زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ اسفند ۹, چهارشنبه

سرورهای بنیاد مستضعفان هک شد؛ کاربران: «دعوای باندهای قدرت» بر سر «رانت و پول‌های بادآورده» است

 

سرورهای بنیاد مستضعفان هک شد؛ کاربران: «دعوای باندهای قدرت» بر سر «رانت و پول‌های بادآورده» است

حمله هکرها به سامانه‌های مختلف جمهوری اسلامی، این بار بنیاد مستضعفان

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه نهم اسفند، از «هک» سایت و اسناد «بنیاد مستضعفان» و «از دسترس خارج شدن وب‌سایت این نهاد توسط یک «گروه هکری» خبر داده‌اند.

تا زمان انشتار این گزارش، وب‌سایت بنیاد مستضعفان در دسترس نبوده است.

گروه هکری بختک تیر سال جاری نیز در اطلاعیه‌ای ضمن پذیرش مسئولیت حمله هکری به بنیاد شهید، اعلام کرده بود: «تمام سیستم‌ها، اطلاعات، و بکاپ‌های ستاد مرکزی» را حذف کرده است.

انتشار خبر این هک و برخی اسناد منتشر شده با واکنش‌هایی از سوی کاربران در فضای همراه شده است.

نریمان غریب، پژوهشگر امنیت سایبری، با انتشار برخی اسناد به دست آمده از هک روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی «ایکس»، به درخواست سپاه برای نصب تجهیزات مخابراتی بر «بام ساختمان‌های ستاد بنیاد و پلاسکو» با هدف فراهم شدن «امکان موقعیت یابی خطوط تلفن همراه، ارسال سیگنال‌های صوتی، پیام‌های متنی، صفحات وب و فایل‌های صوتی تصویری برای گوشی‌های هوشمند» اشاره کرده است.

او در پست دیگری در ایکس ضمن انتشار سند دیگری با مضمون «تغییر پرچم ایرانی دکل متعلق به شرکت حفاری شمال» و «استفاده از پرچم مصلحتی» اشاره کرده و از آن به عنوان نشانه «ترس جمهوری اسلامی، از پرچم جمهوری اسلامی بر روی کشتی‌های خود» یاد کرده است.

مریم شکرانی، روزنامه‌نگار، این مسئله را «دعواهای خانوادگی» دانسته و نوشته است: «به نظر می‌آید افشاگری‌ها و "بگم بگم‌"‌ها و دعوای باندهای قدرت به "مثلا" هک و شکایت از همدیگر رسیده است. درگیر این دعواهای خانوادگی نشویم، بهتر است!»

کاربر دیگری نیز این هک را نشان‌دهنده بالا گرفتن «جنگ بر سر رانت‌ و پول‌های بادآورده در هسته‌های قدرت» دانسته است.

سمیرا مهدوی‌زاده، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در واکنش به این هک‌ها نوشته است: «خوب خووب. سامانه های بنیاد مستعفان هم ‎هك شد !! گروه بختک! اطلاعات ما ایرانی ها از ملی بودن گذشته و حالا بین المللی شده.»

در شهریور سال گذشته هم گروه هکری ‎«بختک» اقدام به هک مجموعه «آستان قدس رضوی» که مدیربت آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود، کرده بود و مستندات فراوانی منسوب به این مجموعه را در کانال تلگرامی خود انتشار داد.

روی خط: هک و انتشار اسناد قوه قضائیه
  • Auto
  • 240p
  • 360p
  • 480p
  • 1080p
  • 720p

No media source currently available

0:0029:590:00
 دانلود 

پس از سرکوب‌های خونین اعتراضات سال‌های اخیر در ایران به‌ویژه بعد از آبان‌ماه ۹۸ و سال گذشته، گروه‌های هکری بسیاری در دنیا اعلام کردند که از جمله اهداف اصلی خود را نفوذ به سرورهای بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی و افشای اسناد آنها گذاشته‌اند.

در این ارتباط، دو گروه هکری «عدالت علی» و «قیام تا سرنگونی» با هک قوه قضاییه و قوه مقننه تاکنون اسناد زیادی را منتشر کرده اند.

وب سایت «فراز دیلی» روز دوشنبه هفتم اسفند، در گزارشی به فهرستی از مواردی که هکر‌ها ادعا کرده‌اند هک شده‌است، اشاره کرد.

در این گزارش به تعدادی از این موارد که تایید و برخی تکذیب شده‌اند، اشاره شده است. مانند «سامانه وزارت امور خارجه، سایت‌ریاست‌جمهوری ایران، اطلاعات شرکت‌های فعال بیمه، سرور‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیستم تشخیص چهره به‌نما، اپلیکیشن ۷۸۰، اپلیکیشن تپسی، وب‌سایت ثبت احوال، سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جایگاه‌های سوخت، شرکت اسنپ‌فود، سایت مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری خانه ملت و قوه قضائیه.»

حسین کزازی، کارشناس آی تی، با اشاره به «افزایش مهاجرت نخبگان این حوزه» به فراز دیلی گفت: «بسیاری از مشکلاتی که در این حوزه درگیر آن هستیم، تبعات مهاجرت نخبگان است. مانند کمبود نیروی تخصصی و حرفه‌ای و هک شدن‌های گسترده سیستم‌ها.»

او با تاکید بر این موضوع که «از نظر امنیتی، بسیاری از سازمان‌ها نتوانسته‌اند امنیت لازم را تامین کنند» گفت: «وقتی کشور ما کمبود نیروی متخصص مواجه شود، مشکلات امنیتی و فنی بیشتر به وجود می‌آید.»

به تازگی امیرحسین میراسماعیلی، روزنامه‌نگار، نیز در رابطه با هک گسترده اسناد قضایی جمهوری اسلامی ایران به صدای آمریکا گفت که این امر باعث شده است که «بار دیگر آبروی نظام جمهوری اسلامی» برود.

جزئیاتی از هک گسترده اسناد قضایی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با امیرحسین میراسماعیلی
دنبال کنید
LG

Join 3M savvy users and streamline your browsing today! Just 5 seconds to log in could save you hours. Don’t miss out on Sider’s ChatGPT Sidebar — Get started now!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر