زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ اسفند ۳, پنجشنبه

آیا ایران بمب اتم دارد و ساخت آن را اعلام نمی‌کند؟

آیا ایران بمب اتم دارد و ساخت آن را اعلام نمی‌کند؟


بمب اتمی

اگر اسرائیل و ایران ظرف دوسال بتوانند به تعداد کافی از بمب‌های هسته‌ای برای نابودی یک‌دیگر دست یابند، دروضعیت مشابه آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی ظرف سالیان جنگ سرد قرار خواهند گرفت

 منابع اطلاعاتی، اکتبر گذشته اعلام کردند که ایران قادر است اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت یک بمب در یک هفته و 5 بمب در 6 هفته و بیشتر داشته باشد و اکنون از 3 ماه از طرح این تخمین‌ها گذشته است.

اطلاعات فوق در مقاله‌ای «واشینگتن تایمز» در دوشنبه گذشته در ستون «نظر» به قلم ریچارد دبلیو ران، اقتصاددان آمریکایی در مورد تسلیحات هسته‌ای ایران، حاوی اطلاعات مهمی است که «العربیه» مطالبی را از سایت اسرائیلی «ان‌زد‌آی‌وی»، متخصص امور اطلاعاتی و استراتژیک به آن افزوده است.

دلیل عدم اعلام

بهترین پاسخ این است که ایرانی‌ها نمی‌خواهند مدعی داشتن یک بمب اتمی شوند، مگر این که دست‌کم 10 مخفیگاه در نقاط مختلف کشور داشته باشند، زیرا اعلام یک داشتن یک بمب با توجه به توان آمریکا و اسرائیل برای یافتن و نابودی آن، کاری احمقانه است ولی شمار زیاد بمب‌ها در مواضع پراکنده، هرگونه تلاش برای «انهدام»را با پیچیدگی روبرو و چه بسا ناممکن سازد.

در صورت اعلام ساخت بمب اتمی؟

روشن است که دولت بایدن به دلیل سال‌ها وعده خود در خصوص عدم اجازه به ایران برای داشتن بمب اتمی در دوران حضورش در کاخ سفید، نمی‌تواند دستیابی ایران به این بمب را فاش سازد. اوباما و ترامپ در دوران خود تعهدات مشابهی را مطرح کردند و به‌همین دلیل، اذعان دولت بایدن به وجود بمب اتمی در ایران، این دولت را در معرض فشار برای دست‌زدن به اقدام قرار خواهد داد.

شکست موساد در پیش‌بینی حوادث 7 اکتبر

اسرائیل نیز به دلیلی روشن، یعنی احتمال نابودی خود، نسبت به عدم اجازه به ایران برای داشتن بمب هسته‌ای متعهد شده است. فرض اساسی کنونی این است که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از مهارت لازم برای هشداردهی در خصوص بمب اتمی ایران قبل از تکمیل ساخت و سپس منهدم‌کردن آن برخوردار است. اسرائیل و آمریکا پیشتر توانستند برنامه هسته‌ای ایران را از طریق تخریب تاسیسات ساخت و پژوهش و خرابکاری در دستگاه‌ها و نرم‌افزارها و همچنین ترور دانشمندان برجسته ایرانی به‌تعویق بیاندازند.

ایران از این تجارب، درس گرفته و تدابیر لازم برای ممانعت از تکرار آنها را به مورد اجرا گذاشته‌است اما شکست موساد در پیش‌بینی حملات 7 اکتبر حماس، تا حدود زیادی پرسش‌برانگیز است. وانگهی اسرائیل هم‌اکنون به‌شدت درگیر جنگ جاری در غزه است و جهان نیز سرگرم همین جنگ و در عین حال جنگ اوکراین شده است. اسرائیل نه از منابع کافی برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران برخوردار است و نه برای اعلام وجود بمب هسته‌ای ایران قبل از دانستن نحوه بی‌اثر کردن آن، انگیزه دارد.

مقادیر اورانیوم غنی‌شده لازم

رسانه‌ها همواره به مقدار اورانیوم ضروری برای ساخت بمب به عنوان عاملی برای تخمین شمار بمب‌های هسته‌ای، اشاره دارند. بمب هسته‌ای بکاررفته در هیروشیما تنها با 16 کیلور اورانیوم باد رصد غنای بالا ساخته شد ولی ساخت بمب اتمی مشابه از سوی یکی از کشورها، نیازمند مقادیری بسیار بیشتر اورانیوم غنی شده است. از سوی دیگر بمب اتمی علاوه بر نیاز به مواد منفحره عادی برای رسیدن به «جرم بحرانی»، به دستگاه‌های الکترونیکی برای دستیابی به این جرم در فاصله زمانی کسری از ثانیه، نیازمند است.

مهندسی این نوع از بمب، مهارت بسیار بالایی را طلب می‌کند و دانش لازم در مورد چگونگی ساخت بمب در طول 80 سال گذشته در 7 کشور هسته‌ای فراهم شده است. تردیدی نیست که ایران از فیزیک‌دان‌ها و مهندسان طراز اولی با مهارت بسیار بالا برای انجام این کار برخوردار است.

البته ساخت بمب اتمی کافی نیست بلکه باید بتوان آن را برای رسیدن به هدفی دور، سوار بر بمب‌افکن کرد یا از طریق خودرو یا کشتی یا زیر دریایی انتقال داد. سوارکردن بمب اتمی روی موشک نیازمند قابلیت‌های بسیار بالای مهندسی است که در ایران وجود دارد که تا حدودی در ویدئوی زیر قابل مشاهده است که در مارس گذشته گرفته شده است.

اگر اسرائیل و ایران ظرف دوسال بتوانند به تعداد کافی از بمب‌های هسته‌ای برای نابودی یک‌دیگر دست یابند، دروضعیت مشابه آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی ظرف سالیان جنگ سرد قرار خواهند گرفت و هر دو از توان لازم برای نابودی متبادل کامل یک‌دیگر برخوردار شده و بدین ترتیب صلح به پایان خواهد آمد.

العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر