوریه بشود." 

ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا از سال گذشته تا کنون بیش از 50 هزار سورتی برای مقابله با سازمان تروریستی داعش در عراق و سوریه انجام داده است. 

در همین حال بلغارستان، یکی از اعضای پیمان ناتو، روز سه شنبه اعلام کرد که از عبور هواپیماهای روسی برفراز آسمان این کشور جلوگیری کرده است. آمریکا از یونان هم خواسته است اجازه عبور هواپیماهای روسی به مقصد سوریه از فراز آسمان خود را ندهد. 

ارنست گفت: "ما نظرات خود را به آگاهی روسیه رسانده ایم. اگر آنها به این اقدامات حمایتی خود ادامه دهند، می تواند به بی ثباتی و ضدیت با جامعه بین المللی منجر شود." 

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم روز شنبه با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود تلفنی گفتگو و "نگرانی" آمریکا را از تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه به وی اعلام کرد. لاوروف روز دوشنبه گفت بود که کمکهای تسلیحاتی و آموزشی روسیه به سوریه چیز پنهانی نیست