زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ آذر ۲۹, چهارشنبه

اعدام سمیرا سبزیان؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش جامعه جهانی شد

 اعدام سمیرا سبزیان؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش جامعه جهانی شد

سمیرا سبزیان اعدام شد یک قربانی جنایتهای نظام ولایت فقیه 

سازمان حقوق بشر ایران؛ در گزارشی به موضوع اعدام سمیرا سبزیان در سپیده‌دم چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ پرداخت و نوشت که حکم اعدام سبزیان، کودک-همسری که به اتهام «قتل عمد» همسر خود به «قصاص نفس» محکوم شده بود، در زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین ضمن محکوم کردن این اعدام، خواستار «واکنش جدی جامعه جهانی» به موج اعدام‌ها در ایران شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، در این رابطه گفت: «سمیرا سبزیان سال‌ها قربانی آپارتاید جنسیتی، کودک-همسری و خشونت خانگی بود و امروز قربانی ماشین اعدام حکومت ناکارآمد و فاسدی شد که فقط با کشتن و ارعاب خود را زنده نگه داشته است. علی خامنه‌ای و دیگر مسئولان جمهوری‌اسلامی باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند.»

آنطور که در گزارش‌ها آمده است قرار بود روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه، حکم اعدام سمیرا سبزیان اجرا شود که پس از خبر رسانی گسترده و واکنش جامعه مدنی، به تعویق افتاد.

به گزارش منابع حقوق بشری، سمیرا سبزیان در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده بود و یک کودک-همسر بوده است و به گفته نزدیکانش، او پیش از ارتکاب قتل انتسابی، قربانی خشونت خانگی شده بود.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین اعلام کرده است که سمیرا سبزیان در زمان وقوع قتل دو فرزند ۷ ساله و ۶ ماهه داشت که از ۱۰ سال پیش و پس از زندانی شدن از دیدار فرزندان خود محروم بوده است.

آنطور که در گزارش‌ها آمده او برای اولین بار در این سال‌ها، فرزندان خود را برای ملاقات آخر پیش از اجرای حکم اعدام ملاقات کرده است.

وب‌سایت «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز ضمن پوشش اخبار این اعدام به آمار اعدام‌های صورت گرفته در ایران پرداخت.

بنابر اعلام «هرانا» در سال ۱۴۰۱ دست کم ۶۱۷ شهروند از جمله ۱۳ زن و ۶ کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن، بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

برهمین اساس اعلام شده است که از میان اعدام شدگان، اعدام دو نفر «در ملا عام» صورت گرفته است. همچنین در این مدت، ۱۳۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۶ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در سال جاری میلادی ۱۸ زن در ایران اعدام شده‌اند.

از سایت صدای امریکا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر