زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۵ اردیبهشت ۶, دوشنبه

نقض حقوق بشر- هشدار هیومن رایتس واچ نسبت به وضعیت وخیم زندانی سیاسی امید کوکبی در شکنجه‌گاههای ایران

لینک به منبع

هیومن رایتس واچ مستقر در آمریکا نسبت به افزایش درد و رنج زندانی سیاسی امید کوکبی که در  زندان اوین  به‌سر می‌برد هشدار داد. هفته گذشته پزشکان کلیه راست این زندانی سیاسی را به علت عارضه تومور بدخیم سرطانی، به‌طور کامل از بدنش خارج کردند.
هیومن رایتس واچ طی گزارشی نوشت: ”مقامهای رژیم ایران باید فوراً تضمین کنند امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی برای درمان بیماری سرطان که جان وی را در خطر قرار داده، به مراقبت‏های ‏پزشکی کافی دسترسی خواهد داشت.
رئیس امور خاورمیانه هیومن رایتس واچ گفت: ”محروم ساختن زندانی از مراقبت‏های ‏پزشکی لازم هم ظالمانه و هم غیرقانونی است.
امید کوکبی، ۳۰ ساله، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی مقطع فوق دکترای فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا بود. وی در سال ۱۳۸۹ برای دیدار با خانواده‌اش به ایران آمد، اما در روز ۱۰ بهمن همان سال هنگام ترک کشور در فرودگاه بازداشت شد و پس از 15ماه در بیدادگاههای رژیم به‌ریاست دژخیم صلواتی به ده سال زندان محکوم شد. وی به مدت طولانی در سلولهای انفرادی و بدون هیچ تماسی با خانواده و وکیلش به‌سر برد و در نامه‌یی افشاگرانه دلیل دستگیری خود را عدم قبول پیشنهاد همکاری با دستگاههای نظامی ـ‌ امنیتی رژیم در یک پروژه تحقیقاتی نظامی اعلام کرد.
امید کوکبی از مدتها قبل به بیماریهای گوناگون در زندان مبتلاء گشته بود اما مزدوران سرکوبگر با ممانعت از درمان وی باعث تشدید این بیماریها گردیدند. وکیل مدافع این زندانی سیاسی نیز با اعلام ابتلاء موکلش به سرطان کلیه خواهان رسیدگیهای فوری پزشکی و آزادی وی شده بود که با مخالفت دژخیمان قضاییه رژیم روبه‌رو گردیده بود که نهایتاً منجر به از دست دادن یک کلیه وی شد.
طی سالهای زندان بسیاری از شخصیتها و نهادهای سرشناس بین‌المللی از جمله ۱۸ برنده جایزه نوبل در نامه‌های جداگانه‌یی خواستار آزادی وی شده‌اند.
انجمن پیشبرد علوم آمریکا که یکی از معتبرترین نهادهای علمی در آمریکا است جایزه آزادی و مسئولیت‌پذیری خود را به امید کوکبی فیزیکدان زندانی در ایران اهدا کرد.
مراسم اهدای این جایزه قرار است در نشست سالانه این انجمن در سن خوزه کالیفرنیا در ماه فوریه سال آینده برگزار شود. . سازمان «پیشرفت علم» همچنین از کوکبی که حاضر نشد تخصص خود را برای اهداف مخرب به‌کار گیرد و تلاشهای او برای ایجاد امید و آموزش به دیگر زندانیان قدردانی کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر