یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مقام‌های ایرانی خواست گام‌های لازم برای آغاز اجرای توافق هسته‌ای را به پایان برسانند.
به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، آمانو سه‌شنبه ۱۵ دسامبر در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ایران باید گام‌های نهایی ضروری را برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک با گروه ۱+۵ را به اتمام برساند. آغاز اجرای توافق هسهت‌ای پس از آن خواهد بود که آژانس، تکمیل این گام‌ها را اعلام کند.»

او افزود: «پس از اتمام گام‌های مقدماتی، بدون تاخیر شورای حکام را در جریان خواهم گذاشت.»

او ادامه داد که پس از عمل کردن ایران به تمام تعهداتش، گزارش مفصلی در این باره به شورای حکام ارائه خواهد شد.

آمانو همچنین از ضرورت افزایش بودجه برای نظام بر پایبندی ایران به پروتکل الحاقی و دیگر تعهدات این کشور بر پایه توافق هسته‌ای سخن گفت.

ایران و گرو ۱+۵، ۱۴ ژوئیه گذشته به توافقی هسته‌ای دست یافتند. برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌هایی که به خاطر این برنامه علیه تهران اعمال می‌شود، لغو خواهد شد. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.

انتظار می‌رود برنامه جامع اقدام مشترک، سال آینده همزمان با تعلیق اکثر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، به اجرا در آید. اما آغاز اجرای این برنامه، نیازمند گام‌هایی مقدماتی است از جمله انتقال ذخایر اورانیم غنی سازی شده ایران به غلظت پایین به روسیه و تغییر کاربری دو نیروگاه اتمی اراک و فوردو.