زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۳ فروردین ۲۷, دوشنبه

قدرتهای بزرگ غربی رگبار موشک ایران را محکوم کردند، اما خواهان تنش-زدایی، و خویشتن-داری شدند

 قدرتهای بزرگ غربی رگبار موشک ایران را محکوم کردند، اما خواهان تنش-زدایی، و خویشتن-داری شدند

تصویر: سامانه-های دفاعی در ۱۴ آوریبل ۲۰۲۴ حین رهگیری موشکهایی که از ایران شلیک شدند.
(AP Photo/Tomer Neuberg)
تصویر: سامانه-های دفاعی در ۱۴ آوریبل ۲۰۲۴ حین
 رهگیری موشکهایی که از ایران شلیک شدند. (AP
 Photo/Tomer Neuberg)

چین، هند، و روسیه همه از اعتراض به حملهٔ بی-سابقهٔ ایران امتناع کردند، مسکو حتی تصور اینکه تهران را محکوم نماید را به باد ناسزا گرفت.

جمعی از کشورهای غربی حملهٔ بیسابقهٔ پهبادی و موشکی صبح یکشنبهٔ ایران به اسرائيل را محکوم کرده و در پی بمباران عظیم هوایی، حمایت محکم خود از اسرائیل و امنیت این کشور در را ابراز نمودند.

قدرتهای بزرگ شامل ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، فرانسه، و آلمان، و دست کم ۲۱ کشور دیگر غربی و نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و جوزپ بورل مسؤول امور خارجهٔ اتحاد اروپا همه به خاطر رگبار بزرگ بیش از ۳۰۰ پرتابه که به سمت اسرائیل روان کرد، ایران را محکوم کردند.

در حالیکه ریطوریک درون اسرائيل به طرزی فزاینده به سمت انتقام سخت از رگبار هوایی تهران مایل می-شود، قدرتهای بزرگ غربی گفتند به دفاع از اسرائیل تعهد دارند اما همچنین برای ممانعت از زدوخورد بیشتر تلاش می-کنند.

بااینحال، کشورهای کلیدی مانند چین، هند، و عربستان سعودی از محکوم کردن این حمله سر باز زدند، خواهان خویشتن-داری و تنش-زدایی شدند. سرگئی لاوروف وزیر خارجهٔ روسیه شنبه-شب با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان تماس تلفنی برقرار کرد تا بر «تعهد مشترک به حفظ سطح بالایی از هماهنگی در تعیین اولویت دستور کار بین المللی و منطقه-ای» میان دو جانب تأکید نماید.

بنا به گزارش خبرگزاری نیمه-رسمی کار ایران، تهران به برخی از انتقادات واکنش منفی نشان داد، و وزیر خارجهٔ ایران سفیران بریتانیا، فرانسه، و آلمان را برای مؤاخذه پیرامون آنچه «موضع غیرمسؤولانه»ی آنها در خصوص حملهٔ هوایی به اسرائیل احضار کرد.

در پی حملهٔ یاد-شده، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده و آنتونی بلینکن وزیر خارجهٔ کشور هر دو پیام دولت مبنی بر آنکه تعهد آمریکا به امنیت اسرائيل در مقابل ایران «آهنین» است و «ایالات متحده «به حمایت از دفاع اسرائيل» ادامه خواهد داد را تکرار نمودند.


ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا حین ضبط بیانیه در خصوص حملهٔ شبانهٔ ایران به اسرائيل در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ، لندن، یکشنبه، ۱۴ آوریل ۲۰۲۴. (Benjamin Cremel/Pool via AP)

ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا نیز بیانیه-ای تند صادر کرد و حملهٔ تهران را «به شدیدترین لحن ممکن» محکوم نموده و گفت بریتانیا «همچنان برای دفاع از امنیت اسرائیل بپا خواهد خاست» و همزمان «بی-فوت وقت، برای ثبات وضعیت و ممانعت از زدوخورد بیشتر می-کوشد.»

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز گفت کانادا «حملهٔ هوایی ایران به اسرائيل را بی-قید و شرط محکوم می-کند»، و افزود: «ما از حق اسرائیل به دفاع از خود و مردم خود در مقابل این حمله-ها حمایت می-کنیم.»تایمز اسرائیل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر