زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ دی ۸, سه‌شنبه

بررسی تحلیلی از حمله ارتش نیجریه به مرکز طرفداران رژیم

بررسی تحلیلی از حمله ارتش نیجریه به مرکز طرفداران رژیم

جنبش اسلامی نیجریه توسط رهبر کنونی اش ابراهیم زکزاکی ، سه دهه پیش پایه گذاری شد. زکزاکی یکی از رهبران انجمن دانشجوئی مسلمان در نیجریه بود که در اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دعوت رژیم به ایران رفت و توسط رژیم یارگیری شد. زکزاکی در گزارشی که در یکی از سایت های رژیم چاپ شده در این مورد میگوید:
"
ما در دانشگاه به فعّالیت‌های اسلامی می‌پرداختیم و سازمانی به نام «انجمن اسلامی سوره نیجریّه» داشتیم که من دبیر کلّ این انجمن در دانشگاه خودم بودم. در فوریه 1980 م. برای اوّلین سالگرد انقلاب اسلامی به ایران آمدم. قبل از آمدن به ایران، به عنوان یک مسلمان به فعّالیت‌هایی مشغول بودم و آرزو داشتم کشور اسلامی داشته باشیم و بتوانیم کنترل کشور خود را به دست بگیریم؛ چون حکومت ما کمونیستی بود؛ امّا بعد از اینکه از ایران دیدن کردم، تمام دیدگاه‌هایم تغییر کرد. ما به یک الگوی ایرانی و تعلیمات امام خمینی(ره) احتیاج داشتیم. خُب الحمدالله در دهه هشتاد جنبش اسلامی در نیجریّه آغاز شد."
زکزاکی که سنی بود، در ایران شیعه شد و با لباس آخوندی به نیجریه بازگشت و جنبش اسلامی را براه انداخت. طی سه دهه گذشته، زکزاکی با حمایت رژیم توانست این جنبش را در بخش های شمالی نیجریه گسترش دهد و هزاران عضو و هوادار برای آن ایجاد کند.
فعالیت های زکزاکی بصورت رسمی زیر پوشش یکی از نهادهای رژیم بنام مجمع جهانی اهل بیت قرار دارد. این نهاد، مسئول حمایت و سرپرستی جریانات و گروههای شیعه در سراسر جهان است و رئیس آن آخوندی بنام محمد حسن اختری است. مجمع اهل بیت هر چند یکبار رهبران گروههای شیعه وابسته به رژیم را از سراسر جهان در تهران جمع میکند و همایش برگزار میکند. آخوند اختری چندین بار به نیجریه سفر کرده و با زکزاکی دیدار کرده است (عكس زير)
زکزاکی نیز بارها به ایران سفر کرده است. در تصوير زير وی در جلسه ای در تهران است که برای بزرگداشت او ترتیب داده شده بود. در این عکس وی در کنارزهرا مصطفوی دختر روح الله خمینی نشسته است (عكس زير)
جنبش اسلامی نیجریه در همه فعالیت های خود، در درجه نخست، مبلغ رژیم ایران و ولی فقیه خامنه ای است. این گروه مراسم مذهبی مثل عزاداری و سینه زنی عاشورا و اربعین را برگزار میکند و خودش را بعنوان منظم ترین گروه اسلامی در نیجریه جا میاندازد.
طی سالهای گذشته، جنبش اسلامی نیجریه، به درخواست رژیم، دشمنی با آمریکا را سرلوحه شعارهای سیاسی خود قرار داده و در تجمعات سیاسی که برگزار میکند، پرچم آمریکا و اسرائیل را آتش میزند. جنبش اسلامی با برگزاری روز قدس، تلاش میکند تا در میان مسلمانان نیجریه یارگیری کند و همچنین بر سیاست های دولت نیجریه نیز تأثیر بگذارد. زکزاکی چند سال پیش به لبنان رفت و با حسن نصرالله رهبر حزب الله دیدار کرد. در این دیدار، نصرالله یک پرچم سرخ که گویا از کربلا آورده شده را به زکزاکی هدیه داد.
رژیم با الگو برداری از موفقیت خود در جاانداختن حزب الله در لبنان، تلاش کرده است که با بذل و بخشش در میان شیعیان نیجریه، نفوذ و قدرت جنبش اسلامی را گسترش دهد. این ولخرجی ها بویژه در آفریقا که فقر ابعاد گسترده تری دارد، دست رژیم را باز میکند. در مراسم عمومی، جنبش اسلامی به هواداران خود از مواد خوراکی تا اسباب و اثاثیه برای منزل هدیه میدهد و اعضای این جنبش حقوق دریافت میکنند. رژیم با الگو برداری از لبنان، چند مرکز درمانی نیز براه انداخته تا اعضای جنبش را تحت پوشش قرار دهند.
یکی از فعالیت های جنبش اسلامی، تربیت آخوند برای اعزام به مناطق مختلف نیجریه و همچنین کشورهای همجوار برای تبلیغ شیعه ولایت فقیه است. جنبش اسلامی هر هفته کلاس های آموزش دینی برگزار میکند و همچنین ضمن همکاری با جامعه المصطفی در مشهد و قم، به تربیت آخوند نیجریه ای مشغول است. جامعه المصطفی که رئیس آن خامنه ای است، در بیش از 60 کشور جهان شعبه دارد، وظیفه اش پرورش و صادرات آخوند خارجی است.
در اینجا زکزاکی را در سفر به ایران و دیدار با مسئولین جامعه المصطفی می بینیم.(تصوير پايين)
جنبش اسلامی نیجریه ضمن دفاع از و لایت فقیه، خواهان برپائی قوانین اسلامی و شریعت در شمال نیجریه یعنی بخش مسلمان نشین این کشور است.
با توجه به ناچیز بودن تعداد شیعیان و اعضای جنبش اسلامی نسبت به جمعیت 180 میلیون نفری نیجریه، این سازمان نمی تواند مثل حزب الله لبنان صاحب ارتش و توپ و تانک باشد. اما، تلاش میکند تا با راه اندازی یک نوع میلیشیای بدون اسلحه بنام حره، آمادگی خود برای روز مبادا و روی آوردن به فعالیت نظامی را به نمایش بگذارد.
جنش اسلامی دارای یک رادیو است و مشغول راه اندازی یک شبکه تلویزیونی نیر بوده است.
در اکتبر 2010، مقامات نیجریه یک کشتی پر از سلاح های سنگین را در بندر لاگوس نیجریه توقیف کردند. این کشتی در بندرعباس بارگیری شده بود و موشک و خمپاره حمل میکرد .به گفته مقامات نیجریه ای، این سلاح ها قرار بود از طریق شمال آفریقا، به فلسطین و نوار غزه ارسال شود.
در ژوئن 2013 نیز مقامات امنیتی نیجریه یک هسته تروریستی متعلق به حزب الله را در شهر کانو شناسائی و اعضای آنرا دستگیر کردند.
جنبش اسلامی با توجه به دامن زدن به جو ضد آمریکائی و همچنینن دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی، باعت درگیری و تنش هائی در این کشور شده است. در گذشته، ارتش درگیری هائی با این گروه داشته و سال گذشته، نیروهای ارتش به تظاهرات روز قدس این جنبش حمله کردند و عده ای از انان منجمله سه تن از فرزندان شیخ زکزاکی را کشتند.
اما این بار، دخالت گسترده ارتش برای مقابله با جنبش اسلامی نیجریه نشان میدهد که دولت برای سرکوب و محدود کردن این جنبش تصمیم جدی اتخاذ کرده است.
دولت نیجریه که با گروه سنی تروریستی بوکو حرام درگیر است، جنبش اسلامی شیعه وابسته به رژیم و نقش این جنبش در دامن زدن به گرایشات رادیکال در این کشور را تهدید استراتزیکی برای این کشور دیده و تصمیم به مقابله با آن گرفته است.
سرکوب جنبش اسلامی نیجریه ضربه سختی به شبکه نفوذ رژیم در آفریقاست. رژیم طی سه دهه و با صرف دهها میلیون دلار از جیب مردم ایران، تلاش کرد تا جنبش اسلامی نیجریه را پایه ای برای گسترش نفوذ خود در این کشور و همچنین تأثیر گذاری روی مسلمانان در دیگر کشورهای آفریقا قرار دهد. اکنون، با سرکوب این گروه، سیاست رژیم برای صدور بنیادگرائی به آفریقا تضعیف میشود.
رژيم ايران مدعي شده كه سفارت عربستان در پشت اين حمله بوده است. مقامات مختلف رژيم اعم از حسن روحاني و لاريجاني و عده اي از آخوندهاي بالاي رژيم اين حمله را محكوم كرده اند و رژيم اقدام به برگزاري يك سري تظاهرات در تهران و قم عليه دولت نيجريه كرده است تا به اين ترتيب دولت نيجريه را زير فشار بگذارد. البته كار از كار گذشته و سرمايه هايش مشابه آنچه در يمن اتفاق افتاد برباد رفته است. باد تغييرات، در حال حاضر بسمت عكس منافع رژيم وزيدن گرفته است و عليرغم ادعاهاي ظاهري، تنگناهاي اين رژيم هر روز فزوني مي گيرد.
برگرفته از سایت بهارایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر