زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

رؤسای اطلاعات آمریکا و اسرائیل برای گفتگو روی آتش‌بس در غزه، به قاهره رفتند

 رؤسای اطلاعات آمریکا و اسرائیل برای گفتگو روی آتش‌بس در غزه، به قاهره رفتند


نمائی از اردوگاه پناهندگان فلسطینی در رفح

درحالی که اسرائیل برای حمله به شهر پرجمعیت رفح، که آخرین پناه‌گاه آوارگان فلسطینی دانسته می‌شود، آمادگی گرفته، تل‌آویو برای توافق روی آتش‌بسی دیگر، با فشار فزاینده‌ای روبه‌رو شده است. در تازه‌ترین اقدام، رئیس استخبارات/اطلاعات اسرائیل سه‌شنبه ١٣‬ فوریه به قاهره رفته تا روی پیشنهاد آتش‌بس قطر، با رئیس استخبارات آمریکا و نخست‌وزیر قطر دیدار و گفتگو کند.

قطر که تاکنون موفق به برقراری نخستین دور آتش‌بس میان اسرائیل و حماس شده، این‌بار نیز تلاش دارد تا زمینه‌ی آتش‌بس دیگری را که منجر به توقف جنگ و آزادی شماری از گروگان‌ها شود، فراهم کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته که ویلیام بورنز، رئیس استخبارات آمریکا امروز سه‌شنبه برای دور جدیدی از گفتگوها پیرامون آتش‌بس، به قاهره رسیده است. 

مقام‌های اسرائیل نیز به خبرگزاری فرانسه تائید کرده‌اند که دیوید بارنیا، رئیس استخبارات اسرائیل نیز به قاهره سفر می‌کند تا همراه با رئیس سازمان «سیاه» و نخست‌وزیر قطر، روی بسته پیشنهادی قطر گفتگو کند.

رئیس سازمان «سیا» درحالی به قاهره رفته که به تازه‌گی، واشنگتن و سازمان ملل از حمله‌‌ی «بدون برنامه برای حفاظت از غیرنظامیان» به شهر مرزی رفح، به اسرائیل هشدار داده و تاکید کرده‌اند که آوارگان در رفح، «هیچ‌جایی برای رفتن ندارند.»

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز دوشنبه ١٢ فوریه با رئیس‌جمهور جوبایدن در مورد برقراری «آتش‌بس دوامدار» میان اسرائیل و حماس، در کاخ سفید دیدار و گفتگو کرد.

جوبایدن پس از این دیدار و با تاکید بر اینکه غیرنظامیان در رفح «نیاز به محافظت‌شدن دارند»، گفت که «خیلی‌ها در آنجا (در رفح) بیجا شده‌اند--چندین‌بار بیجا شده‌اند. از خشونت‌های شمال (غزه) فرار کرده و حالا در رفح جمع‌ شده‌اند--در معرض (خطر) و آسیب‌پذیر.»

همچنین بخوانیدنجات دو گروگان اسرائیلی در آستانه حمله احتمالی به رفح؛ نتانیاهو: تنها فشار نظامی منجر به آزادی گروگان‌ها می‌شود

به تاز‌گی، نیروهای اسرائیلی در عملیاتی در رفح که نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، آن را «بی‌عیب» خوانده است، موفق شدند تا ٢ گروگان را از نزد نیروهای حماس آزاد کنند. حماس گفته که در این عملیات نیروهای اسرائیلی، ١٠٠ تن کشته شده و وزارت خارجه فلسطین نیز این عملیات را «قتل‌عام» خوانده است.

بنیامین نتانیاهو پیش از آغاز حمله زمینی به رفح، گفته که آنان برای غیرنظامیانی که در تلاش ترک رفح هستند، «گذرگاه امن»ی ایجاد خواهند کرد. شماری از دولت‌ها و گروه‌های امدادرسان این مساله را زیر پرسش برده و گفته‌اند که ساکنان غزه، هیچ جای امنی ندارند و پرسیده‌اند که آنان «کجا می‌توانند بروند؟»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر