زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ بهمن ۲۲, یکشنبه

جو بایدن: عملیات اسرائیل در رفح بدون تضمین امنیت ساکنان نباید آغاز شود

جو بایدن: عملیات اسرائیل در رفح بدون تضمین امنیت ساکنان نباید آغاز شود

جو بایدن 

کاخ سفید می‌گوید جو بایدن در تماس تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل گفته است عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب نوار غزه تا زمانی که امنیت شهروندان فلسطینی تضمین نشده است، نباید آغاز شود.

در بیانیه روز یکشنبه ۲۲ بهمن کاح سفید درباره تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو آمده که آقای بایدن بار دیگر تصریح کرده «عملیات نظامی در رفح بدون برنامه معتبر و قابل اجرا برای تضمین امنیت و حمایت از بیش از یک میلیون نفری که آنجا پناه گرفته‌اند، نباید انجام شود.»

رفح در جنوب نواز غزه و در نزدیکی مرز مصر آخرین شهر بزرگی است که اسرائیل قصد دارد با هدف نابودی گروه افراطی حماس در آن عملیات زمینی اجرا کند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

مصر تهدید کرده است که در صورت اعزام نیروهای اسرائیلی به شهر رفح، پیمان صلح خود با اسرائیل را تعلیق خواهد کرد.

روزنامه وال استریت جورنال یکشنبه گزارش داد مسئولان مصری به حماس هشدار داده‌اند اگر تا دو هفته دیگر با اسرائیل به توافقی جدید برای آزادی اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه نرسد، ارتش اسرائیل عملیات زمینی در رفح را آغاز خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۹ بهمن گفت که پاسخ نظامی اسرائیل در غزه «بیش از حد» بوده و تأکید کرد که به دنبال «وقفه پایدار در جنگ» برای کمک به غیرنظامیان فلسطینی است.

تماس تلفنی او با نخست‌وزیر اسرائیل، نخستین مکالمه رهبران دو کشور بعد از این اظهارنظر انتقادآمیز رئیس‌جمهور آمریکا بود.

از سوی دیگر کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داده مکالمه جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در روز یکشنبه ۴۵ دقیقه طول کشید و علاوه بر مسئله حمله اسرائیل به رفح، دو موضوع دیگر شامل افزایش کمک‌های امدادی به غیرنظامیان در غزه و مذاکرات به‌بن‌بست رسیده با حماس درباره آزادی گروگان‌های اسرائیلی و وقفه در جنگ نیز مورد بجث قرار گرفته‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه به شبکه ای‌بی‌سی گفت با مقامات آمریکا موافق است که باید گذرگاه امنی برای تردد غیرنظامیان تضمین شود و اسرائیل با کار به روی «یک برنامه دقیق» در حال تخلیه بخش وسیعی از شمال رفح برای جا دادن به آنهاست.

او در عین حال گفت: «کسانی که می‌خواهند ما را از ورود به رفح منع کنند، در واقع می‌گویند شما در جنگ شکست خواهید خورد و از حماس دست بکشید.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به تصمیم اسرائیل گفت که چنین عملیاتی به «یک فاجعه انسانی غیرقابل توصیف» منجر خواهد شد.

در همین زمینه، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته است که حمله اسرائیل به رفح یک «فاجعه انسانی» خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان یکشنبه خبر داد آنالنا بائربوک اواسط هفته آینده به اسرائیل سفر می‌کند تا از اسرائیل بخواهد در جنگ وقفه ایجاد کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، تایمز اسرائیل و رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر